probleem met afvoer droogtrommel

jinan
Topic Starter

probleem met afvoer droogtrommel

#1 , 14 jan 2014 19:43

Recent zijn wij gaan wonen in het ouderlijk huis van mijn man. Zijn vader is overleden, moeder is dement en in RVT. De naaste buur is een tante van mijn man die sinds enkele jaren samenwoont met een man, na het overlijden van haar echtgenoot.
De huizen zijn onder 1 kap en de afvoer van haar droogtrommel geeft uit op ons stuk. Mijn schoonvader gebruikte die ruimte alleen om zijn wagen te zetten, maar wij gebruiken deze (overdekte) ruimte als terras (alleszins de bedoeling vanaf de lente). Als zij haar was droogt, lijkt het of ik in een wassalon woon. Toen ik vroeg of ze dit kunnen veranderen (aan de vriend), zei deze dat het altijd zo geweest is, al 30 jaar (hoewel hij er pas twee jaar woont.)
Nu vind ik dit niet kunnen, hoe zouden zij het vinden als mijn wasemkap uitgeeft op hun stuk?
Het is ook niet omdat wij familie zijn dat we dit moeten tolereren. Als het huis aan vreemden was verkocht, zouden die wellicht ook reclameren.
Ik wou dit met de tante zelf opnemen, maar de vriend zei dat hij niet wist of ze thuis was (terwijl haar auto er stond)
Die vriend staat regelmatig te "loeren" naar ons, maar dit terzijde.
Hoe dit op te lossen zonder direct drastische stappen te ondernemen ?
Is hier een wetgeving rond?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
vverbeke

#2 , 15 jan 2014 11:15

Als vriendelijk vragen niet helpt: Niets belet u in uw eigen huis een gat dicht te maken met een plankje ofzo.

jinan
Topic Starter

#3 , 15 jan 2014 18:00

Als vriendelijk vragen niet helpt: Niets belet u in uw eigen huis een gat dicht te maken met een plankje ofzo.
toen we hier pas woonden hadden de andere tantes per ongeluk dingen voor de afvoer geschoven. Hun droger werkte dus niet en ze lieten een technieker komen. Die vond niks en toen ontdekten ze het probleem. Immers, tussen de twee huizen was een doorgang omdat mijn schoonmoeder een paar keer per dag naar haar zuster ging. Dus, zij konden gewoon ineens in onze keuken staan :twisted: ( Deze doorgang is inmiddels dicht), maar het scheelde weinig of hij had ons gevraagd op te draaien voor de kosten van de technieker.
Hij beweert dat het "niet kan" om de afvoer te veranderen, het is nochtans simpel, droger een kwartslag draaien en gat in hun eigen muur.

Reclame

chantika

#4 , 15 jan 2014 18:23

Een condensatiedroogkast is de oplossing voor het probleem. Momenteel solden. U uitleg voor de buren. Een condensatiedroogkast levert een fikse energiebesparing op omdat de warme lucht hergebruikt wordt: ze gaat dus niet verloren. Doordat de temperatuur in de ruimte verhoogt, bespaart u ook nog eens verwarmingskosten.

vverbeke

#5 , 15 jan 2014 18:30

toen we hier pas woonden hadden de andere tantes per ongeluk dingen voor de afvoer geschoven. Hun droger werkte dus niet en ze lieten een technieker komen. Die vond niks en toen ontdekten ze het probleem. Immers, tussen de twee huizen was een doorgang omdat mijn schoonmoeder een paar keer per dag naar haar zuster ging. Dus, zij konden gewoon ineens in onze keuken staan :twisted: ( Deze doorgang is inmiddels dicht), maar het scheelde weinig of hij had ons gevraagd op te draaien voor de kosten van de technieker.
Hij beweert dat het "niet kan" om de afvoer te veranderen, het is nochtans simpel, droger een kwartslag draaien en gat in hun eigen muur.
Stuur ze een aangetekende brief met melding dat het gat op datum x wordt dichtgemaakt, dan kunnen ze achteraf niet klagen dat ze van niks wisten en u laten opdraaien voor eventuele herstelkosten. Brief evt. ook per gewone post sturen zodat je zeker bent dat ze de inhoud kennen (en in beide brieven vermelden dat deze zowel aangetekend als per gewone post worden verzonden). Op de aangegeven dag maak je het gat dicht en probleem is opgelost voor u.

jinan
Topic Starter

#6 , 15 jan 2014 19:13

Stuur ze een aangetekende brief met melding dat het gat op datum x wordt dichtgemaakt, dan kunnen ze achteraf niet klagen dat ze van niks wisten en u laten opdraaien voor eventuele herstelkosten. Brief evt. ook per gewone post sturen zodat je zeker bent dat ze de inhoud kennen (en in beide brieven vermelden dat deze zowel aangetekend als per gewone post worden verzonden). Op de aangegeven dag maak je het gat dicht en probleem is opgelost voor u.

ola ola, is dit wettelijk???

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#7 , 15 jan 2014 19:19

Best via vrederechter als zegeen gevolg geven aan de AS en de gewone brief.
Kan bewezen worden dat die pijp er al 30 jaar is.
Uitvoer moet best boven dak uitkomen.
http://www.google.be/url?sa=t&rct=j&q=& ... GQ&cad=rja" onclick="window.open(this.href);return false;

jinan
Topic Starter

#8 , 16 jan 2014 09:22

het is geen pijp he, de afvoer zit zo'n 20 cm boven de grond, is gewoon een gat in de muur met van die flapjes. Bij de meeste mensen komt dat gewoon buiten uit. Hier is het helaas onder onze overdekte ruimte en dat hoef ik niet te pikken neem ik aan.

Franciscus

#9 , 16 jan 2014 17:08

Kan bewezen worden dat gat er al 30 jaar zit?
Was dat vroeger ook zo toen uw man als kind daar woonde?

Dacht dat hoogte minimaal 2,6 m moest zijn.
Maar zeker niet tegen de grond.
http://www.google.be/url?sa=t&rct=j&q=& ... 8121,d.Yms" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.habitos.be/bouwen/item.asp?item_id=151" onclick="window.open(this.href);return false;
http://bouwinfo.be/forum/threads/113427 ... en-zichten" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.google.be/#gs_rn=19&gs_ri=ps ... _qf.&cad=b" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.landmeters-experten.be/doc%2 ... arheid.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

jinan
Topic Starter

#10 , 16 jan 2014 18:38

Franciscus, ik heb het nog eens bekeken en het is wel hoger, zo'n 60 cm denk ik, maar dus echt niet reglementair.
Als ze zeggen dat het er al 30 jaar zit, mijn man is 47, weet niet of ze destijds al droogtrommels hadden. Zal eens navragen bij andere famillieleden waarmee we beter contact hebben.
zal de links eens gauw bekijken, bedankt

Franciscus

#11 , 16 jan 2014 18:53

Langs de andere kant 'als' tegenpartij beweert dat er erfdienstbaarheid is moet deze dat bewijzen.

http://www.mensenrecht.be/node/107" onclick="window.open(this.href);return false;

Het is uw muur. In de akte zal niet staan dat er een afvoer mag staan... dus zeker (via uw eigen akte) en via registratiekantoor de akte van tante gaan bekijken.
Daarin moet de erfdienstbaarheid zijn opgenomen. Dan uiteraard kijken van wanneer de akten zijn ... indien geen 30 jaar hebt u zo wie zo een case.
Heeft u en uw echtgenoot het pand nu gekocht - staat daar iets in van erfdienstbaarheid?

Het betreft een zichtbare constructie art 686 BW.
Erfdienstbaarheden vanaf art 640 Burgerlijk wetboek.
http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... e_name=wet" onclick="window.open(this.href);return false;

Welk registratiekantoor (kadaster)
https://rapidshare.com/files/230377341/ ... ntract.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

edc1

#12 , 17 jan 2014 09:12

Franciscus, ik heb het nog eens bekeken en het is wel hoger, zo'n 60 cm denk ik, maar dus echt niet reglementair.
Als ze zeggen dat het er al 30 jaar zit, mijn man is 47, weet niet of ze destijds al droogtrommels hadden. Zal eens navragen bij andere famillieleden waarmee we beter contact hebben.
zal de links eens gauw bekijken, bedankt
Waarschijnlijk betreft het hier van oorsprong een verluchtingsrooster zoals er bij mij op die hoogte ook één geplaatst werd. Als in deze ruimte (veelal een garage) een gasboiler staat opgesteld is het verplicht om zo'n rooster te hebben, zodat de gasboiler zuurstof kan verbruiken afkomstig van de buitenlucht. Waarschijnlijk heeft men dit rooster gebruikt om er nadien de uitlaat van de droogkast op aan te sluiten.

Franciscus

#13 , 17 jan 2014 17:04

Dan nog mag zo'n rooster niet bij de buur uitkomen.

jinan
Topic Starter

#14 , 18 jan 2014 11:00

nee, het is geen oud verluchtingsrooster, het is wel degelijk geplaatst als afvoer van de droger, het is hun veranda. Strict genomen is het HUN muur. bestaat voornamelijk uit glas, met een bloemmotief zodat het min of meer ondoorzichtig is, maar wel licht binnenlaat. die droger staat dus in de hoek van de veranda met de afvoer naar onze zijde.
Hoe moeilijk is het je droger een anderhalve meter te verplaatsen zodat de afvoer in je eigen tuin terecht komt?
Ik bespeur hier dus een geval van moedwilligheid.
Het zou toch perfect kunnen dat wij die ruimte willen isoleren en er een extra kamer van maken? Dat zou fraai worden.

Oude Belg

#15 , 18 jan 2014 12:01