#1 , 23 mar 2015 08:18
Beste leden,
Vorig jaar kwam een erkende brandertechnicus op telefonische vraag de brander reinigen en afstellen.
Hij deed ook zaken die niet gevraagd waren, zoals het plaatsen van nieuwe kranen voor verbinding met de circulatiepomp. We vroegen nog het expansievat op te pompen. Hij had daar niets voor mee en drukte het ventiel onderaan in, liet er alle lucht uit. Resultaat was druk nul. Als leek weet ik van cv-installaties niets. Bovendien had ik warm water en cv. Maar er was veel lawaai te horen, ook was er wekenlang bij momenten veel water te bespeuren ter hoogte van de circulatiepomp.
Toen de factuur heel laat toekwam, met een datum lang vóór de poststempel, protesteerde ik die aangetekend voor het deel van de niet gevraagde onderdelen en het deel boven de telefonisch overeengekomen forfait. De sproeier was niet vervangen, werd wel aangerekend. De mazoutfilter was niet gereinigd. En vooral, er waren gebreken. Alles werd gemeld.
Antwoord kwam aangetekend. Er ging 0,5 uur van de factuur. Maar forfait was nog steeds niet gerespecteerd, De gebreken bleven.
Rechtsbijstandsverzekering aangesproken. Zouden expert sturen. Deze reageerde lange tijd niet tot er een reminder kwam van de verzekering. Nog later ging de expertise door in aanwezigheid van tegenpartij.
Deze beweerde dat er na haar komst iemand anders iets nabij het expansievat veranderd had. Dat heb ik op alle mogelijke manieren betwist, omdat dit geenszins zo is,
Het expertiseverslag liet een maand op zich wachten. Contactpersoon verzekering was out of office. Het verslag werd enkel aan tegenpartij - een eenmanszaak - en verzekering gestuurd, die doormailde 5 dagen later. Dit werd niet aan mij gestuurd, waardoor tegenpartij het ruim vroeger ontving.
Het verslag bleek ook het verbrandingsattest te bevatten, ter expertise aan deskundige gegeven maar met de opmerking dat ik het niet mocht hebben omdat ik nog niet betaalde. Er staat in dat de installatie niet goed werkte en een gevaarlijke en onwettige situatie zich bevond bij het expansievat. Oops, ik wist van niets, las dit voor het eerst. De emissiewaarden waren goed, werd gezegd, vandaar.
Een bijlage was een mail van tegenpartij van dezelfde dag als de expertise, enkel aan expert en verzekering. Melding was nogmaals dat iemand anders iets veranderd had, met ditmaal meer uitleg (waar is waar, niet waar is niet waar en dit ís niet waar). Maar deze mail bevatte ook dat mij ter plaatse zou zijn gezegd dat honderden zoniet duizenden liter water per dag in de riolen liepen. Dit is onwaar, dus ik wist van niets.
Deze mail las ik voor het eerst omdat ik hem niet direct ontving. Noch de expert noch de verzekering stuurde hem direct na ontvangst door. Nochtans was de inhoud heel belangrijk.
Het verslag vermeldt verder nog in de tekst de mail als bijlage en dat tegenpartij erin schrijft dat ze nogmaals de factuur vermindert ‘als ik betaal’. Hij bevat dus ook een minnelijke schikking.
Ben geshockeerd. Na meting blijkt inderdaad meer dan 1 000 liter water weg te lopen per dag. Tegenpartij werd direct geloofd alsof ik het dus wist? Iets anders om de mail van de dag van de expertise niet meteen door te sturen maar ermee te wachten tot het verslag af is, weet ik niet.
Ik ben toch een belanghebbende partij! Dit schendt volgens mij grondig de tegensprekelijkheid aan mijn zijde. Ook ik kon nog per mail gereageerd hebben t.a.v. deskundige en verzekering.
Had ook sterk de indruk dat expert de technieker kent. Van bij het begin was het contact al slecht en tijdens de expertise werd vooral rekening gehouden met alle opmerkingen pro de firma. In het verslag staat zelfs dat hij niet weet waarop ik aanstuurde, ondanks duidelijke directieven van de maatschappij en de situatie ter plaatse gelinkt aan de werken. Voor belangrijk en dringend nieuws werd ik genegeerd, zelfs voor de brief met kennisgeving datum en uur, die naar een ander adres vertrok en nooit toekwam. Het verslag bevat te nuanceren zaken, onjuistheden, enz…
De maatschappij volgt de expert en vraagt de minnelijke schikking te aanvaarden. De expert schreef in zijn verslag 'het attest dat verzekerde mij overhandigde', dus het zou me niet verwonderen als ook de eenmanszaak die tegenpartij is, cliënt is van dezelfde rechtsplegingsverzekeraar.
Kan ik op basis van niet direct sturen maar pas 5 weken nadien van de belangrijke mail van tegenpartij aan expert en verzekering, de tegensprekelijkheid betwisten? Er kon immers niet meer door mij op gereageerd. Hij werd samen met het verslag gestuurd, dat hem wel vermeldt. Het is ook belangrijke informatie die meteen moest gestuurd.
Wat kan ik nog doen? Want een installatie die behalve de druk op het expansievat, heel goed werkte, is door die werken helemaal slecht geworden en geeft een hoge kost aan 5 euro per 1 000 liter die wegstroomt. Er vertrok gisterenavond een mail naar de verzekering maar ik moet nog aanvullen.
Dank voor alle inbreng.