Kopen en verkopen van audio-apparatuur

robert30
Topic Starter

Kopen en verkopen van audio-apparatuur

#1 , 06 jan 2012 14:04

Als hobby koop ik al enkele jaren audio-apparatuur op de 2dehandsmarkt van particulieren. Deze apparatuur gebruik ik dan enkele weken tot enkele maanden waarna ik weer iets anders wil.

Nu heb ik gemerkt dat er wel duidelijk goede winstmarges zijn. Moet ik mij bij de belastingen aangeven indien ik apparaten van particulieren koop en terug verkoop met winst? Of mag dit als een soort activiteit in vrije tijd worden bezien?

Stel dat ik hier +- 1000€ per maand mee zou kunnen verdienen. Hiernaast oefen ik momenteel ook een hoofdberoep uit, binnen een maand wel niet meer. Verandert dit de situatie?

Bedankt.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Redrum

#2 , 09 jan 2012 09:36

Dit type vraag komt bij herhaling terug en het antwoord is steeds hetzelfde. De, eenvoudige, regels zijn er namelijk voor iedereen.

- je moet steeds al je inkomsten aangeven bij de belastingen.

- Als je een dergelijke commerciële activiteit uitvoert ben je een handelaar en moet je aan alle desbetreffende formaliteiten voldoen: ondernemingsnummer, BTW-activatie, aansluiting sociale kas,... Dat kan in bijberoep maar daarvoor moet je inderdaad een hoofdberoep hebben. Best eens contact opnemen met een ondernemingsloket, daar zullen ze je alle informatie daaromtrent geven.

- Er bestaat niet iets zoals een 'activiteit in vrije tijd'. Een occassionele activiteit zonder beroepskarakter zou als diverse inkomsten kunnen, maar aangezien je hier spreekt over 1000 euro per maand gaat dat, terecht, nooit aanvaard worden.

Reclame

Terug naar “Handelspraktijken”