Verplaatsbare inrichting voor bewoning in tuin

BrechtS
Topic Starter

Verplaatsbare inrichting voor bewoning in tuin

#1 , 16 aug 2014 19:02

Beste

Ik ben een student en zoek wanhopig naar een oplossing voor mijn examens...
Ik kan namelijk niet op kot (krijg er geen budget voor van mijn ouders), maar heb te veel moeite om thuis te studeren.
De combinatie van praktijk aan huis, en broers uit het middelbaar en basis onderwijs bezorgen me teveel afleiding.
Ik heb al van alles geprobeerd (naar de bib, naar rustigere plaatsen in huis, bij andere personen) maar raak daar ook niet gestudeerd (grotendeels door mijn ADD, maar ook door eisen van andere zoals geen muziek etc.).

Ik heb een paar weken geleden gehoord over een nieuwe trend. Studenten die zichzelf een mobiele studio bouwen.
Dit gaat van caravans tot het ombouwen van containers.
Ik had gehoopt hier mijn redding in te vinden, maar vind hier helaas weinig wettelijke omkadering rond.
Mijn idee is dus om zo een mobiele wooninrichting zelf te bouwen (met als inspiratie de trend van tiny Houses) en deze te gebruiken tijdens de examenperiodes.

Nu heb ik de volgende vragen hieromtrent:
1) hoe lang zou ik wettelijk maximaal kunnen verblijven in die verplaatsbare wooninrichting in de tuin zonder daar een vergunning voor te moeten vragen? Het gaat dus niet om wonen, maar om te studeren, dus slapen/douchen/eten gebeuren nog gewoon in huis.
2) dient een verplaatsbare wooninrichting verzekerd te zijn alvorens ze de tuin in mogen? Ik weet dat aanhangwagens verzekerd moeten zijn alvorens ze de baan op mogen, maar mijn idee is niet om ermee de baan op te gaan zolang ik studeer. En hoe zit het met de keuring?
3) kan een stacaravan in de tuin staan als verplaatsbare wooninrichting? Ik vind daar geen sluitend antwoord op, want veelal draaien die dingen uit op discussies rond de mobiliteit van de stacaravan. Deze vraag vind ik interessant omdat ik bij een stacaravan minder rekening moet houden met maximale afmetingen voor op de openbare weg, terwijl een caravan daar wel aan moet voldoen.
4) zijn er bepaalde wettelijke beperkingen of verplichtingen waar ik rekening mee moet houden bij de bouw van die sta(caravan)/woonwagen? Van afmetingen heb ik de wettelijke maxima gevonden voor de openbare weg, maar als ik het kan bestempelen als stacaravan dan dien ik hier minder rekening mee te houden (zo kan ik dan in de breedte tot 3 meter gaan in plaats van 2,55 meter, en heb ik misschien wat meer speling qua hoogte). Maar andere wettelijke beperkingen of verplichtingen heb ik nog niet gevonden.

Het idee is dus vrij simpel, maar nu net omdat het zo simpel is en ik er weinig over vindt vrees ik of dit een oplossing is of niet.

Alvast bedankt en vriendelijke groeten,
Brecht
Laatst gewijzigd door BrechtS op 16 aug 2014 20:57, 1 keer totaal gewijzigd.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 16 aug 2014 20:18

Men mag in een tuin een tuinhuisje zetten met een max vloeroppervlak van 40m² en hoogte van 3,3om dacht ik
zie deze link voor al de voorwaarden voorwaarden
http://www.ruimtelijkeordening.be/NL/Be ... rrehoutkot" onclick="window.open(this.href);return false;

BrechtS
Topic Starter

#3 , 16 aug 2014 20:54

Dag Fransiscus, helaas hebben we al een tuinhuis, met daarnaast een carport die al groter is dan 40 vierkante meter, dit zit al overvol met materiaal. Ook is het niet geïsoleerd dus zou het moeilijk studeren zijn in januari. Het is daarom dat ik mijn toevlucht zocht in een verplaatsbare inrichting voor bewoning. Ik zie net dat de autocorrect van mijn ipad de titel van dit forum verkeerd heeft verbetert, ik ga dit proberen veranderen.

Het is dus wel degelijk wettelijke bepalingen rond zo een verplaatsbare inrichting voor bewoning (in mijn situatie een (sta)caravan/woonwagen). Die ik zoek, wegens gebrek aan andere alternatieven.

Reclame

Franciscus

#4 , 16 aug 2014 22:24

En hoe gaat u die caravan daar krijgen quid verzekering en keuring

chantika

#5 , 17 aug 2014 01:52

Die caravan of wat dan ook kan tot in de tuin gebracht worden met een takelwagen of aanhangwagen voor voertuigen.

Maar er is een Stedenbouwkundige vergunning (bouwvergunning) nodig

Zomaar ergens een huis bouwen of verbouwen is in Vlaanderen al lang niet meer mogelijk. Voor dergelijke werken heb je een stedenbouwkundige vergunning nodig, dit is een schriftelijke toelating van de overheid om te bouwen.

Het begrip "bouwen" is zeer ruim, je hebt een vergunning nodig voor volgende werken:
-
-
-
- een grond te gebruiken, aan te leggen of in te richten voor het opslaan van gebruikte of afgedankte voertuigen, van allerhande materialen, materieel en afval; het parkeren van voertuigen, wagens of aanhangwagens; het plaatsen van één of meer verplaatsbare inrichtingen die voor bewoning kunnen worden gebruikt, zoals woonwagens, kampeerwagens, afgedankte voertuigen, tenten; het plaatsen van één of meer verplaatsbare inrichtingen of rollend materieel die hoofdzakelijk voor publicitaire doeleinden wordt gebruikt;

Gedeeltelijk overgenomen uit http://www.harelbeke.be/producten/stede ... vergunning

Maar u gemeente heeft zeker ook voorschriften. De ene gemeente levert zeer vlug een vergunning af, de andere niet.

BrechtS
Topic Starter

#6 , 17 aug 2014 11:27

Beste mensen

Aangezien ik in een open bebouwing woon is het geen probleem om de caravan in of uit de tuin te rollen.
Wettelijk heeft men een vrijstelling van een stedenbouwkundige vergunning voor 1 verplaatsbare inrichting (caravan, woonwagen, tent,...) niet zichtbaar vanaf de weg (bron: http://www.ruimtelijkeordening.be" onclick="window.open(this.href);return false;). Dus neem ik aan dat dit geen probleem is.
Voor de rest valt het goed te verbergen voor de buren, maar toch zou ik het wettelijk in orde willen hebben en dus niet gewoon bouwen en verstoppen voor de rest.
Nu is er een groot verschil tussen een caravan en een stacaravan. En het is dus over die stacaravan dat ik niets vind. Ook vind ik geen info of ik dus een container mag plaatsen en dat ombouwen tot een verplaatsbare inrichting voor bewoning (zoals die container bureaus en dergelijke). Aangezien deze dingen niet vallen onder 'caravan, woonwagen, tent' maar wel verplaatsbare inrichtingen voor bewoning zijn.

En het is nu net over verzekering en keuring dat ik vragen heb. Als een caravan/woonwagen effectief een verzekering en keuring nodig heeft vooraleer het in de tuin mag staan, dan kan het plan niet doorgaan. Indien het niet verzekerd en gekeurd moet zijn zolang ik het niet op de openbare weg breng, heb ik dus geen problemen.
Aangezien ik een gekeurd chassis zou kopen, en daarop bouwen in onze tuin zie ik dus geen probleem in het vervoeren van het chassis naar onze woning. Ik heb al genoeg info en tips gevonden voor een degelijk chassis voor zo een zelfbouw woonwagen, dus moeten jullie niet waarschuwen voor de praktische kant...
Als ik het dan ooit zou willen verhuizen, kan ik altijd nog kijken voor een transportbedrijf die het verhuisd (zoals stacaravans worden verhuisd) of kan ik proberen het gekeurd te krijgen, hoewel dat een dure rompslomp is van papierwerk en controles waarvoor dan ook transport van de woonwagen/stacaravan nodig is.

Bedankt voor de reacties tot nu toe, vriendelijke groeten
Brecht

Franciscus

#7 , 17 aug 2014 22:34

Een sta-caravan wordt als iets permanent beschouwd en zal naar ik vermoed bij onder de 40m² vallen....
Een caravan kan in de garage worden geplaatst maar daar ook mogelijk het probleem.

roharro
Juridisch actief: Ja

#8 , 17 aug 2014 23:00

Ik zou opteren voor een boomhut. Tenzij er geen boom in de tuin staat.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Franciscus

#9 , 17 aug 2014 23:13

Ik denk dat ook boomhutten onder die 40m² vallen maar met een bouwvergunning misschien mogelijk.
http://www.juridischforum.be/forum/view ... 27&t=38173" onclick="window.open(this.href);return false;

BrechtS
Topic Starter

#10 , 18 aug 2014 18:47

Beste

Voor zover ik weet is er geen probleem om 1 verplaatsbare inrichting voor bewoning (caravan, woonwagen, tent...) in de tuin te zetten, dus hoef ik geen caravan in de garage te steken.
Voor boomhut heb ik mij laten informeren, en de reactie van de gemeente was niet echt uitsluiting gevend. Enerzijds zeggen ze dat het zonder vergunning mag, zolang het als speeltuig voor kinderen is bedoeld, anderzijds verwijzen ze naar de regelgeving van de maximum 40 vierkante meter overdekte ruimte aan bijgebouwen en daarbij dus de beperkingen in hoogte en omvang... Hetgeen ik zoek zou dus onmogelijk als speeltuig kunnen worden bestempeld, want ik moet er comfortabel kunnen studeren (en dus ook niet bevriezen in januari).

Mijn bedoeling is een bouwvergunning te vermijden, omdat dat een tijd wachten is, en ik moeilijk in putje winter kan beginnen iets bouwen.

Bedankt voor de reacties!

Chaccamacca

#11 , 20 aug 2014 19:09

Geen budget van de ouders voor een kot. Misschien kunt ge een jobke zoeken voor een paar uur per dag en daarmee uw kot betalen. Doen veel studenten in Leuven, Gent en Antwerpen, ik zelf heb het ook zo gedaan.

BrechtS
Topic Starter

#12 , 20 aug 2014 19:54

Geen budget van de ouders voor een kot. Misschien kunt ge een jobke zoeken voor een paar uur per dag en daarmee uw kot betalen. Doen veel studenten in Leuven, Gent en Antwerpen, ik zelf heb het ook zo gedaan.
Ik geef al zwemtraining, wat me 30€ per maand oplevert gemiddeld, niet echt een kot. Voor de rest zijn er weinig van die studentenjobs waar ik voor geschikt ben, ik heb scoliose (rugproblemen) wat me al problemen heeft opgeleverd in eerdere studentenjobs, ik heb ook dyslexie en astma, maar dat heeft niet echt invloed op de meeste studentenjobs. Ik ben ook een vrij onhandig type, dus ja, in de horeca pas ik niet echt...
Hetgeen ik heb is een spaarrekening die mijn ouders hebben gestart bij mijn geboorte en maandelijks 100€ op hebben gestort. Dit is dus een heel mooi bedrag, maar dat wil ik niet gebruiken voor een kot. Dat steek ik dan liever in iets met waarde, zoals dus zo een caravan maar ja, als het niet mag dan blijf ik maar opgescheept met mijn (in mijn ogen) studeeronvriendelijke kamer. Ik ken trouwens ook veel studeeronvriendelijke koten.

Ik woon in de regio van Gent (een goed half uur fietsen) en daarom vinden mijn ouders het niet de moeite dat ik op kot ga. Op zich is dat fietsen geen probleem, het is zelfs voordelig voor mijn conditie, maar het is het studeren dat hier thuis niet lukt, en daarvoor zoek ik een oplossing.

eylis

#13 , 20 aug 2014 20:09

Brecht, een kot is zelfs geen opossing voor je probleem: want de meeste koten zijn nooit rustig. kotstudenten gaan tegenwoordig allemaal in de bib blokken en werken. Dus als je dicht genoeg bij de unif woont is dat het alternatief. Maar iets anders: Ken je de oude schelde-arm in Gent: Het Doornhammeke waar nogal wat vissers- en weekendchalets staan. Die kon je vroeger per jaar huren en dat kost echt niet veel geld. Allen weet ik niet hoe je het verwarmd kan krijgen daar. De moeite om er te gaan kijken. Het is daar echt STIL en niets of niemand kan daar je aandacht afleiden, of het zou een fuut moet zijn :-)

BrechtS
Topic Starter

#14 , 20 aug 2014 20:19

Dag eylis

Inderdaad, de meeste koten zijn geen optie door de drukte.
Het is nu net vanwege mijn probleem dat ik opteerde om zelf iets te maken, zodat ik beter controle heb op prikkels van buiten (plaatsing van ramen en verluchting spelen daar al een grote rol in. In onze tuin is het ook bijna helemaal stil (op spitsuren of in de nacht kan je de steenweg wel horen, maar binnen zal dat sel niet zijn. Ik zal eens kijken voor die oude Schelde-arm, maar ga er al vanuit dat de prijs hoger zal zijn dan een kot... Bedankt voor de tip!

eylis

#15 , 20 aug 2014 22:24

zeg en is het verboden om zo'n tweedehands mobiele werfwagen in je tuin te zetten? In het frans heet dat een "roulotte": het lijkt een beetje op een woonwagen en het heeft zelfs vensters en een deur. Daar kan je zeker een bureau, kast en een makkelijke fauteuil in kwijt. en een electrisch vuurtje. Op tweedehandsverkoopsites worden er al aangeboden vanaf 2000 euro.

Terug naar “Andere”