verbreking contract zonder algemene voorwaarden

wingman
Topic Starter

verbreking contract zonder algemene voorwaarden

#1 , 14 aug 2012 16:55

Een kleine drie jaar terug ga ik met een afvalwerkingsbedrijf een overeenkomst aan om een afvalcontainer te huren.
Het contract werd mij doorgefaxt en ik heb dit ondertekend teruggefaxt. Op het blad staat dat ik mij akkoord verklaar met de algemene voorwaarden vermeld op de keerzijde. Op een fax staat echter geen keerzijde. Er was ook maar één document (001/001 staat op het blad vermeld).
Nu had ik een jaar geleden de overeenkomst willen opzeggen en dan maakte men mij melding van een duurtijd van drie jaar. Ik moest dus wachten tot de termijn verstreken was. Dat is dus nu in september.
Ondertussen werd het bedrijf overgenomen door een grotere keten (misschien niet onbelangrijk).
Ik heb dus aangetekend het einde van mijn termijn laten weten en dat ik deze niet wil verlengen.
Nu krijg ik dus een aangetekende brief terug waarin staat dat volgens de algemene voorwaarden ik 6 maand vooropzeg moet doen. Ik heb echter nooit deze voorwaarden gezien, noch gekregen.

Zijn zij (de voorgangers) in fout door mij geen algemene voorwaarden te hebben gestuurd?
Indien zij niet in fout zijn. Gelden de voorwaarden bij overname door een ander bedrijf met een andere naam?

Indien ik dit kan betwisten, hoe omschrijf ik dan best?

Met dank,

Johan
Het is godgeklaagd dat diegene die preekt geen god is maar zich toch beter waant dan zijn onderdanen.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wingman
Topic Starter

#2 , 16 aug 2012 07:50

Een kleine drie jaar terug ga ik met een afvalwerkingsbedrijf een overeenkomst aan om een afvalcontainer te huren.
Het contract werd mij doorgefaxt en ik heb dit ondertekend teruggefaxt. Op het blad staat dat ik mij akkoord verklaar met de algemene voorwaarden vermeld op de keerzijde. Op een fax staat echter geen keerzijde. Er was ook maar één document (001/001 staat op het blad vermeld).
Nu had ik een jaar geleden de overeenkomst willen opzeggen en dan maakte men mij melding van een duurtijd van drie jaar. Ik moest dus wachten tot de termijn verstreken was. Dat is dus nu in september.
Ondertussen werd het bedrijf overgenomen door een grotere keten (misschien niet onbelangrijk).
Ik heb dus aangetekend het einde van mijn termijn laten weten en dat ik deze niet wil verlengen.
Nu krijg ik dus een aangetekende brief terug waarin staat dat volgens de algemene voorwaarden ik 6 maand vooropzeg moet doen. Ik heb echter nooit deze voorwaarden gezien, noch gekregen.

Zijn zij (de voorgangers) in fout door mij geen algemene voorwaarden te hebben gestuurd?
Indien zij niet in fout zijn. Gelden de voorwaarden bij overname door een ander bedrijf met een andere naam?

Indien ik dit kan betwisten, hoe omschrijf ik dan best?

Met dank,

Johan
Is er niemand die weet wat ik hiermee aan moet? Er is vermoedelijk een termijn waarbinnen ik op de aangetekende brief moet reageren?
Het is godgeklaagd dat diegene die preekt geen god is maar zich toch beter waant dan zijn onderdanen.

j.demoor

#3 , 16 aug 2012 08:35

“14...Opdat standaardbedingen geacht kunnen worden aanvaard te zijn en derhalve verbindend,is in de eerste plaats vereist dat de medecontractant van deze bedingen kennis heeft genomen of er althans redelijkerwijze kennis van kon nemen. Rechtspraak en rechtsleer hebben deze voorwaarde nader gepreciseerd en scherper geformuleerd ,door te stellen dat deze bedingen tijdig,d.w.z. vóór of uiterlijk op het ogenblik van de contractsluiting en in extenso aan de medecontractant ter kennis moeten worden gebracht”(R.W.1985-86,p.18-19,nr.14-16,T.P.R.1988,p.1181-1185,nr.12-15).

‘Op het blad staat dat ik mij akkoord verklaar met de algemene voorwaarden vermeld op de keerzijde. Op een fax staat echter geen keerzijde. Er was ook maar één document (001/001 staat op het blad vermeld)’.

Uiterlijk op het ogenblik van de contractsluiting zijn deze bedingen dus niet aan de medecontractant ter kennis gebracht en dus niet aanvaard.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

wingman
Topic Starter

#4 , 16 aug 2012 15:45

“14...Opdat standaardbedingen geacht kunnen worden aanvaard te zijn en derhalve verbindend,is in de eerste plaats vereist dat de medecontractant van deze bedingen kennis heeft genomen of er althans redelijkerwijze kennis van kon nemen. Rechtspraak en rechtsleer hebben deze voorwaarde nader gepreciseerd en scherper geformuleerd ,door te stellen dat deze bedingen tijdig,d.w.z. vóór of uiterlijk op het ogenblik van de contractsluiting en in extenso aan de medecontractant ter kennis moeten worden gebracht”(R.W.1985-86,p.18-19,nr.14-16,T.P.R.1988,p.1181-1185,nr.12-15).

‘Op het blad staat dat ik mij akkoord verklaar met de algemene voorwaarden vermeld op de keerzijde. Op een fax staat echter geen keerzijde. Er was ook maar één document (001/001 staat op het blad vermeld)’.

Uiterlijk op het ogenblik van de contractsluiting zijn deze bedingen dus niet aan de medecontractant ter kennis gebracht en dus niet aanvaard.
Bedankt Mr. Demoor.
Ik kan mij dus beroepen op het niet ter kennis gebracht zijnde van de algemene voorwaarden bij het afsluiten van het contract.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#5 , 16 aug 2012 16:04

Als particulier of als firma?

wingman
Topic Starter

#6 , 20 aug 2012 07:00

Als particulier of als firma?
Als firma.
Als particulier kan men geen afvalcontainer huren (naar het schijnt).

Johan

Franciscus

#7 , 21 aug 2012 23:07

Als firma dus beiden handelaar.
U hebt niet de bescherming als consument.

wingman
Topic Starter

#8 , 22 aug 2012 19:07

Owwww.......de brief is reeds verstuurd.....
Het is een grote firma dus die zullen het juridisch aspect wel kennen.
Ben ik dan de pineut?

Johan

wingman
Topic Starter

#9 , 30 aug 2012 18:39

Ik had dus een antwoord verzonden naar het bedrijf, ondanks het feit dat ik dus geen consument ben en dus niet voldoe aan de voorwaarden.
Ik heb dus terug aangetekend een antwoord gekregen.

Ik citeer:

Wij moeten er U echter op wijzen dat U een contract hebt getekend op 02/10/2009 waarin duidelijk vermeld staat dat U verklaart kennis te hebben genomen van de algemene voorwaarden zoals vermeld op de keerzijde en deze te hebben aanvaard.

De keerzijde bevatte geen algemene voorwaarden maar was blanco.
Kan ik hier nu echt niets tegen beginnen?

Lanox

#10 , 30 aug 2012 20:14

Heeft U het originele contract nog? Zo ja, onderwerp U dan al de algemene voorwaarden die daarop staan. :mrgreen:

wingman
Topic Starter

#11 , 31 aug 2012 06:36

Heeft U het originele contract nog? Zo ja, onderwerp U dan al de algemene voorwaarden die daarop staan. :mrgreen:
Het originele contract werd met de fax verstuurd naar mij en beslaat één bladzijde. De algemene voorwaarden staan zogezegd op de keerzijde maar vermits het een fax van één bladzijde betreft heb ik deze voorwaarden niet en ken deze dus ook niet.

Terug naar “Handelspraktijken”