Berm

Hademo
Topic Starter

Berm

#1 , 24 feb 2016 16:28

Ik weet niet of ik de juiste categorie heb gekozen maar wist er geen passendere plaats voor...

Onze appartementsblok (6 appartementen) staat gebouwd op de hoek van een straat, hierdoor hebben wij een zeer ruime berm.
Tegenover ons hebben wij een kleine supermarkt, deze heeft een eigen parking achteraan het gebouw, maar toch parkeert iedereen zich op de berm voor ons appartement omdat dit pal tegenover de ingang van het warenhuis is. Op zich geen probleem klinkt het misschien, maar de berm loopt van aan de straatkant tot bijna tegen onze ramen... (wij zijn een gelijkvloers appartement). De winkel is van 's ochtends vroeg geopend tot 's avonds laat altijd. Ook het gehele weekend is de winkel open. Alle auto's zorgen ervoor dat de hele berm eigenlijk gewoon een grote modderpoel is waar veel afval op wordt achtergelaten.

Heb reeds contact gehad met de gemeente, zij zeggen dat de netheid van de berm en het onderhoud ervan voor onze eigen rekening is. maar veel meer kan je / mag je niet doen met een berm dan gras zaaien, kiezel leggen,... Kiezel leggen was al bij ons opgekomen, maar de rijstijl van sommige zou ervoor zorgen dat binnen de kortste keren alle kiezel op de openbare weg ligt of tegen andere wagens opvliegt bij het vertrekken e.d...

Wij vragen ons af of er niets anders is wat wij kunnen of mogen doen of proberen...

Hieronder 2 foto's die de situatie verduidelijken. (Oude foto's via Google Maps, maar situatie is onveranderd).

Foto 1: https://i.imgsafe.org/e1795c7.png
Foto 2: https://i.imgsafe.org/e2d624c.png

Alvast bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat

#2 , 24 feb 2016 16:56

Als die berm jouw verantwoordelijkheid is, zet je er gewoon een afsluiting rond zodat er geen auto's meer op kunnen.
Misschien niet helemaal correct, maar zo zal je de gemeente wel verplichten om actie te ondernemen.
Of ze doen nog steeds niets, en je probleem is ook opgelost...

Hademo
Topic Starter

#3 , 24 feb 2016 17:13

Beste,

Bedankt voor je reactie.
Zat er ook al aan te denken de boel gewoon vol kiezel te storten en houten paaltjes om de meter ongeveer in de grond te kloppen.
Als er klachten komen van de winkel (die waarschijnlijk komen), kan de gemeente deze actie beboeten of enkel eisen dat we de palen weghalen?

Mvg

Reclame

Drone

#4 , 26 feb 2016 16:49

Beste,

Bedankt voor je reactie.
Zat er ook al aan te denken de boel gewoon vol kiezel te storten en houten paaltjes om de meter ongeveer in de grond te kloppen.
Als er klachten komen van de winkel (die waarschijnlijk komen), kan de gemeente deze actie beboeten of enkel eisen dat we de palen weghalen?

Mvg

indien die berm uw eigendom is, beslist u zelf wie er mag opstaan of gebruik van maken.

wenst u dat er niemand op staat, mag u deze afbakenen.

mava105
Juridisch actief: Nee

#5 , 26 feb 2016 17:05

Vraag parkinggeld.

Hademo
Topic Starter

#6 , 26 feb 2016 21:10

Een berm blijft helaas altijd eigendom van de gemeente, dus afbakenen mag niet, mag niets hinderlijk in de weg staan waar andere wagens schade door kunnen oplopen omdat een berm moet kunnen dienen om op uit te wijken.. (Grappig eigenlijk, want als hij vol geparkeerd staat verliest deze ook zijn werking)

mava105
Juridisch actief: Nee

#7 , 27 feb 2016 08:57

Hoe staat die berm ingetekend op het kadasterplan?

sloeberken

#8 , 27 feb 2016 11:48

1 DECEMBER 1975. - Koninklijk besluit houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
[BS 09.12.1975]

Verboden parkeren artikel 23.4, op de trottoirs en, binnen de bebouwde kommen, op de verhoogde bermen, behoudens plaatselijke reglementering.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Hademo
Topic Starter

#9 , 27 feb 2016 13:11

1 DECEMBER 1975. - Koninklijk besluit houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
[BS 09.12.1975]

Verboden parkeren artikel 23.4, op de trottoirs en, binnen de bebouwde kommen, op de verhoogde bermen, behoudens plaatselijke reglementering.
Volgens mij is dit geen verhoogde berm maar een gelijke? Ik zal dit al eens laten nakijken in elk geval, bedankt.

Wat betreft het kadastraal plan heb ik geen idee, heb echter contact gehad met de schepen van wegen en verkeer van onze gemeente en deze zegt mij dat de gehele berm tot het kleine wegje voor ons deur, gemeentelijke grond is. Gaan echter z.s.m. een uittreksel aanvragen uit het kadaster.

tira00

#10 , 27 feb 2016 13:18

Stel dat je paaltjes zet op die gemeentelijke grond (iets wat je overal ziet) .
Een "straf" zal daar waarschijnlijk niet op staan en als je geluk hebt komen de stadsdiensten ze, misschien, binnen 10 jaar verwijderen.

jef007

#11 , 27 feb 2016 14:52

de gemeente zou er ook een echte parking kunnen van maken, als er genoeg vraag naar is

Hademo
Topic Starter

#12 , 28 feb 2016 14:43

Stel dat je paaltjes zet op die gemeentelijke grond (iets wat je overal ziet) .
Een "straf" zal daar waarschijnlijk niet op staan en als je geluk hebt komen de stadsdiensten ze, misschien, binnen 10 jaar verwijderen.
Probleem is dat er onmiddellijk klachten zullen volgen van bezoekers van die winkel tegenover ons, dus ik denk dat het dan iets sneller weg zal zijn dan binnen de tien jaar (en de buurt kennende hier gooien ze zelf de palen eruit).

Jef007, ik heb me inderdaad ook al bevraagd of ze er zelf niks aan kunnen doen om de buurt ten goede te komen, zowel voor parkeerplaatsen als voor esthetische.. Ik krijg als antwoord dat het niet de bedoeling is dat de stad bermen voor de deur van bewoners gaat onderhouden...

Dus het is hun grond, maar ze vinden het niet nodig die te onderhouden, kan ik daar niets tegen doen? :P

Hademo
Topic Starter

#13 , 28 feb 2016 18:22

Volgens mij is dit geen verhoogde berm maar een gelijke? Ik zal dit al eens laten nakijken in elk geval, bedankt..
Is duidelijk een verhoogde berm.

Als de berm van de gemeente is, waarom zou u die dan moeten onderhouden ?
Normaal doet de gemeente dat - al zou het misschien onder de bijzondere verkavelingsvoorwaarden kunnen vallen :?:
In dat laatste geval laat u de gemeente weten dat u deze voorwaarde niet meer kan nakomen aangezien er steeds weer op de berm geparkeerd wordt ...
Dus hier mag zogezegd niet op geparkeerd worden dan, vermits wij wonen binnen de bebouwde kom?
Maandag heb ik een afspraak op de gemeente voor meer opheldering

Hademo
Topic Starter

#14 , 01 mar 2016 12:56

Dus hier mag zogezegd niet op geparkeerd worden dan, vermits wij wonen binnen de bebouwde kom?
Inderdaad.

De verhoging is duidelijk te zien aan de schuine rand rond de berm, waardoor deze duidelijk hoger ligt dan de rijbaan.

2.42. "Verhoogde berm" : een ruimte die hoger ligt dan het rijbaanniveau, onderscheiden van het trottoir en het fietspad, en die tussen deze rijbaan ligt en een sloot, een talud, of grenzen van eigendommen.
Hmm, ben hiermee naar de gemeente geweest, onze straat valt blijkbaar nét (toevallig toevallig) buiten de bebouwde kom, maar is een gewone zone 50, dus parkeren op verhoogde berm is hier gewoon toegelaten...

Voor de rest konden ze me geen antwoorden geven en heb ik een afspraak moeten maken met de schepen....

Terug naar “Andere”