Hallo, ik zit met een vraag waarop ik hier hopelijk een antwoord kan vinden. Ik hou het zo kort mogelijk
Situatieschets:
20 jaar geleden koopt een goede vriendin van me (x) samen met haar toenmalige vriend (y) een oude hoeve. Die staat in een landbouwgebied maar ze krijgen een bestemmingswijziging, dus mogen er een woonhuis van maken.
Ze verbouwen het pand tot 2 woonhuizen, het 2de huis wordt verhuurd aan de zus van x (z).
Het koppel gaat uiteen, eerst verhuist x, maar enkele jaren later beslist y dat hij het huis wil verkopen en x koopt het in. Al die tijd woont z in het 2de huis, staat ook opgeschreven als alleenstaande bij de gemeente, tot zover geen probleem.
Nu heeft z aangegeven te willen verhuizen, dus ging x bij de gemeente informeren wat ze allemaal mag doen met dit pand (ze wilde het oorspronkelijk verhuren als polyvalente ruimte). Bij de dienst ruimtelijke ordening zeggen ze haar dat ze er nooit een tweewoonst van had mogen maken en dat ze dit huis dus helemaal niet mag verhuren. Het enige dat ze wel mag doen is er een b&b openen.
Goed, nu mijn vraag: x heeft me gevraagd of ik daar eventueel wil komen wonen met mijn dochter. Wij zouden dit heel graag willen, maar omdat ik wezengeld krijg voor mijn dochter, is het financieel absoluut noodzakelijk voor me om als apart gezin in het bevolkingsregister te staan. En daar wringt het schoentje natuurlijk. Kan ik ervan uitgaan dat de dienst bevolking ons als apart gezin zal opschrijven of is het mogelijk dat men dit weigert? Ik weet niet hoe de interactie bevolking/ruimtelijke ordening werkt.
Bijkomende vraag: wat zou de sanctie kunnen zijn als de gemeente ooit werk maakt hiervan?
Alvast bedankt!