Aantonen datum van plaatsing gebouw

Raymond Deroover
Topic Starter

Aantonen datum van plaatsing gebouw

#1 , 04 feb 2013 18:10

Op 3/02/2013 19:22, Raymond Deroover schreef:
> Ik heb interesse in een woning met bijgebouw dat openbaar verkocht wordt door een notaris. Er is geen vergunning noch voor het huis, dat volgens de gemeente dateert van de 19e eeuw, noch voor het bijgebouw waarvan de dd niet duidelijk gekend is. Het bijgebouw staat los van het huis en was vroeger blijkbaar een feestzaaltje achter het huis dat vroeger een café was. Volgens de notaris "Heeft het er altijd gestaan en gezien er geen dagvaarding is is er geen enkel probleem." Ze beschrijft het zelfs als een serieuze meerwaarde voor de woning omdat er een slaapkamer, een dressing en een badkamer in aanwezig zijn. Volgens de gemeente moet men aantonen dat de gebouwen dd van voor 5 aug 1976 (goedkeuring van het gewestplan), dat er dan gewoon melding van moet gemaakt worden op de gemeente en dat zij dan automatisch een vergunning afleveren voor beide gebouwen. Is dit correct ? Wat zegt de wet? Wat moet ik doen? Hoe kan ik aantonen dat die gebouwen er reeds staan van ...? Volgens de ene buur ging hij/zij daar reeds naar feestjes begin jaren zeventig, de andere zegt reeds in de zestiger jaren, maar ik heb totnogtoe niets tastbaars. Hoe kan ik daaraan geraken?Met dank Raymond Deroover
>

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 04 feb 2013 20:02

Hoe kan ik aantonen dat die gebouwen er reeds staan van ...? Volgens de ene buur ging hij/zij daar reeds naar feestjes begin jaren zeventig, de andere zegt reeds in de zestiger jaren, maar ik heb totnogtoe niets tastbaars. Hoe kan ik daaraan geraken?
>
Kijk eens op Google Earth, en klik op de link "Historisch beeldmateriaal." Het icoontje juist links van dat icoontje met de opkomende zon..
Voor sommige streken gaat dit maar terug tot de jaren 1990, maar voor anbdere streken soms veel verder (voor grote streken van Great Britan bvb tot 1943)
Mogelijks zie je daar de oude gebouwen al opstaan op een vroegere datum.

Jef 007

#3 , 04 feb 2013 21:28

misschien ook ééns oude kaarten raadplegen

Reclame

Franciscus

#4 , 04 feb 2013 22:05

Heeft de gemeente geen BPA van omstreeks 1970 of plannen van daarvoor.
Ons huis is van voor de 2de WO en de gemeente had daar nog de plannen van.

freelance

#5 , 04 feb 2013 23:50

Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening :
"§1. Bestaande constructies waarvan door enig rechtens toegelaten bewijsmiddel wordt aangetoond dat ze gebouwd werden vóór 22 april 1962, worden voor de toepassing van deze codex te allen tijde geacht te zijn vergund.
Uw gemeente heeft gelijk en niet gelijk :
Er is geen vergunning , maar het wordt GEACHT vergund te zijn . ( ten allen tijde ) .
Een toegelaten bewijsmiddel kan een notariële akte zijn van voor 1962 .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

mava105

#6 , 05 feb 2013 08:48

Je zou kunnen informeren bij het NGI (Nationaal Geografisch Instutuut.)
Vraag er een kopie van de oude stafkaart van het leger van de betreffende jaren. Hierop staan gewoonlijk alle gebouwen getekend, zeker op de kaarten met een grotere schaal
http://www.ngi.be/NL/NL5.shtm" onclick="window.open(this.href);return false;.
Je zou ook op het plaatselijke kadaster oude kadesterplannen kunnen opvragen.

Terug naar “Andere”