Ik ben een freelance consultant (met bvba) en ben in een juridisch geschil geraak met een vroegere opdrachtgever (ook bvba). Hij eist ten onrechte een hoog bedrag van mij als schadevergoeding. Nu heb ik enkele vragen mbt tot het mogelijk nog innen nalatigheidsinteresten en een factuur verhoging. Uiteindelijk zijn alle facturen wel betaald geweest maar altijd te laat (met piek tot 58 dagen over tijd). Er zijn meerdere aanmaningen mondeling, per email en ook per aangetekend schrijven geweest.
mijn algemene voorwaarden:
"
1. Alle fakturen zijn betaalbaar zonder korting en uiterlijk voor de bovenaan vermelde betaaldatum. Het niet betalen op de vervaldag zal van
rechtswege met zich meebrengen:
• het aanrekenen van een intrest van 1% per maand op het verschuldigde bedrag
• indien na gebrekenstelling de betaling niet binnen de vastgestelde termijn geschiedt, zal de faktuur met 15% verhoogd worden met een
minimum van 50 euro.
2. Klachten dienen binnen de 8 dagen na faktuurdatum via aangetekend schrijven gemeld worden.
3. In geval van betwisting zijn de rechtbanken van arrondissement xxx bevoegd.
"
vraag 1> kan ik ongeveer 1 jaar na factuurdatum nog overgaan tot aanrekenen en innen van de verhoning en interesten?
vraag 2> ik heb interesten en verhoging op de volgende manier berekend:
voorbeeld faktuur x met totaal bedrag van 1000 euro inclusief BTW. Datum faktuur = 1/1/2010, vervaldatum = 30/1/2010. Werd betaald op 15/2/2010 = 15 dagen te laat.
interest = 1000 * 12% * 15/365 = 4,93
verhoging = 1000 * 15% = 150 ( is hoger dan 50, dus blijft 150)
totale verhoging = 154,93
klopt dat en is dit rechtsgelding en dus zal dit aanvaard worden door een rechter?
vraag 3: ik heb niet voor elke factuur een aangetekende ingebrekenstelling verstuurd, maar dacht dat dit tussen 2 bvba's niet nodig was. klopt dat?