Elektricien rekent teveel nalatingheidsintresten aan?

2360039
Topic Starter

Elektricien rekent teveel nalatingheidsintresten aan?

#1 , 18 dec 2012 00:19

Een erkend elektricien voorziet mijn huis van de nodige elektriciteit en stuurt geregeld facturen, die ik als particulier ook netjes tijdig betaalde.
De laatste factuur echter, werd op de vervaldag (na 30 dagen) betaald, waardoor het bedrag op zijn rekening verscheen de dag nadien (of twee dagen nadien).

Hierop ontving ik van hem een herinnering met daarop:
- Het factuurbedrag (€1803,00)
- Nalatigheidsintresten 15% (€270.45)
- Totaal te betalen: €2073,45)

Enig opzoekwerk (Ik ben zelf geen deskundige in deze materie) leerde me dat er een Wet van 2 augustus 2002 bestaat, die de "betalingsachterstand bij handelstransacties" regelt. Hier spreekt men over een wettelijke rentevoet voor transacties tussen handelaars en particulieren. Deze bedraagt in het 2de semester van 2012 4,25%. Deze rentevoet mag verhoogd worden met 7% en afgerond tot 0,5% naar boven. Met andere woorden: 4,25%+7%+afronding naar boven = 11,5%
- Ben ik in mijn recht met te betalen OP de vervaldag (aantoonbaar via de rekeninguittreksels)?
- Indien ik toch 1 dag te laat zou zijn, mag hij nalatigheidsintresten aanrekenen. Hoeveel precies? 11,5% of 11,5% rekening houdend met het aantal dagen van de termijnoverschrijding? bv (10 dagen/365)* (11,5% van verschuldigd bedrag)

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
freelance

#2 , 18 dec 2012 03:10

In betreffende wet van 2 augustus 2002 staat niets over particulieren . Dit gaat over transacties TUSSEN ondernemingen ( onderling ) .
Wat zeggen de verkoopsvoorwaarden op de factuur ? ( intresten ) .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

mblb1

#3 , 18 dec 2012 06:38

Ik zou het even moeten nagaan maar ik denk dat een particulier eerst in gebreke moet worden gesteld alvorens een nalatigheidsinterest kan worden gevorderd.

Reclame

Tope

#4 , 18 dec 2012 08:54

Een nalatigheidsinterest van één jaar voor een paar dagen te laat betaald, dat kan toch niet?

Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#5 , 18 dec 2012 09:54

- Ben ik in mijn recht met te betalen OP de vervaldag (aantoonbaar via de rekeninguittreksels)?
Voor zover ik weet geld bij een betaling de dag waarop u de overschrijving in uw e-banking invoert. Als u dus op de vervaldag betaalt hebt, is dit op tijd. Stuur de electricien een AS met een bankuittreksel waarop staat dat u weldegelijk op de vervaldatum overgeschreven hebt en de melding dat u de nalatigheidsintresten betwist en dus niet betaalt.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Turaki

#6 , 18 dec 2012 10:02

Wet betreffende de minnelijke invordering van schulden van de consument van 20/12/02 is van toepassing.
Art. 5. Het is verboden aan de consument enige vergoeding te vragen, anders dan de overeengekomen bedragen in de onderliggende overeenkomst in geval van niet-naleving van de contractuele verbintenissen.
Indien niets overeengekomen (via offerte, contract, of AV) kan hij u geen bijkomende kost vragen.
Voor AV geldt dat u deze expliciet moet goedkeuren, het is niet voldoende dat deze tekst op de achterkant staat van de offerte of contract. Lees dus uw offerte en/of contract goed na, of u akkoord gaat met de AV.
Art. 6.§ 1. Elke minnelijke invordering van een schuld dient te starten met een schriftelijke ingebrekestelling gericht aan de consument.
Deze ingebrekestelling dient op een volledige en ondubbelzinnige wijze alle gegevens omtrent de schuldvordering te omvatten. Zij dient minstens de gegevens, opgesomd in § 2, te bevatten, en er kan maar tot andere invorderingstechnieken worden overgegaan na afloop van de in § 3 vastgestelde termijn.
§ 2. In deze ingebrekestelling komen minstens de volgende gegevens voor :
1° de identiteit, het adres, het telefoonnummer en de hoedanigheid van de oorspronkelijke schuldeiser;
(NOTA : in het 1° worden tussen de woorden " de identiteit, " en de woorden " het adres, " de woorden " het ondernemingsnummer, " ingevoegd <KB 2003-04-04/39, art. 6, 002; Inwerkingtreding : 01-01-2005>)
2° de naam of benaming, het adres, het inschrijvingsnummer in het handelsregister en het BTW-identificatienummer, alsmede het inschrijvingsnummer bij het Ministerie van Economische Zaken van de persoon die tot de minnelijke invordering overgaat;
(NOTA : het 2° wordt vervangen als volgt :
" 2° de naam of de benaming, het adres en, desgevallend, het ondernemingsnummer van de persoon die tot minnelijke invordering overgaat evenals de gegevens van het bevoegd toezichthoudend bestuur bij de Federale Overheidsdienst Economie, K.M.O., Middenstand & Energie; " <KB 2003-04-04/39, art. 6, 002; Inwerkingtreding : 01-01-2005>)
3° een duidelijke beschrijving van de verplichting die de schuld heeft doen ontstaan;
4° een duidelijke beschrijving en verantwoording van de bedragen die van de schuldenaar geëist worden, met inbegrip van de geëiste schadevergoedingen en nalatigheidsinteresten;
5° de vermelding dat, bij afwezigheid van reactie van de schuldenaar binnen de in § 3 gestelde termijn, de schuldenaar tot andere maatregelen tot invordering kan overgaan.
[1 6° ingeval de invordering gebeurt door een advocaat, een ministerieel ambtenaar of een gerechtelijke mandataris wordt volgende tekst in een afzonderlijke alinea toegevoegd, in het vet gedrukt en in een ander lettertype :
Deze brief betreft een minnelijke invordering en geen gerechtelijke invordering (dagvaarding voor de rechtbank of beslag).]
§ 3. De ingebrekestelling vermeldt een termijn waarbinnen de schuldenaar aan de vordering kan voldoen zonder dat er bijkomende maatregelen ter invordering mogen worden genomen. Deze termijn bedraagt ten minste vijftien dagen, en vangt aan op de datum waarop de schriftelijke aanmaning wordt opgestuurd.
Lees de ontvangen brief na, en kijk of hij voldoet aan bovenstaande voorwaarden (vooral deze in §2).

bartvdv

#7 , 18 dec 2012 10:08

Het is pas op tijd als het ook op tijd op de rekening van de elektricien staat. Wanneer jij het ingeeft in elektronisch bankieren of de papieren overschrijving inlevert bij de bank is onbelangrijk. Je moet zelf maar rekening houden met de eventuele verwerkingstijd of een nakende staking bij de postdiensten.

Verder is de reactie van de elektricien natuurlijk overroepen. In principe moet je door de elektricien eerst in gebreke worden gesteld omdat je particulier bent. Tussen bedrijven is dat niet nodig. Ben je er zeker van dat de elektricien geen foutje heeft gemaakt en een en ander automatisch heeft laten verlopen? Ik zou hem toch even opbellen, gezien je vorige facturen wel steeds op tijd werden betaald.

Verder kennen rechtbanken wél schadevergoedingen en nalatigheidsinteresten toe, ook al ben je particulier en staat er niks vermeld in de verkoopsvoorwaarden.

Turaki

#8 , 18 dec 2012 10:13

Verder kennen rechtbanken wél schadevergoedingen en nalatigheidsinteresten toe, ook al ben je particulier en staat er niks vermeld in de verkoopsvoorwaarden.
Na het verlopen van de gegeven termijn in de ingebrekestelling.

scorpioen

#9 , 18 dec 2012 10:34

Ik denk dat de meeste rechters bij particulieren geen schadevergoeding zullen toekennen en enkel verwijlintrest vanaf de ingebrekestelling. Ik ken althans heel wat rechters die er zo over denken.

Enkel als bewezen wordt dat de particulier de verkoopsvoorwaarden aanvaard heeft (ondertekende bestelbon, offerte, aansluitingsformulier) is hij gebonden door de verkoopsvoorwaarden.

Wat zou de rechtsgrond voor deze schadevergoeding en intresten kunnen zijn als die niet bij overeenkomst door de beide partijen aanvaard zijn?

scorpioen

#10 , 18 dec 2012 10:40

In de rechtspraak en rechtsleer wordt doorgaans aanvaard dat een betaling pas effectief uitgevoerd is als de rekening van de schuldeiser gecrediteerd werd.
Zie onder meer:
Cass., 30 januari 2001, Arr. Cass. 2001, afl. 2, 190 en ook
Hof van Justitie, 3 april 2008

Gebruiker21

#11 , 18 dec 2012 11:41

In de rechtspraak en rechtsleer wordt doorgaans aanvaard dat een betaling pas effectief uitgevoerd is als de rekening van de schuldeiser gecrediteerd werd.
Wat indien de schuldeiser bij één of andere kleine bank aangesloten is waarbij het drie of vier dagen duurt vooraleer het geld bij hen bijgeschreven is? Is het aan de betaler om dit in te schatten?

Ik heb vernomen van mijn bank dat in principe de dag van ingave van de overschrijving geldig is. Maar dit zou ook kunnen omdat zij vlak voor middernacht hun verwerking laten lopen, dus alle overschrijvingen die in de loop van die dag ingegeven werden, worden diezelfde dag nog uitgestuurd. Wat de ontvangende bank er verder mee doet, is buiten de wil om van diegene die betaalt, maar de betaling is wel "de bank uit" op de correcte dag. Mijn bankier verzekerde me dat ik hier nooit problemen mee zou hebben. Misschien moet ik hem dat dan toch even op papier laten zetten en ondertekenen? ;)
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

ganapathi tantre

#12 , 22 dec 2012 10:55

Een nalatigheidsinterest van één jaar voor een paar dagen te laat betaald, dat kan toch niet?
vindt u dan dat "de bijdrage" bij de meeste telecommunicatiebedrijven ten overstaan van de grootte van de schuld even fair is ?
Interesten moeten betaald worden volgens wat is vastgelegd, algemeen of per contract. Of dat al dan niet fair is moet je maar overeenkomen vooraleer het probleem zich stelt.
We komen hier trouwens terug op hetzelfde punt. TS stelt dat de factuur werd betaald na dertig dagen. Was dat dan wel zo overeengekomen ? Of dacht TS dat hij dat zomaar kon. Facturen aan particulieren moeten direct worden betaald en niet na dertig dagen zoals velen denken tenzij anders overeengekomen. De betalingstermijn van 30 dagen is aanvaard in B2B maar niet in de relatie particulier aannemer. Het is dus best mogelijk dat de electricien zich daarop baseert om de rente te berekenen. Dus niet op één dag maar op meerdere weken.

Turaki

#13 , 22 dec 2012 13:01

Interesten moeten betaald worden volgens wat is vastgelegd, algemeen of per contract.
Hier wil ik wel aan toevoegen dat indien de contractueel vastgelegde kosten onredelijk hoog zijn, rechters deze eerder zullen verlagen of zelfs volledig kwijtschelden (dit laatste weliswaar uitzonderlijk en eerder als de schuldeiser niet de correcte stappen heeft gevolgd).

Terug naar “Handelspraktijken”