twee gezinnen, een adres ?

marlies104
Topic Starter

twee gezinnen, een adres ?

#1 , 15 mar 2015 09:27

Hallo,

Ik ben 22 en mijn vriend is 25. We willen graag gaan samenwonen, maar omdat we net van de schoolbanken komen is de huurmarkt nog te duur.

Daarom kwamen mijn ouders met een voorstel. Bij ons thuis hebben we een hoofdhuis (waar mijn ouders wonen) en op het zelfde adres hebben we nog een kleinere woning staan (volledig uitgerust) die we voor logés gebruikten.

Nu mogen wij van mijn ouders daar tijdelijk wonen. Maar mag je eigenlijk met twee gezinnen op 1 adres wonen, want mijn vriend zal zijn domicilie veranderen. Moet je daar iets speciaals voor doen?

Weet iemand een antwoord?

Vriendelijke groetjes !

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
berenod

#2 , 15 mar 2015 10:20

Dit kan, maar het zullen geen twee gezinnen zijn, officieel worden jullie 1 groot gezin!

GB2702

#3 , 15 mar 2015 10:22

heeft de kleinere woning een aparte brievenbus en dus ook een busnummer? Indien niet dan zullen jullie als 1 gezin aanzien worden.

Reclame

roharro

#4 , 15 mar 2015 12:45

Het enige dat telt is of er in dat huis twee officiële woningen zijn.
M.a.w. officiële busnummers.
Zoniet: beschouwd als één familie.

Zelf, zonder meer,een brievenbus plaatsen verandert daar niets aan.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

GB2702

#5 , 15 mar 2015 19:31

Het enige dat telt is of er in dat huis twee officiële woningen zijn.
M.a.w. officiële busnummers.
Zoniet: beschouwd als één familie.

Zelf, zonder meer,een brievenbus plaatsen verandert daar niets aan.
Dat is wat ik ook bedoelde met aparte brievenbus en busnummer :wink:

mava105
Juridisch actief: Nee

#6 , 15 mar 2015 20:06

Dat wil dus ook zeggen dat de gemeente zijn toestemming moet geven of al gegeven hebben om daar met 2 gezinnen te wonen. Informeer dus bij uw gemeente. Het is niet omdat er 2 brievenbussen hangen dat het werd goedgekeurd.
En moest dat niet zo zijn, kan je steeds deze toestemming vragen. Er komt dan bijna 100 % zeker een woningonderzoek.

marlies104
Topic Starter

#7 , 15 mar 2015 21:31

Dank je wel iedereen ! De antwoorden waren zeer nuttig !

mjers

#8 , 16 mar 2015 09:49

Dat wil dus ook zeggen dat de gemeente zijn toestemming moet geven of al gegeven hebben om daar met 2 gezinnen te wonen. Informeer dus bij uw gemeente. Het is niet omdat er 2 brievenbussen hangen dat het werd goedgekeurd.
En moest dat niet zo zijn, kan je steeds deze toestemming vragen. Er komt dan bijna 100 % zeker een woningonderzoek.
Wat een onzin!
Mava, altijd zo negatief!

U vriend komt dus gewoon bij u en uw ouders wonen. En zet ook zijn domicilie bij jullie. Dit is geen enkel probleem.
Jullie moeten van niemand toestemming krijgen hiervoor en al zeker geen toestemming vragen.

Zoals anderen wel correct opmerkten worden jullie dus gezien als één gezin.
In de praktijk maakt dit voor jullie niets uit. Ik neem aan dat u ook uw ouders vertrouwd in toedelen van jullie post.

Of hang eventueel 2 brievenbussen en vraag aan de postbode dat hij dit verdeeld voor jullie. Niet alles moet volgens de strikte letter van de wet gebeuren.
Met een beetje good will van de postbode kom je er ook.

JPV

#9 , 18 mar 2015 07:27

in de praktijk heeft dit wel grote gevolgen voor bvb schulden. Als er 1 gezin gevormd wordt, dan kan de deurwaarder imho overal beslag op leggen (en zit je weer met de bewijslast die bij het jonge koppel (of de ouders) zit als een van de twee gezinnen schulden heeft.

mava105

#10 , 18 mar 2015 09:58

In mijn regio kan je niet gedomicilieerd raken in een woonst die niet is goedgekeurd en een nummer heeft bekomen van de gemeente. Wat is daar nu negatief aan? Dat is organisatie.

mjers

#11 , 18 mar 2015 10:52

In mijn regio kan je niet gedomicilieerd raken in een woonst die niet is goedgekeurd en een nummer heeft bekomen van de gemeente. Wat is daar nu negatief aan? Dat is organisatie.

Dit is volledig naast de kwestie...We spreken hier niet over een krot dat al dan niet bewoonbaar is.

De woning is duidelijk goedgekeurd en heeft een nummer want het gezin is er reeds gedomicilieerd.
Er komt enkel iemand bijwonen. Is natuurlijk perfect mogelijk.

mava105

#12 , 18 mar 2015 11:20

Wie spreekt hier over een krot?
Het gezin woont nu in het hoofdhuis. Dit gaat hier over een 2de woning op hetzelfde perceel. Wil je u daar laten domiciliëren, moet die worden goedgekeurd en dus een afzonderlijk busnummer hebben

mjers

#13 , 18 mar 2015 11:43

Wie spreekt hier over een krot?
Het gezin woont nu in het hoofdhuis. Dit gaat hier over een 2de woning op hetzelfde perceel. Wil je u daar laten domiciliëren, moet die worden goedgekeurd en dus een afzonderlijk busnummer hebben

Je zoekt problemen waar er geen zijn.

Maar goed, ik stop de discussie met u

@ TS: negeer opmerkingen van mava, u kunt dus perfect uw plan uitvoeren. nl uw vriend laten inwonen bij u en uw ouders... U overtreedt hiermee geen regels.
Het feit dat die tweede woning een afzonderlijk nr moet hebben en afzonderlijk moet worden gekeurd is volgens de exacte letter van de wet wel correct maar dit is muggeziften, het kan perfect zonder die nutteloze kosten.

Officieel wonen u en uw vriend dus in het woonhuis. In de praktijk wonen jullie in het bijgebouw... Geen probleem.

mava105

#14 , 18 mar 2015 11:53

[quote="mjersHet feit dat die tweede woning een afzonderlijk nr moet hebben en afzonderlijk moet worden gekeurd is volgens de exacte letter van de wet wel correct maar dit is muggeziften, het kan perfect zonder die nutteloze kosten.

.[/quote]

Eindelijk gesnapt. Op het JF is het de bedoeling JUISTE en WETTELIJKE info te geven.
Laatst gewijzigd door mava105 op 18 mar 2015 12:07, 1 keer totaal gewijzigd.

mjers

#15 , 18 mar 2015 11:58

[quote="mjersHet feit dat die tweede woning een afzonderlijk nr moet hebben en afzonderlijk moet worden gekeurd is volgens de exacte letter van de wet wel correct maar dit is muggeziften, het kan perfect zonder die nutteloze kosten.

m.
Eindelijk gesnapt. Op het JF is het de bedoeling JUISTE en WETTELIJKE info te geven.[/quote]

Wat een muggenzifterij!

Terug naar “Andere”