Ik ben een voltijds werknemer, werkzaam 40u per week op kantoor. In mijn vrije tijd fotografeer ik graag en daarom volg ik ook reeds 3 jaar avondschool in fotografie.
Indien mogelijk wil ik later nog wel starten als fotograaf in bijberoep of zelfs op volledig zelfstandige basis. Voorlopig wil ik mij hier nog niet aan wagen maar af en toe fotografeer ik wel eens op vraag. Voorbeelden zijn een portretreeks van de kinderen, mensen die foto’s van hun spullen willen voor op internet, een reportage,... Kortom allemaal kleine opdrachten in mijn vrije tijd.
Tot op heden heb ik dat altijd gratis gedaan, ik ben al blij dat men tevreden is met mijn foto’s. Maar dat kost mij natuurlijk allemaal wel wat geld. Vervoerskosten, vooral het fotomateriaal is een grote kost.
Mijn vraag is nu, kan ik voor zulke ‘werkzaamheden’ een legale vergoeding vragen zonder in bijberoep of zelfstandig te zijn? Ik neem aan dat als ik gewoon geld vraag dat eigenlijk zwartwerk is? Maar om 10x per jaar een opdracht te doen en er dan 50€ per keer aan te verdienen is het voor mij niet de moeite om een zaak op te starten. Al gaat het maar om het vergoeden van vervoerskosten of verbruikte materialen. En wat als ik via bv fora kleine aankondigingen doe voor mijn werk? En daar dan zo'n 10 opdrachten van 50€ jaarlijks uit voort komen?
Het is vooral omdat ik altijd met, voor mij, onbekende mensen werk. En ik wil niet graag in een discussie of problemen belanden over het thema zwartwerk.