Een semi technisch/semi juridische vraag:
Verliesstroomschakelaars zijn wettelijk verplicht bij alle nieuwe installaties.
Wat zegt de reglementering betreffende hun aantal en hun schakeling?
Oorsprong van mijn vraag:
In een nieuwbouwappartement heb ik twee verliesstroomschakelaars, de ene weerstaat aan een hogere verliesstroom dan de tweede. Ik dacht steeds dat de minst gevoelige verbonden is met de algehele electrische installatie van het appartement, terwijl op de verliesstroomschakelaar die reageert op kleine verliesstroom enkel de vochtige ruimtes zijn aangesloten.
Door een toevallig defect aan een electrisch toestel werd één van de verliesstroomschakelaars uitgeschakeld (defect toestel aangesloten op stopkontakt in de living). Maar nu heb ik toevallig vastgesteld dat eender welke verliesstroomschakelaar men uitschakelt steeds het volledige electrische circuit van het appartement wordt uitgeschakeld. Dus de twee schakelaars staan in serie en daarachter het volledige circuit van het hele appartement. Dat lijkt me zinloos, men zou dan toch maar één, nml de meest gevoelige moeten plaatsen? Wat is in dit geval de zin van de tweede verliesstroomschakelaar?
Verplicht de wet twee schakelaars? Andere reden waarom er twee schakelaars zouden zijn voor identiek zelfde electrisch circuit?
Het is wel zo dat al de lichtpunten van het appartement op één circuit staan (dus met inbegrip van die in de badkamer en wasruimte). Voor de stopkontakten zijn er verschillende circuits.
Wie kan mijn dilemma verklaren?