Faillissement eenmanszaak

Mieke30
Topic Starter

Faillissement eenmanszaak

#1 , 19 jan 2013 20:34

Hallo,

Ik heb mijn zaak stop gezet, maar kan niet vanonder mijn huurcontract die nog loopt en heb nog enkele hoge kosten. Het is mij aangeraden faillessement aan te vragen.
Ik heb alweer werk, maar ben nog zelfstandig in bijberoep.
Omdat dit een eenmanszaak was kunnen ze dus in ons prive ook beslag leggen.
Maar we hebben ons auto, gsm, internet nodig voor onze jobs.
Kunnen ze deze allemaal aanslaan?

Groetjes,
Mieke

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Juridisch actief: Nee

#2 , 20 jan 2013 07:58

Zeker u wagen.
Maar neem eens dringend contact op met tussenstap die kunnen je helpen.

http://www.tussenstap.be/
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Franciscus

#3 , 20 jan 2013 18:07

Er is geen afzonderlijke firma en geen afzonderlijk vermogen.
Dus het vermogen van uzelf is het vermogen van de zaak.
U bent hoofdelijk aansprakelijk met uw ganse vermogen.

Reclame

ganapathi tantre

#4 , 20 jan 2013 20:29

En onder geen enkel beding het faillissement aanvragen. Dat is een blok dat voor de rest van je leven aan je vasthangt.
Let op dat heeft meer te maken met de mentaliteit van ons allemaal ten opzichte van gefaillieerden dan wat anders.
Laat deze periode in de eerste plaats een leerschool zijn.

Ga zo snel als mogelijk in schuldbemiddeling. Tussenstap is eerder iets voor fulltime zelfstandigen die eventueel ook een doorstart willen. Hoewel ik niet twijfel dat ze ook jou zullen helpen.

Als je failliet gaat dan zit je voor een lange periode +/- 3/4/5 jaar onder het juk van een curator en dan ben je nog niet zeker schuldenvrij te zijn
Bij schuldbemiddeling begin je na vijf jaar met een schone lei en vooral vooral vooral je kan een normaal leven leiden zonder het gepottekijk van een curator die naar eigen goeddunken teveel invloed op je leven kan uitoefenen.

Franciscus

#5 , 20 jan 2013 20:53

Zeker de FAQ bij tussenstap eens lezen.
http://www.tussenstap.be/veel_gestelde_ ... g#item_185" onclick="window.open(this.href);return false;

mblb1

#6 , 21 jan 2013 07:00

U kan als handelaar niet zomaar in collectieve schuldenregeling.
U moet uw activitetien voor (dacht ik) 6 maand stopgezet hebben. Staat er geen ontbindend beding in uw huurovereenkomst (iets als stopzetting van de activiteiten) waardoor u onder de overeenkomst uit kan?

denlowie

#7 , 21 jan 2013 08:13

Zoals mblb1 schrijft een zelfstandige kan niet in schuldbemiddeling gaan!!!

Als je u faillissement geen straf zaken bevat kan dit zeer snel van de baan zijn, en niet zoveel mensen weten dat je een gefailleerde bent en je word zo wie zo verschoonbaar verklaart als je geen strafrechtelijke misdrijven heeft begaan, en dan kan je ook met een schone lei beginnen.

Mieke30
Topic Starter

#8 , 21 jan 2013 19:19

Wordt ik ook voor btw en de belastingen verschoont?
Ik heb zo deze week de boeken neerleggen, maar heb nog enkele zaken via visa betaalt. Hoe gaat dat dan?

In het huurcontract staat niets over vervroegd verbreken.
Mijn advocaat zegt dat dit toch de beste oplossing is.

denlowie

#9 , 21 jan 2013 19:45

Vanaf nu niks meer betalen, vraag aan je baas om geen stortingen voorlopig meer te doen want je Bankrekening zal volledig geblokkeerd worden, na een paar weken kan je terug een nieuwe rekening kunnen openen want dit is een recht!
Wat BTW en belastingen geen zorgen maken dit komt allemaal goed, na de verschoonverklaring !

Franciscus

#10 , 21 jan 2013 21:59

Opletten met betalingen via een rekening van de handelszaak NADAT u bij de rechtbank de boeken hebt neergelegd

denlowie

#11 , 22 jan 2013 07:55

Opletten met betalingen via een rekening van de handelszaak NADAT u bij de rechtbank de boeken hebt neergelegd

Eén dag na het vonnis is de rekening reeds geblokkeerd.

Terug naar “Handelspraktijken”