veranderen van domicilie

luk
Topic Starter

veranderen van domicilie

#1 , 29 mar 2008 12:53

Goeiedag,
omdat ik niet goed wist waar ik terecht kon met mijn vragen kwam ik via google op dit forum terecht. Ziet er veelbelovend uit.

Binnenkort verhuis ik en naar Luik vroeg me af of ik mijn domicilie ook naar daar zou verplaatsen. Momenteel is dat bij mijn ouders (waar ik niet meer ten laste ben).

Als het verplicht is om mijn domicilie op mijn hoofdverblijfplaats te hebben zijn mijn vragen beantwoord. Toch heeft het voor mij wat voordelen om niets te veranderen :

- momenteel kan ik 42km enkel traject aan belastingen aangeven als woon/werk terwijl mijn nieuwe adres op slechts 8km ligt.
- als sportschutter is de administratie van mijn huidige gemeente erg correct en efficiënt. die van Luik is een pak logger...
- qua opcentiemen en andere taksen zal ik daar waarschijnlijk meer moeten betalen. (kan zijn dat dit niet correct is, ik vind namelijk geen goede bron om dit na te kijken).

Wie heeft er raad voor me?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mapleleiah

#2 , 29 mar 2008 17:03

Dit onderwerp is op het forum reeds vele malen besproken.

U moet verplicht domiciliëren waar u het meeste verblijft.

Lenny
"I can resist everything except temptation" (Oscar Wilde)

luk
Topic Starter

#3 , 29 mar 2008 18:12

in een andere thread las ik :
De woonplaats ,in juridische zin, is de plaats waar een persoon zijn hoofdverblijfplaats heeft en waar hij geacht wordt te verblijven voor het uitoefenen van zijn rechten en het nakomen van zijn verplichtingen.Het begrip woonplaats moet aldus onderscheiden worden van een feitelijke verblijfplaats.Een persoon kan benevens in zijn hoofdverblijfplaats , regelmatig of zelfs het grootste deel van zijn tijd aanwezig zijn op andere plaatsen(bv. studentenkamer, vakantiewoning,zakenverblijfplaats).
Het is fiscaal gezien voordeliger om uw domicilie bij uw ouders te houden zodat u de woonst die u zal huren als beroepskost kan inbrengen en waardoor u dan mogelijkerkwijs op basis van een lagere inkomensschijf zal belast worden.
en
Gewoon even voor de duidelijkheid vermits daar veel verwarring over bestaat:
Je moet dus niet in hoofdzaak effectief verblijven op je hoofdverblijfplaats.Wel is het noodzakelijk dat je op die plaats je rechten en plichten uitoefent.Dit impliceert o.a. dat je schuldeisers zullen komen aankloppen op je hoofdverblijfplaats en niet op je feitelijke verblijfplaats;Je erfenis zal openvallen op je hoofdverblijfplaats en niet op je feitelijke verblijfplaats...

Reclame

Terug naar “Andere”