Recht op renovatiepremie

panama
Topic Starter

Recht op renovatiepremie

#1 , 12 mar 2015 19:52

Hallo

We zitten met een onduidelijke situatie.

Ik ben op dit momenten wettelijk samenwonend met mijn vriendin op het appartement dat op mijn naam staat. Mijn vriendin heeft haar domicilie op het adres van ons nieuw huis staan.

Een tijdje geleden hebben we samen een huis gekocht dat we willen verbouwen. Graag zou ik het appartement willen houden als investering naar de toekomst.

Nu is de vraag; als we alle facturen op naam van mijn vriendin laten maken en wij op het moment dat we de premie aanvragen niet wettelijk samenwonend zijn hebben wij dan recht op deze premie? Ik ben er me van bewust dat het niet de bedoeling is dat wij gebruik maken van de premie, maar vanzelfsprekend kunnen we elke cent dik gebruiken om ons huisje in orde te krijgen.

De teksten die ik vind online laten wel wat ruimte voor interpretatie. Wat wordt bedoeld met "partner"?

Via https://www.wonenvlaanderen.be/premies/ ... atiepremie" onclick="window.open(this.href);return false;
Eigendom

De eigenaar-bewoner mag op de aanvraagdatum en in de drie jaar ervoor geen andere woning, kamerwoning, studentenhuis of studentengemeenschapshuis in volle eigendom of vruchtgebruik hebben dan de woning waarvoor hij de renovatiepremie aanvraagt.

Uitzonderingen:

het andere goed is op de aanvraagdatum het voorwerp van een onteigeningsbesluit;
het andere goed is op de aanvraagdatum gesloopt en de aanvrager heeft op de aanvraagdatum geen perceel bestemd voor woningbouw volledig in volle eigendom of volledig in vruchtgebruik;
de andere woning is op de aanvraagdatum vervreemd (b.v. verkocht) en de aanvrager bewoonde het tot hij verhuisd is naar de woning waarvoor hij de renovatiepremie aanvraagt;
de andere woning werd ongeschikt of onbewoonbaar verklaard en komt dus niet meer in aanmerking voor bewoning, en de aanvrager was de laatste bewoner ervan.
via http://www.vlaanderen.be/nl/bouwen-wone ... atiepremie" onclick="window.open(this.href);return false;
Eigendom

De bewoner en zijn eventuele partner, mogen, naast de woning waarvoor de renovatiepremie wordt aangevraagd, samen geen andere woning, kamerwoning, studentenhuis of studentengemeenschapshuis volledig in volle eigendom of volledig in vruchtgebruik (gehad) hebben (naakte eigendom kan wel) op de aanvraagdatum of tijdens de periode van drie jaar die daaraan voorafgaat. Er zijn enkele uitzonderingen (externe website).
Het hebben van een bouwgrond is geen uitsluitende factor.

Voor de verhuurder, die de woning waarop de aanvraag betrekking heeft, verhuurt aan een SVK, gelden geen eigendomsvoorwaarden.
Bedankt voor jullie advies

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
panama
Topic Starter

#2 , 12 mar 2015 19:54

via http://codex.vlaanderen.be/Zoeken/Docum ... ref=search" onclick="window.open(this.href);return false;

Huidige versie laadt niet?
Historische versie ( - 30/06/2006 )

§ 1. De particulier die een sociale koopwoning koopt en, eventueel, de persoon met wie hij wettelijk of feitelijk samenwoont of zal samenwonen, moeten op de referentiedatum voldoen aan volgende voorwaarden:

1° op basis van het laatst gekende aanslagbiljet, een inkomen hebben gehad dat niet minder bedraagt dan 250.000 fr en niet meer bedraagt dan:

a) 1 000 000 fr. voor alleenstaanden;

b) 1 500 000 fr. voor een gezin van twee personen;

2° geen woning volledig in volle eigendom of in vruchtgebruik hebben.

De maximum-bedragen, bedoeld in het eerste lid, 1° worden verhoogd met 100 000 fr. per persoon ten laste.

Alle bedragen, vermeld in deze paragraaf, worden gekoppeld aan het indexcijfer der consumptieprijzen van januari 1999. Ze worden jaarlijks op 1 januari aangepast aan het indexcijfer van de maand december, voorafgaand aan de aanpassing.

§ 2. De voorwaarde vermeld in § 1, 2° is niet van toepassing op een koper die op de referentiedatum minstens 55 jaar oud is. Hij dient wel deze eigendomswoning uiterlijk 1 jaar na de referentiedatum verkocht te hebben of, al dan niet om niet, ter beschikking te stellen van een sociale huisvestingsmaatschappij of daarna en onder gelijke voorwaarden aan een erkend sociaal verhuurkantoor vanaf het ogenblik dat hij de met dit besluit gesubsidieerde woning betrekt. Die verhuring of terbeschikkingstelling wordt geregeld via een overeenkomst, opgesteld overeenkomstig een model dat door de VHM wordt uitgewerkt.

§ 3. Indien uit het aanslagbiljet blijkt dat het inkomen, bedoeld in § 1, 1°, kleiner is dan 250 000 fr., dan wordt het inkomen van het jaar nadien of eventueel zelfs van het lopende jaar in aanmerking genomen, voorzover het maximumbedrag vermeld in § 1, 1° niet wordt overschreden. Het inkomen kan dan met alle middelen worden aangetoond.

Reclame

Terug naar “Andere”