Beste mensen
Aangezien ik in een open bebouwing woon is het geen probleem om de caravan in of uit de tuin te rollen.
Wettelijk heeft men een vrijstelling van een stedenbouwkundige vergunning voor 1 verplaatsbare inrichting (caravan, woonwagen, tent,...) niet zichtbaar vanaf de weg (bron:
http://www.ruimtelijkeordening.be" onclick="window.open(this.href);return false;). Dus neem ik aan dat dit geen probleem is.
Voor de rest valt het goed te verbergen voor de buren, maar toch zou ik het wettelijk in orde willen hebben en dus niet gewoon bouwen en verstoppen voor de rest.
Nu is er een groot verschil tussen een caravan en een stacaravan. En het is dus over die stacaravan dat ik niets vind. Ook vind ik geen info of ik dus een container mag plaatsen en dat ombouwen tot een verplaatsbare inrichting voor bewoning (zoals die container bureaus en dergelijke). Aangezien deze dingen niet vallen onder 'caravan, woonwagen, tent' maar wel verplaatsbare inrichtingen voor bewoning zijn.
En het is nu net over verzekering en keuring dat ik vragen heb. Als een caravan/woonwagen effectief een verzekering en keuring nodig heeft vooraleer het in de tuin mag staan, dan kan het plan niet doorgaan. Indien het niet verzekerd en gekeurd moet zijn zolang ik het niet op de openbare weg breng, heb ik dus geen problemen.
Aangezien ik een gekeurd chassis zou kopen, en daarop bouwen in onze tuin zie ik dus geen probleem in het vervoeren van het chassis naar onze woning. Ik heb al genoeg info en tips gevonden voor een degelijk chassis voor zo een zelfbouw woonwagen, dus moeten jullie niet waarschuwen voor de praktische kant...
Als ik het dan ooit zou willen verhuizen, kan ik altijd nog kijken voor een transportbedrijf die het verhuisd (zoals stacaravans worden verhuisd) of kan ik proberen het gekeurd te krijgen, hoewel dat een dure rompslomp is van papierwerk en controles waarvoor dan ook transport van de woonwagen/stacaravan nodig is.
Bedankt voor de reacties tot nu toe, vriendelijke groeten
Brecht