Verhuur verboden, domicilie?

reintje
Topic Starter

Verhuur verboden, domicilie?

#1 , 08 feb 2015 10:24

Hallo, ik zit met een vraag waarop ik hier hopelijk een antwoord kan vinden. Ik hou het zo kort mogelijk

Situatieschets:
20 jaar geleden koopt een goede vriendin van me (x) samen met haar toenmalige vriend (y) een oude hoeve. Die staat in een landbouwgebied maar ze krijgen een bestemmingswijziging, dus mogen er een woonhuis van maken.
Ze verbouwen het pand tot 2 woonhuizen, het 2de huis wordt verhuurd aan de zus van x (z).
Het koppel gaat uiteen, eerst verhuist x, maar enkele jaren later beslist y dat hij het huis wil verkopen en x koopt het in. Al die tijd woont z in het 2de huis, staat ook opgeschreven als alleenstaande bij de gemeente, tot zover geen probleem.

Nu heeft z aangegeven te willen verhuizen, dus ging x bij de gemeente informeren wat ze allemaal mag doen met dit pand (ze wilde het oorspronkelijk verhuren als polyvalente ruimte). Bij de dienst ruimtelijke ordening zeggen ze haar dat ze er nooit een tweewoonst van had mogen maken en dat ze dit huis dus helemaal niet mag verhuren. Het enige dat ze wel mag doen is er een b&b openen.

Goed, nu mijn vraag: x heeft me gevraagd of ik daar eventueel wil komen wonen met mijn dochter. Wij zouden dit heel graag willen, maar omdat ik wezengeld krijg voor mijn dochter, is het financieel absoluut noodzakelijk voor me om als apart gezin in het bevolkingsregister te staan. En daar wringt het schoentje natuurlijk. Kan ik ervan uitgaan dat de dienst bevolking ons als apart gezin zal opschrijven of is het mogelijk dat men dit weigert? Ik weet niet hoe de interactie bevolking/ruimtelijke ordening werkt.

Bijkomende vraag: wat zou de sanctie kunnen zijn als de gemeente ooit werk maakt hiervan?

Alvast bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 10 feb 2015 11:05

“Art.4.2.1.Niemand mag zonder voorafgaande stedenbouwkundige vergunning :...7° een woning opsplitsen of in een gebouw het aantal woongelegenheden die hoofdzakelijk bestemd zijn voor de huisvesting van een gezin of een alleenstaande wijzigen, ongeacht of het gaat om een eengezinswoning, een etagewoning, een flatgebouw, een studio of een al dan niet gemeubileerde kamer;...”(15 MEI 2009. - Vlaamse codex ruimtelijke ordening)

“Art.6.1.1.Met een gevangenisstraf van acht dagen tot vijf jaar en met een geldboete van 26 euro tot 400.000 euro of met één van deze straffen alleen, wordt de persoon gestraft die :1° de bij de artikelen 4.2.1. en 4.2.15 bepaalde handelingen hetzij zonder voorafgaande vergunning, hetzij in strijd met de vergunning, hetzij na verval, vernietiging of het verstrijken van de termijn van de vergunning, hetzij in geval van schorsing van de vergunning, uitvoert, voortzet of in stand houdt;...De strafsanctie voor het instandhouden van inbreuken, vermeld in het eerste lid, 1°, 2°, 3°, 6° en 7°, geldt niet voorzover de handelingen, werken, wijzigingen of het strijdige gebruik niet gelegen zijn in de ruimtelijk kwetsbare gebieden...Een herstelvordering die door de stedenbouwkundige inspecteur of het college van burgemeester en schepenen is ingesteld op grond van de instandhouding van handelingen, kan vanaf 1 september 2009 niet langer worden ingewilligd indien deze instandhouding op het ogenblik van de uitspraak niet meer strafbaar is gesteld.”(15 MEI 2009. - Vlaamse codex ruimtelijke ordening).

‘Die staat in een landbouwgebied ‘

Landbouwgebied is op zich niet ruimtelijk kwetsbaar gebied , zodat de instandhouding niet strafbaar is en een herstelvordering niet langer kan worden ingewilligd.

“Art.16.§ 1. De bepaling van de hoofdverblijfplaats is gebaseerd op een FEITELIJKE situatie, dat wil zeggen de vaststelling van een effectief verblijf in een gemeente gedurende het grootste deel van het jaar. Deze vaststelling gebeurt op basis van verschillende elementen, met name de plaats waarheen de betrokkene gaat NA zijn beroepsbezigheden, de plaats waar de kinderen naar school gaan, de arbeidsplaats, het energieverbruik en de telefoonkosten, het gewone verblijf van de echtgenoot of van andere leden van het huishouden.…”(16 JULI 1992. - Koninklijk besluit betreffende de bevolkingsregisters en het vreemdelingenregister).

Een hoofdverblijfplaats kan dus gevestigd worden in een woning waarop voornoemde inbreuk in stand gehouden wordt.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

reintje
Topic Starter

#3 , 11 feb 2015 13:47

Dankewel hiervoor J.Demoor!

Reclame

reintje
Topic Starter

#4 , 14 feb 2015 14:43

Ik heb ergens anders te horen gekregen dat ik dit absoluut niet mocht doen (iemand die zegt dat ze bij ruimtelijke ordening werkt), dus ik wil toch even zien dat ik uw uitleg goed begrijp, j.demoor. Dus, normaal mag het niet verhuurd worden, maar omdat deze toestand al 20 jaar bestaat en omdat dit geen kwetsbaar gebied is, kunnen we het wel doen zonder in problemen te komen. Klopt dit?

Terug naar “Andere”