meer dan 1 are grond te veel gekocht

Oestiti
Topic Starter

meer dan 1 are grond te veel gekocht

#1 , 02 sep 2014 21:05

in 2003 kochten wij 11,5 are bouwgrond. Een stuk bestaande uit 3 percelen, waarvan het achterste uitkwam op een achterliggende straat. De buren achteraan hadden toen nog geen afsluiting staan en het moest voor het oude dametje dat daar woonde ook niet. Onze kinderen hadden dus voor even een extra grote tuin. Het oude dametje kwam helaas te overlijden en haar kinderen wilden wel een afsluiting. Alles goed en wel en we kwamen overeen om die samen te plaatsen. Mijn echtgenoot zette alles uit met afspanning en al snel kwamen we tot de conclusie dat de akte van de buurvrouw helemaal niet overeenkwam met onze akte. Wij hadden een stuk verkavelingsgrond gekocht van een grote bouwfirma en nu bleek dat meer dan 1 are wat wij gekocht hebben helemaal niet van hun was. Het eerste wat we deden was te rade gaan bij de landmeter die het verkavelingsplan opmaakte. Deze gaf vrijwel meteen zijn fout toe en zijn verzekering zou tussenkomen. Door die fout bleek onze eigenlijke grond de vorm van een halve zandloper te hebben. Een geluk bij een ongeluk bestaat onze bouwgrond uit 3 percelen, die we elk 90 Euro/m2 betaald hebben. Het perceel waar onze woning op staat bedraagt ongeveer 8,5 are. Aan dit perceel is bijna niets fout getekend (een paar m2). De 2 kleinere achterste percelen schelen echter bijna de helft van hun eigenlijke grootte en zijn omwille van hun huidige vorm momenteel zo goed als onbruikbaar. We willen dus de verkoop van deze 2 percelen nietig laten verklaren en namen hiervoor een advocaat onder de arm. Er volgde bemiddeling met de buren, die niets van hun grond 'aan ons' wilden 'verkopen'. Dan werd een schikking gezocht met de bouwfirma die de verkoop deed, maar die werken niet mee. Wij willen een billijke vergoeding... Uiteraard onze centen terug, maar ook een vergoeding voor verminderen waarde bouwgrond door verdwijnen achteringang en verkleining perceel; extra rentekosten omdat we een groter bedrag hebben moeten lenen, terugbetaling tuinhuis en schommel; die we moesten verwijderen,... Zeker geen schadevergoeding; maar we willen er uiteraard ook geen verlies op maken. Het betreft in het totaal zo'n kleine 3 are en na 2 jaar onderhandelen staan we nog nergens; behalve een advocaatsrekening van 1500 Euro (wat volgens velen nog blijkt mee te vallen). We verwijten onze advocaat ook niets en gaan ervan uit dat deze zijn werk doet. Wanneer wij ons verhaal doen aan vrienden, die de bouwfirma niet kennen, dan vertellen deze ons dat we dit in een rechtszaak zeker gaan winnen. De anderen zeggen dat die bouwfirma een soort maffia is die zelfs macht kan uitoefenen in het gerecht en dat we dit tegen hun zeker gaan verliezen. Ben ik nu zo verkeerd of is de situatie duidelijk? Zij maakten een fout; kregen onterecht te veel geld voor iets dat niet van hun is en moeten dus ook teruggeven. Maar waar ze ons 90 Euro per m2 vroegen; komen ze nu met een lachwekkend voorstel van nog geen 20 Euro/m2. Uiteraard weet ik dat er grote problemen zijn, maar voor een hardwerkend gezin met 3 kleine kinderen is dat toch een hoop centen; die heel goed anders besteed kunnen worden. In een emotionele bui durf ik me ook wel afvragen hoe die verantwoordelijken die ons dit - al dan niet bewust - hebben aangedaan nog in de spiegel durven kijken zonder zich heel klein te voelen. Maar ik probeer het nog steeds ten alle tijden objectief te bekijken. Ik hoop ten zeerste dat niemand anders hiermee ervaring heeft, maar misschien kunnen jullie hieromtrent jullie constructieve feedback geven en zien we zo nog een andere mogelijkheid. Op dit moment komt er geen schot in de zaak en uiteraard willen wij dit zo snel mogelijk opgelost zien.... Alvast bedankt voor jullie tijd en inspiratie :-).

Reclame

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding