Opzegging verzekeringen.

snack
Topic Starter

Opzegging verzekeringen.

#1 , 15 mar 2013 17:26

Beste,

Ik zit momenteel bij een verzekering die mij niet aan staat.
Kan ik met 1 aangetekende brief al mijn polissen opzeggen? (Dus 1 brief met al mijn contracten in vermeld.)

Mvg

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
VDG2

#2 , 15 mar 2013 17:39

Als dit één en dezelfde maatschappij betreft, én u duidelijk doorgeeft over welke polissen dit gaat, zie ik niet in waarom dit niet zou kunnen. U dient natuurlijk ook in alle contracten de verzekeringnemer te zijn (polis moet op uw naam staan en niet op vb. uw partner), en rekening te houden met mogelijk verschillende vervaldata en de respectievelijke opzegtermijnen.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 15 mar 2013 17:43

U kan een brief sturen maar PER verzekering wel een bijlage waarin u specifiek verzekering stopzet.

Dus
datum brief
verzekering brand polisnr 123456/01
ingegaan op 1/1/2000 wordt opgezegd op 15/3/2013.
(Dus afgesloten op 31/12/2013.
getekend zaakvoerder

datum brief
verzekering diefstal polis 56789/01
ingegaan op 5/10/2006 wordt opgezegd op 15/3/2013
met einde polis op 5/10/2013 enz
getekend zaakvoerder

Als die allemaal bij dezelfde verzekering lopen.

In een mij gekende firma heeft men enkele jaren geleden op aanraden van de makelaar (na twee studies) de polissen geglobaliseerd.
Makelaar had voor alle polissen die gewijzigd werden een opzegdocument opgemaakt dat door de zaakvoerder werd getekend.
Een aantal zaten bij firma X en andere weer bij Y en Z.
Let wel dat u in het oog houdt dat u van de maatschappij een bevestiging krijgt dat polis IS opgezegd tegen datum zoals voorzien.

Reclame

snack
Topic Starter

#4 , 15 mar 2013 19:34

Ah oke bedankt voor de info.

snack
Topic Starter

#5 , 20 mar 2013 13:37

Onlangs was ik van plan om van verzekering te veranderen, hierdoor had ik een andere verzekeringsmakelaar gevonden en hij zou dan de opzegging doen,
maar HIJ heeft de opzegging verkeerd uitgevoerd (verkeerde polisnummer), hierdoor is de opzegging ongeldig.
Maar ik had de betaling van de nieuwe verzekering al uitgevoerd en hierdoor ben ik nu dubbel verzekerd!!
Ik heb de nieuwe makelaar gevraagd om mij terug te betalen maar dat is tot heden nog niet gebeurd.

Wat zegt de wetgeving hier over?

Mvg

snack
Topic Starter

#6 , 21 mar 2013 17:40

up

basejumper

#7 , 22 mar 2013 18:50

Snack,

Ingang van de nieuwe verzekering zal een jaar opgeschort worden en de premie dient u terugbetaald te worden.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

snack
Topic Starter

#8 , 24 mar 2013 19:44

Kunt u mij vertellen waar ik dit kan vinden?

snack
Topic Starter

#9 , 28 mar 2013 13:26

up

basejumper

#10 , 04 apr 2013 18:46

Snack,

daar bestaan geen wetteksten over.
Indien de opzeg niet regelmatig gebeurd is (3 maand voor vervaldag) is uw opzeg ongeldig en bent u verplicht de lopende verzekering te respecteren. (wet landsverzekeringen + contractrecht)

Elke professional in verzekeringen zal dit oplossen door de nieuw afgesloten verzekering een jaar op te schoren tot de "oude" degelijk opgezegd werd. Indien uw makelaar dat niet oplost best een andere opzoeken.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Terug naar “Handelspraktijken”