verhuur van weide

roharro
Topic Starter
Juridisch actief: Ja

verhuur van weide

#1 , 10 apr 2008 15:56

Ik bezit een weide welke ik verhuur aan en particulier die geen landbouwer is en die de weide gebruikt om er tijdens de zomermaanden zijn rijpaard op te laten grazen.
Hieromtrent is geen schriftelijke overeenkomst opgesteld. Wij zijn mondeling een jaarlijkse huurprijs overeengekomen.
Het enige bewijs met betrekking tot de verhuring van de wide aan die persoon is de overschrijving van de huur op mijn rekening, waarop vermeld staat over welke weide het gaat en voor welke periode de betaalde huur geldt.

Mijn vragen:

- is dit een correcte wijze om zo de weide te verhuren?
- indien de huurder de weide niet meer wenst te huren, geldt er dan voor hem een opzegtermijn?
- indien ik de weide zelf wil gebruiken, moet ik dan ook een bepaalde opzegtermijn respecteren?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 11 apr 2008 12:15

“Art.1.De bepalingen van deze afdeling zijn van toepassing op :1° de pacht van onroerende goederen die, hetzij vanaf de ingenottreding van de pachter, hetzij krachtens een overeenkomst van partijen in de loop van de pachttijd, hoofdzakelijk gebruikt worden in zijn landbouwbedrijf, met uitsluiting van de bosbouw...”(Pachtwet 4 november 1969).

Vermits het verhuurde onroerend goed niet door de huurder gebruikt wordt in zijn landbouwbedrijf valt deze huur niet onder toepassing van de Pachtwet,maar wel onder het gemeen huurrecht.

“Art.1714.Behalve tegenstrijdige wettelijke bepalingen kan men huren bij geschrift of mondeling. Art.1736.Onverminderd...wordt de voor onbepaalde duur gesloten huurovereenkomst geacht te zijn aangegaan per maand.De overeenkomst kan slechts worden beëindigd met inachtneming van een opzeggingstermijn van een maand.”(Burgerlijk Wetboek).

Ga volledigheidshalve naar (Belgische wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik voor WetBOEKEN in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts.

Reclame

Terug naar “Andere”