verkoopsvoorwaarde verbieden erfgenaam oprichten eenmanszaak

aiaiai
Topic Starter

verkoopsvoorwaarde verbieden erfgenaam oprichten eenmanszaak

#1 , 12 nov 2012 20:27

Zit met volgend probleem.
2 Jaar geleden verkocht mijn vader zijn nv. Wegens ziekte kon hij niet meer verder doen.
Ik en mijn broer waren er te werk gesteld. Mijn broer als bediende en ik als arbeider.
Mijn vader is nu een jaar geleden overleden. Waar ik een erfgenaam van ben.
Erfenis is al verdeeld maar verkoopsvoorwaarden van de verkoop van de nv zijn er nooit besproken.
Er moest nog een bepaalde soms betaalt worden van de koper aan ons( mijn moeder 2 zussen mijn broer en ik). Daar de koper oneens is en na mislukte minnelijke schikkingen word er een rechtszaak van gemaakt die volgend jaar zou beginnen.
Nu heb ik mijn ontslag ingediend die verbrak het arbeidscontract op 3/9/12. Op 4/10/12 heb ik een eenmanszaak opgericht.
Mijn moeder kreeg vandaag te horen via mail van haar advocaat dat ik als erfgenaam geen zaak mag starten in de zelfde sector in een straal van 40km in dezelfde sector als de nv binnen de 3 jaar.
Met als boete 10 000€ per overtreding. Zoals ik eerder vermelde heb ik de verkoopsvoorwaarden nog niet gezien. Zal die morgen gaan inkijken.
Is een erfgenaam van een verkoper ook gebonden aan dit contract?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lanox
Juridisch actief: Nee

#2 , 13 nov 2012 10:14

Is de NV verkocht terwijl Uw vader nog in leven was? Heeft U ergens iets met de verkoop te maken gehad? Heeft U als werknemer bij Uw vader ooit iets getekend dat er U toe verbindt geen zaak in dezelfde sector op te richten onder de hierboven gestelde voorwaarden? Als U nee heeft geantwoord op al deze vragen, dan kan men U geen restricties opleggen in een contract waar U geen betrokken partij bent.

(Tenzij U in een sector zit met een afwijkende competitieregeling zoals bijvoorbeeld de autodealers, maar dit is te ingewikkeld om hier in het kort uit te leggen.)

aiaiai
Topic Starter

#3 , 13 nov 2012 22:03

ja mijn vader leefde nog als de nv verkocht werd.
Heb niets rechtstreeks met de verkoop te maken. Enkel dat ik wel erfgenaam ben en een stuk van de verkoop som gekregen heb door de erfenis dus.
De koper moet nog een bepaalde som betalen die in een "vendor load" zit. Waar dus nog een deel voor mij bijzit.
Daar is hij mee gestopt. Dan werkte ik nog in de zaak. Dan heeft mijn moeder in een procedure laten opstarten om dit recht te zetten.
Daar heb ik wel een pv van gekregen als erfgenaam. Maar daar stonden niet alle verkoopsvoorwaarden in.
Heb nooit een verbintenis getekend die mij zou verbieden in dezelfde sector (verwarming,elektriciteit) te werken/zaak oprichten.
Heb de voorwaarden van verkoop aan mijn moeder gevraagd. In de verkoop akte staat enkel dat de verkoper zich ertoe verbind aan die voorwaarden.
Heb raad gevraagd aan de advocaat die bezig is met die zaak maar die is op vakantie tot volgende week.

Reclame

Terug naar “Handelspraktijken”