Eenmanszaak met btw-vrijstelling.

timoVP
Topic Starter

Eenmanszaak met btw-vrijstelling.

#1 , 02 feb 2013 02:26

Hallo beste forumers,

Ik heb enkele websites die (kleine) inkomsten genereren. Elk website gaat wel over iets anders , bij het ene verkoop ik e-books, bij het andere grafisch design, ...

Nu wou ik graag een eenmanszaak starten zodat ik mijn klanten een factuur kan geven voor in hun boekhouding ( velen vroegen ernaar). Is het mogelijk om gewoon onder 1 naam, al deze kleine activiteiten uit te voeren? Dus ik moet een bedrijfsnaam verzinnen waar al mijn activiteiten onder vallen of moet het allemaal apart aangegeven worden?

Is het daarbij ook verstandig om in het begin een btw-vrijstelling aan te vragen, maar naarmate de inkomsten stijgen, deze om te zetten in een normaal btw tarief?
Zijn er voordelen/nadelen aan verbonden?

Als jullie mij met deze vragen zouden kunnen helpen zou het echt super zijn. Heb veel gezocht maar geen antwoord op mijn vragen.

(btw: websites zijn pas vanaf deze maand begonnen met inkomsten genereren. Dit is het reden dat ik nog geen btw nummer heb want had nooit gedacht dat het iets zou opleveren.)

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Juridisch actief: Nee

#2 , 02 feb 2013 08:06

Het jaarlijks omzetcijfer mag niet meer zijn dan 5.580 EUR.

Je mag ook geen BTW aanrekenen aan je klanten.
Op ieder factuur moet je het volgende vermelden + alles wat anders een factuur moet bevatten.

"Vrij van BTW art. 56§ 2 okt.2004"

Ik weet uit ervaring dat dit voor verkoop van goederen niet de ideale vorm is, je moet btw betalen op je goederen en mag ze niet aftrekken en je mag geen BTW ontvangen, en je moet aangesloten zijn bij een sociale kas.

Wanneer het voor kleine diensten is dan is dit een goede vorm.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Jef 007

#3 , 02 feb 2013 11:31

scheurt deze kleine handelaar zijn broek dan niet aan de BTW??
hij betaalt btw op zijn aankopen, maar kan geen btw doorrekenen?
kan hij geen BTW recuperen op zijn aankopen?

Reclame

denlowie

#4 , 02 feb 2013 13:39

scheurt deze kleine handelaar zijn broek dan niet aan de BTW??
hij betaalt btw op zijn aankopen, maar kan geen btw doorrekenen?
kan hij geen BTW recuperen op zijn aankopen?
Word ook overwegend toegepast bij mensen die een dienst leveren en geen aankoop en verkoop doen.

Er zijn tekenen dat deze omzet verhoogd gaat worden en misschien tot 25.000€, dit zijn maar geruchten in de krant.

freelance

#5 , 02 feb 2013 15:27

Vraagsteller kan idd. beter eerst eens kijken wat het betekent , en wat allemaal vereist is , om zelfstandige te worden , vooraleer de broek te scheuren , of helemaal te verliezen.
http://www.ibz.rrn.fgov.be/index.php?id ... _a_1_aa69c" onclick="window.open(this.href);return false;
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

timoVP
Topic Starter

#6 , 02 feb 2013 16:25

Bedankt allemaal voor jullie reacties. Ik heb eigenlijk niks te verliezen met deze business. Want websites maak ik zelf, en alles wat ik verkoop, doe ik als tussenpersoon. Kan iemand onog op deze vraag en antwoord geven? " Mag je verschillende websites hebben, met elk een ander product/dienst onder 1 groot bedrijfsnaam en daarin allemaal kleintjes? of moeten ze allemaal aangegeven worden?"

Danku

denlowie

#7 , 02 feb 2013 16:29

Als handelaar mag je verschillende winkels hebben, en op alle winsten te samen betaal je dan je belastingen, een webshop is een winkel hé.

Terug naar “Handelspraktijken”