Huisbezoek OCMW

FreelancerIT
Topic Starter

Huisbezoek OCMW

#1 , 16 okt 2014 07:14

Halverwege dit jaar sloeg bij een vriendin het noodlot toe: haar toenmalige vriend zette haar van de ene dag op de andere zonder boe of bah op straat. Met meisje heeft geen inkomen en kon nergens terecht.

Om die reden besloten mijn echtgenote en ik haar tijdelijk onderdag aan te bieden, welliswaar onder een aantal strikte voorwaarden:
  • Zich bij ons domiciliëren is geen optie. (ze heeft schulden)
  • Niemand (buiten haar directe familie) mag weten waar ze nu juist woont.
  • Nieuwe "vriendjes" (ze is nogal snel daarin) komen niet bij ons over vloer
  • We verwachten uiteraard hulp in het huishouden
  • De afspraak was dat ze onmiddellijk werk zou maken van de RVA en het OCMW
  • ...
Ze was dolblij dan toch onderdak te hebben gevonden, ze ging met alles akkoord en legde snel de nodige contacten ten einde een vervangingsinkomen te bekomen. Een dikke maand na haar intrekken was haar dossier bij de RVA geregulariseerd, ze had een aanvraag ingediend bij het OCMW voor een sociale woning en een "domicilieadres"

Iets daarna viel ze bijna volledig stil:
  • Contact met haar dossierverantwoordelijke bij het OCMW is sporadisch
  • Zo af en toe zoekt ze (halfslachtig) naar een appartement, maar ja... zelfs als ze iets vindt laat ze het vaak dagen liggen voor ze zelfs maar een poging doet om de huisbaas of het immokantoor te contacteren.
  • Werk zoeken is een vies woord.
We zijn nu 5 maand verder, zonder licht aan het einde van de tunnel.Ze trekt er zich allemaal niets van aan, en doet alsof haar neus bloed.

Een kleine week terug ontving ze een onverwacht bericht op haar antwoordapparaat: haar dossierverantwoordelijke wil een huisbezoek komen doen. Mij persoonlijk lijkt dit een teken aan de wand: haar dossierverantwoordelijk zal haar inactitviteit wat raar vinden en wil eens komen zien wat haar reële thuissituatie is. Zij doet uiteraard alsof er niets aan de hand is, en wimpelde zonder ietwat uitleg de 1ste vraag voor een datum af.

Mijn echtgenote en ik bezien dit allemaal met lede ogen en we vragen ons af wat er eigenlijk achter deze vraag tot een huisbezoek schuilgaat.
  • We willen ze niet zomaar het straat opzetten, maar zoals het er nu aan toe gaat voelen we ons wat misbruikt.
  • We willen ten alle koste vermijden dat ze bij ons gedomicilieerd geraakt, de jongedame heeft tenslotte heel wat schulden. Om nog maar van een eventuele reactie van de huisbaas te zwijgen.
  • We hebben haar in huis genomen om ze uit de nood te helpen, maar wat riskeren wij?
Daarmee besloot ik een post te plaatsen met daarin onze vragen:
  • Wat riskeren wij?
  • Wat kunnen we doen om ons in te dekken?
  • Hoe kunnen we een gedwongen domiciliëring afwimpelen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV

#2 , 16 okt 2014 07:28

ALs ze effectief bij jullie woont, kan je niet verhinderen dat ze een domicilie bij jullie zet. Ze heeft immers wettelijk dat recht.

Jullie riskeren daardoor dat ze effectief een deel van het gezin wordt en dat jullie inboedel aangeslagen kan worden.

FreelancerIT
Topic Starter

#3 , 16 okt 2014 07:36

ALs ze effectief bij jullie woont, kan je niet verhinderen dat ze een domicilie bij jullie zet. Ze heeft immers wettelijk dat recht.

Jullie riskeren daardoor dat ze effectief een deel van het gezin wordt en dat jullie inboedel aangeslagen kan worden.
Maar wat is wonen? Ze logeert voorlopig bij ons, van inwonen is er geen sprake.

Wat als ik ze buitenzet?

Reclame

JPV

#4 , 16 okt 2014 08:02

Maar wat is wonen? Ze logeert voorlopig bij ons, van inwonen is er geen sprake.

Wat als ik ze buitenzet?
Waar slaapt ze dan al maanden elke nacht, waar liggen als haar kleren, ... Kan je aantonen dat ze elders haar huishouden heeft?

wanton

#5 , 16 okt 2014 11:22

Beste JPV,

je loopt toch iets te snel hoor. Al spreken van aanslag van hun inboedel!

Ik vermoed dat die jongedame nu een voorlopig adres heeft bij het OCMW , maar dat is slechts beperkt mogelijk. Het is idd wel aan te raden dat zij de bemoeienissen van de sociaal assistent aanvaardt en volgt. Bij gebrek aan medewerking zou ze eens aan haar lot kunnen overgelaten worden. In hoeverre is een gesprek van TS met OCMW mogelijk? Er dienen wel knopen te worden doorgehakt.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

LeenW

#6 , 16 okt 2014 11:34

Als ze haar domicilie daar gaat zetten (aangezien ze er effectief woont), gaat een deurwaarder wel degelijk de inboedel van TS opschrijven. Begin er dan maar aan om aan te tonen wat van u is en wat van haar.

JPV

#7 , 16 okt 2014 12:40

Beste JPV,

je loopt toch iets te snel hoor. Al spreken van aanslag van hun inboedel!

Ik vermoed dat die jongedame nu een voorlopig adres heeft bij het OCMW , maar dat is slechts beperkt mogelijk. Het is idd wel aan te raden dat zij de bemoeienissen van de sociaal assistent aanvaardt en volgt. Bij gebrek aan medewerking zou ze eens aan haar lot kunnen overgelaten worden. In hoeverre is een gesprek van TS met OCMW mogelijk? Er dienen wel knopen te worden doorgehakt.
het is niet omdat ze een tijdelijk adres bij het OCMW heeft, dat zowel die persoon, het OCMW of de politie niet zou kunnen zeggen: die persoon woont effectief in bij de topicstarter. En eens ze gedomicilieerd is, is ze niet gemakkelijk eruit te krijgen en zijn de gevolgen (bij schulden) we groot.

Officieel zal een gesprek van TS met OCMW niet mogelijk zijn, gezien hij nog geen betrokken partij is. Officieus kan er natuurlijk wel gesproken worden, al kan dat tegen hem gebruikt worden ivm domicilie.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#8 , 16 okt 2014 13:12

OCMW geeft enkel hulp aan personen die dat VRAGEN. Werkt de persoon niet mee dan stopt het voor het OCMW. OCMW heeft geen resultaatsverbintenis plicht dus indien die vriendin niet meeserkt stopt het voor hen.
Weigeren huisbezoek is einde tussenkomst. OCMW kan wel de gegevens doorgeven aan gemeente waar de vriendin nu verblijft en dan volgt een onderzoek door politie.
Als vriendin WEL meewerkt dan blijft uw adres haar TIJDELIJKE verblijfplaats ( soort van referentieadres bij OCMW)
Vriendin had ook al naargelang gehuwd of wettelijk samenwonend via vrederechter kunnen gaan of feitelijk via Voorzitter RB eerste aanleg om dringende voorlopige maatregelen.

Haar zomaar buitenzetten gaat juridisch niet want wettelijk is dat haar WONING waar haar belangen zijn - heeft niets te maken met ingeschreven zijn (domicilie) wat de wettelijke administratieve toestand weergeeft.
ALS u haar bij u buiten wil dan zal u haar aangetekend in gebreke moeten stellen met een datum om te verhuizen en bij niet uitvoering naar de vrederechter moeten gaan voor procedure uitzetting uit woning.
PS is handig om eens naar programma 'De Rechtbank' te kijken tegenwoordig komt daar dikwijls de vrederechter van D in beeld --- u kan de aflevering nu zondag terug bekijken gaat over oa niet betalen huur ... maar op het einde gaat het over uitzetting.

PSPS ongeacht ingeschreven of niet ... als de werkelijke verblijfplaats is gekend ook al is men niet ingeschreven kan de DW langskomen...

JPV

#9 , 16 okt 2014 13:47

PSPS ongeacht ingeschreven of niet ... als de werkelijke verblijfplaats is gekend ook al is men niet ingeschreven kan de DW langskomen...
Bij m'n weten is de bewijslast qua inboedel dan wel problematerischer: moet er eerst zekerheid zijn over de werkelijke verblijfplaats. Ik herinner me zo'n gesprek met een deurwaarder die alvast hier in Ieper geen zo'n zaken aannam wegens teveel risico voor hemzelf.

j.demoor

#10 , 18 okt 2014 11:13

Uw vriendin woont bij u in ‘ter bede’. Jullie(samen) kunnen hieraan te allen tijde bij aangetekend schrijven een einde maken met in achtneming van een redelijke termijn. Deel haar daarin tevens mee dat jullie bij niet stipte uitvoering genoodzaakt zullen zijn haar uitzetting aan de vrederechter te vorderen. Zie daartoe : “Art.1344bis.Onder voorbehoud van de bepalingen omtrent de pacht kan elke vordering inzake de huur van goederen worden ingeleid bij verzoekschrift, neergelegd ter griffie van het vredegerecht. Het verzoekschrift vermeld, op straffe van nietigheid :...”(Gerechtelijk Wetboek).

‘Als concubinerenden hun respectieve roerende goederen hebben vermengd,is de schuldeiser van hen niet verplicht deze goederen te onderscheiden of af te scheiden,hetgeen onmogelijk is geworden tengevolge van de vermenging die de concubinerenden zelf hebben bewerkstelligd.De schuldeiser kan derhalve beslag leggen op de goederen die de concubinerenden aldus bezitten,tenzij de concubinerende die geen schuldenaar is,bewijst dat hij alleen eigenaar is van het geheel of een deel van de goederen‘(Cass. 10 juni 1976,Pas. 1976,I,1101,Arr.Cass. 1976,1135,R.W. 1976-77,601,T.Not. 1976,283,R.G.E.N. 1976,nr.22148).
‘De hoven en rechtbanken beschikken bij revendicatie van in beslag genomen meubelen over een zo ruim mogelijke beoordelingsbevoegdheid ter waardering van de bewijskracht van de documenten die hen worden voorgelegd. Het is aan de eiser om te bewijzen dat hij het huisraad van de gemeenschappelijke woning met eigen geld heeft betaald,zonder deelneming van de beslagene. Doet hij dit niet dan zijn de in beslag genomen voorwerpen onverdeelde goederen,die in beslag kunnen worden genomen,maar waarvan een gedwongen tegeldemaking slechts mogelijk is na de verdeling waartoe de meest gerede partij moet doen overgaan.'(Luik 10 november 1994,J.L.M.B. 1995,577).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

FreelancerIT
Topic Starter

#11 , 18 okt 2014 13:35

Als ik haar wil buitenzetten volstaat het fysisch om haar kleren (= 3-4 grootwarenhuiszakken) en haar laptop aan de deur te zetten en haar de toegang tot onze woning te ontzeggen. Voor het overige staat hier niets van haar.

Ze wordt nergens op vermeld, ook niet op de postbus. Ze betaald geen huishuur, het enige wat ze doet is af en toe bijdragen in de voedselaankopen. Bestaat er geen wettelijk statuut voor logeren?

Ik lees hier op verschillende antwoorden over haar "rechten", maar hoe kan ze ook op maar iets recht hebben als ze op geen enkele manier deel uitmaakt van ons gezin?

Of bezie ik het iets te simplistisch?

eylis

#12 , 18 okt 2014 18:10

Korte reflexie: poster heeft TIJDELIJK onderdak verleend aan een vriendin met zeer duidelijke afspraken. De bedoeling daarvan is dat dat binnen redelijke termijn stopt en dat is ook zo afgesproken. Anderen verlenen ook wel eens TIJDELIJK ONDERDAK aan vrienden die bijvoorbeeld in verbouwingen zitten of andere problemen omoeten overbruggen. Dit heet met andere woorden LOGEREN. De woning van postere is NIET de woning van de vriendin.
Ik zou de spulletjes van de vriendin inderdaad samenzetten, maar wel in de garage/berging/gang en haar enkel nog toegang verlenen tot die ruimte. Het probleem is dat ze profiteert van de vriendelijkheid van poster, maar door daar zich niet aan de afspraken te houden het wettelijk kader creeert er voorgoed of toch zeer lang te kunnen blijven.
Er is dus een prikkel nodig om haar terug in gang te krijgen. Zet haar spullen in de garage/berging. Sluit de anders kamers af. Ze kan niet beweren of klacht neerleggen dat u de toegang tot de woning ontzegt. Ze kan ook niet eisen dat ze wél toegang kan krijgen tot de gemeenschappelijke deln van de woning. Dat bepaalt u. Ze is een logee....

JPV

#13 , 18 okt 2014 19:19

Korte reflexie: poster heeft TIJDELIJK onderdak verleend aan een vriendin met zeer duidelijke afspraken. De bedoeling daarvan is dat dat binnen redelijke termijn stopt en dat is ook zo afgesproken. Anderen verlenen ook wel eens TIJDELIJK ONDERDAK aan vrienden die bijvoorbeeld in verbouwingen zitten of andere problemen omoeten overbruggen. Dit heet met andere woorden LOGEREN. De woning van postere is NIET de woning van de vriendin.
zoals hij uit deze en andere posts leet blijken, heeft ze wel geen andere woning waar ze tijdelijk niet meer in kan. En dat lijkt me in deze wel belangrijk. Ook haar zoon sliep in die kamer, nog iets wat niet echt normaal is voor een tijdelijk logement. Bovendien zijn ze al gekend bij de politie gezien de zoon ooit gebeld heeft naar de hulpdiensten ;).

eylis

#14 , 18 okt 2014 19:40

oeps ja, dat is al een ander plaatje. Maarre, puur gezien als drukmiddel: wat kan de dame in kwestie wettelijk doen als poster haar enkel toegang verschaft tot 1 beperkte ruimte in/aan zijn woning?
Staat er ergens beschreven dat als je ergens verblijft toegang moet hebben tot ALLE ruimtes? Dat is toch ook niet het geval bij buitenlandse studenten die een kamer/zolder mogen gebruiken bij een gastgezin? Dat valt allemaal onder de onderlinge mondelinge afspraken, toch? ;-)

Vandebos

#15 , 18 okt 2014 22:35

Werkwijze zoals voorgesteld door J.Demoor is de enige correcte.

Terug naar “Andere”