onverwachte kosten dak

Minimexx
Topic Starter

onverwachte kosten dak

#1 , 26 feb 2013 22:33

Beste,

Na lang wachten is een aannemer vandaag begonnen met het plaatsen van een nieuw dak. Het oude is eraf en ik werd gecontacteerd met de melding dat een aantal balken moeten vernieuwd worden en dat alles behandeld dient te worden tegen houtworm.
Er komt een meerprijs aan van meer dan de helft van het aanvankelijke bedrag. Ik wordt nu voor de keuze gezet akkoord te gaan vooraleer er verder kan worden gewerkt.
Hun reactie is dat ze dit onmogellijk kunnen voorzien op voorhand.

Ik heb deze aannemer dan wel gekozen omdat hij het voordeligste was voor hetzelfde werk maar met dit meerwerk blijft van de goedkoopste niet veel meer over.

Nu vraag ik me af: kan dit zomaar?

BEDANKT

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 26 feb 2013 22:36

Zit er houtworm in?
Konden die wormen niet gezien worden vanop de zolder?

roharro
Juridisch actief: Ja

#3 , 26 feb 2013 22:36

Stond in zijn offerte vermeld dat hij die balken zou vervangen?
Wat stond er juist in zijn offerte? Waren daar bijkomende voorwaarden (de kleine lettertjes) in vermeld?
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

Minimexx
Topic Starter

#4 , 27 feb 2013 07:32

Staat niks van in de offerte, ook niet balken moeten vervangen en alles moet behandeld worden bij aantreffen van houtworm. Balken zijn gedeeltelijk te zien op zolder maar niet alles. Ik ben zelf eens gaan kijken maar ik zie er niet veel aan....kan me wijsmaken wat hij wil maar ik zit nu wel zonder dak, met een zeil over. Werken kunnen alleen doorgaan als ik akkoord ga met serieuze meerprijs.....

Minimexx
Topic Starter

#5 , 27 feb 2013 08:01

In de hele offerte zijn zelfs geen kleine lettertjes. Geen voorwaarden, niks. Alleen opsomming van de werken die wel gedaan zullen worden.
Als ze niet alles mogen behandelen, of toch uitvoeren zoals aanvankelijk afgesproken, zal er geen garantie worden gegeven op de werken.

Franciscus

#6 , 27 feb 2013 10:43

Ik dacht dat houtworm o.a. te zien was aan houtpulp op de vloer en heel veel gaatjes in het hout.
Laat de dakwerker u het beschadigde hout aanwijzen.
http://dier-en-natuur.infonu.nl/insecte ... komen.html" onclick="window.open(this.href);return false;

https://www.google.be/search?q=houtworm ... nboktor.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

/houtworm%20herkennen,%20boktor%20herkennen,%20boormeel.html

Gebruiker21

#7 , 27 feb 2013 11:13

Als er idd houtworm is (zoals Franciscus zegt: laat de aannemer het u tonen), zou dit sowieso behandeld moeten worden. Los van het feit of de aannemer dit had moeten zien of niet, deze kost had u toch gehad. Tenzij de aannemer voor deze meerwerken schandalig veel meer vraagt dan een concurrent, zou ik akkoord gaan met de werken, moest ik van u zijn. Het is niet dat u er schade mee doet. De kosten had u toch gehad, alleen wat vervelend dat u ze nu maar weet...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

ganapathi tantre

#8 , 27 feb 2013 12:46

Er zijn uitzonderingen die bepalen dat men kan/mag afwijken van een vaste prijs maar dan moet dit vermeld zijn. en dan nog
Het vasstellen van houtrot of andere aantastingen zijn naar mijn gevoel toch wel zaken die een daktimmer moet kunnen inschatten tenzij
het konstruktie bvb achter bezetting zat of panelen of isolatie etc etc etc. of als men het dak niet van aan de binnenzijde kon zien.
Maar zelfs dan nog ligt het risico in princiepe bij de aannemer.
U kan mi 2 zaken doen. Idd de redelijkheid van mens tot mens volgen zoals tom VDJ hierboven uitstalt of het been stijf houden en de
aannemer verplichten de taak opnieuw op te nemen zonder meerkost. sommige forumleden zullen u dat laatste aanbevelen.
Vraag is alleen waar u nu best bij bent gebaat want als u het been wil stijf houden en u moet een ganse molen in werking zetten hoe ver
bent u dan van huis ?
Echter als er precies/in detail staat omschreven welke werken er zullen worden uitgevoerd dan trekt u evenwel ook aan het kortste eind en
dan moet u wel de bijkomende zaken laten uitvoeren tegen extra betaling. Als er bvb staat dat alleen de pannelatten worden vervangen en
de dakdekker adviseert u om ook eens te kijken naar de gordingen en dit kost dan x. U bent niet verplicht daar op in te gaan maar u kan de
aannemer ook niet verplichten dit voor niks uit te voeren.
Dit zijn altijd dure lessen. Vergeet ook nooit dat er sinds enige tijd een rechtspraak precedent is waarbij een rechter heeft geoordeeld dat over
de prijs van werken in regie geen discussie mogelijk is als over de kwaliteit en/of goede uitvoering geen betwisting is. Mijn advies is dan wel dat u voor deze extra
werken ook een vaste prijs moet zien te krijgen.

Minimexx
Topic Starter

#9 , 27 feb 2013 21:50

Beste antwoorders,

Bedankt voor de nuttige info en de goede raad. ik heb een nacht niet goed geslapen maar heb lang gepraat met de aannemer en tot een aanvaardbare oplossing gekomen. Ikzelf vind wel dat hij zijn huiswerk beter kon maken bij aanvang en iets meer moeite doen kon doen om de toestand van het dak correct in te schatten. Ik ben geen aannemer maar als er een goede prijs aangeboden wordt, moet deze niet ontstaan zijn door het schrappen van extra kosten om deze achteraf dubbel aan te rekenen als je geen weg meer op kan. Maar zoals gezegd....overeengekomen...werken kunnen dus gelukkig doorgaan....bedankt folks.. ;-)

Terug naar “Andere”