Boeken neerleggen.

FreelancerIT
Topic Starter

Boeken neerleggen.

#1 , 19 dec 2012 11:25

Stel, ik zou mijn boeken willen neerleggen. Wat gebeurd er dan met mijn openstaande schulden (BTW, soc. zekerheid & persoonsbelasting)?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Juridisch actief: Nee

#2 , 19 dec 2012 14:54

Als je de boeken neerlegt dan word je failliet verklaart, en het is dan aan de curator en de rechter commissaris om je schulden te vereffenen of bij gebrek aan actief ze van tafel te vegen, en je misschien verschoonbaar te verklaren bij de sluiting van je faillissement.

Eén raad neem contact op met tussenstap en deze mensen zullen je door je faillissement leiden zodat de kleerscheuren beperkt word, ook nog dit, zorg dat zeker het laatste kwartaal van de sociale bijdrage betaalt is en als je enkele kwartalen achter staat betaal je de laatste en zet dit op de storting duidelijk dat het om het 4 kw 2012 is, anders geen faillissements verzekering en moeilijkheden met het zieken fonds.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

bartvdv

#3 , 19 dec 2012 15:14

...zorg dat zeker het laatste kwartaal van de sociale bijdrage betaalt is en als je enkele kwartalen achter staat betaal je de laatste en zet dit op de storting duidelijk dat het om het 4 kw 2012 is, anders geen faillissements verzekering en moeilijkheden met het zieken fonds
Dat is helemaal geen voorwaarde om wel of geen uitkering te krijgen (werkloosheidsvergoeding of faillissementsuitkering). Ben je door het niet kunnen betalen van de sociale bijdragen niet meer in orde met de ziekteverzekering, dan kan je andere stappen zetten om toch verzekerd te blijven.

Reclame

FreelancerIT
Topic Starter

#4 , 19 dec 2012 15:17

En wat houdt die faillissementsverzekering juist in?

bartvdv

#5 , 19 dec 2012 15:21

Een uitkering die je gedurende 12 maanden kan krijgen van ongeveer 850 à 1100 euro, wanneer je failliet wordt verklaard. Het kan enkele maanden duren vooraleer je effectief over het geld kan beschikken. Maar je schuldeisers kan je daarmee niet ontlopen.

patjebrussel

#6 , 19 dec 2012 15:28

Maar ga toch eens bij het OCMW langs, of tussenstap.be
We moeten dat hier met stukken en brokken uit u trekken en zelf gaan analyseren door uw verschillende posts bij elkaar te voegen wat er aan de hand is. Dat is voor niemand leuk.
Heb je een vennootschap of niet, heb je voor die periode in loondienst gewerkt of niet, etc.... dat zijn allemaal belangrijke elementen. En neem nu een beslissing, anders heb je weer een kwartaal aan je broek vanaf 01/01/2013
Je kan hier wel gegevens verzamelen, maar je zal toch ooit eens naar een kantoor moeten gaan, of bij je vorige werkgever voor je C4 of dat soort dingen.
Ik kan je maar helpen uit mijn eigen ervaringen. Ik heb wat moeten lopen en crossen, maar alles is nu netjes geregeld. Zonder schuld of niets.

FreelancerIT
Topic Starter

#7 , 19 dec 2012 15:34

Heb ik allemaal al gedaan...

Maar in tegenstelling tot wat u lijkt te denken staat daar niet alles op.

En ik krijg zelf de informatie in stukken & brokken binnen. Vandaar mijn vragen.

patjebrussel

#8 , 19 dec 2012 15:37

Waar halen wij de informatie denk je ? : http://www.tussenstap.be/red_je_zaak/we ... d#item_783" onclick="window.open(this.href);return false;
Staat alles op.

En wat ik gedaan heb is een eenvoudig emailtje naar de HVW, en gevraagd wat ik moest doen. Punt. En heb ik ook gedaan : C4 halen bij vorige werkgever en brief dat ie geen job had voor me, dat was al. Maar ik werkte in loondienst voor mijn zelfstandige periode, bij jou weten we dat nog altijd niet.

En mijn zaak heb ik via het net, zelf stop gezet. BTW betalld, en de SZ moest efkens wachten, paar dagen geleden is die ook betaald. En daarmee is voor mij alles achter de rug.

FreelancerIT
Topic Starter

#9 , 19 dec 2012 15:52

Ik heb tot 2009 als bediende gewerkt.
Met de crisis mijn werk verloren, dus een C4 e.d. is allemaal geen probleem.

Ik ben volop voor mijn WCO aan het gaan op dit moment, maar zoek een alternatief voor als die niet toegekend wordt. Faillissement wil ik liefst vermijden, tenzij het gecontroleerd kan, dus zonder dat ze mijn kot komen leeghalen.

Ik heb contact met de mensen van Tussenstap hieromtrent, en die raden aan om voor een WCO te gaan. Maar ik ga gewoon alles een beetje na, en om tijdverlies te vermijden probeer ik zo snel mogelijk alle nodige info bij elkaar te sprokkelen, ondermeer via dit forum.

In alle eerlijkheid, terug in loondienst gaan zie ik niet direct zitten, hoewel 'k denkelijk wel vriji snel werk zou hebben. Ik kan in principe dit project verder zetten vanuit loondienst. Maar als ik het kan vermijden...
Die mogelijkheid nagaan is nu niet opportuun... Het spreekwoord "slapende honden niet wakker maken" is hier nu eenmaal van toepassing.

denlowie
Juridisch actief: Nee

#10 , 19 dec 2012 16:36

Een faillissement is altijd ongecontroleerd, want alles hangt af wie u rechter commissaris is en wie je curator is, als men geen faillissement wil kan je toch ook zo stoppen en de schulden afbetalen, met naar een ondernemingsloket te gaan en er 75 € te betalen en je zaak is stop gezet, en dan je schuldeisers aanschrijven voor een afbetalingsplan.
Een WCO is natuurlijk het beste als het kan natuurlijk.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Handelspraktijken”