Hoe kun je bewijzen dat een gebouw een handelszaak is ?
Wij hebben een woning met naastliggend een winkel met buro en atelier (2 verschillende huisnummers).
In de woning hebben we enige renovatiewerken gedaan en daarvoor een renovatiepremie aangevraagd.
Nu wordt die geweigerd, omdat we zogezegd nog een woning hebben naast die waar we de premie voor aangevraagd hebben.
Als wij zeggen dat dit een winkel is, krijgen we als antwoord dat we dat moeten bewijzen...
Maar hoe doen we dat ? Ik heb gezegd dat ze maar eens moeten komen kijken, maar daar werd nogal smalend op gereageerd...
Toen de zaak van mijn schoonouders op de naam van mijn man kwam te staan, is door het toenmalig boekhoudkantoor een fout gemaakt en werd de zaak in de KBO op het huisnummer ingeschreven ipv op het nummer van de zaak. Door die weigering hebben we dat ontdekt (want facturen e.d. en bedrijfsbelastingen kwamen wel netjes op het correcte nummer aan, dus we wisten het niet) en laten aanpassen.
We hebben de premie dan opnieuw aangevraagd, met copies van die aanpassing, en een uittreksel uit het bevolkingsregister dat we op het ander nummer wonen, èn copies van belastingsaanslagen voor de zaak en privé op de juiste huisnummers,... maar dat is blijkbaar geen bewijs...
Op het uittreksel van het kadaster staat immers handelsHUIS...
Nu, ten tijde van mijn man zijn grootouders was het een handelshuis, dus een woning met een winkel, en stond alles op één huisnummer (wel een totaal ander nr., 20 nummers verschil met die van nu).
Meer dan 50 jaar geleden is de huidige zaak er dan naast gebouwd, door mijn man zijn ouders, maar als ik het goed voorheb, is dat dan nog een tijdje op dat ene oude nummer geweest. Wat vroeger woning met winkel was, was dan enkel nog woonruimte. De winkel ernaast, met buro en atelier achteraan.
Later kwamen er dan 2 nummers, maar wij weten niet wanneer en waarom en iedereen die het kon weten is overleden... En we hebben ook geen idee waarom het ineens andere nummers waren. Het is niet zo dat daar ineens 10 huizen tussen zijn gekomen... Het verspringt met 20 nummers en daartussen zijn enkel velden...
Het hele gebouw is oud (vandaar de renovatie) en dateert uit een tijd waarin je niet voor iedere aanpassing een papiertje nodig had. Er zijn hier veel deuren en kamers, en alles is met elkaar verbonden, maar hoe kunnen wij nu bewijzen dat wij wonen in de ruimtes op het ene nummer, en werken in de ruimtes op het andere nummer ???
En waar kunnen we te weten komen wanneer en waarom dat ineens 2 nummers werden ?