Thuisverpleging, ex-collega betaalt niet uit

bluenina
Topic Starter

Thuisverpleging, ex-collega betaalt niet uit

#1 , 02 sep 2013 23:04

Geachte,

Sinds februari dit jaar heb ik samen met x een thuisverplegingspraktijk opgebouwd. X deed de facturatie. Spijtig genoeg ben ik sinds augustus te weten gekomen dat ze van bepaalde patiënten gelden heeft achter gehouden, na alles opgezocht te hebben gaat het ongeveer over een dikke 3000 euro.
Ik heb haar hiervoor een factuur opgesteld met als uiterste betaaldatum 3 september 2013.
Nu stuurt ze mij vandaag een mail dat omwille ik niet BTW plichtig ben haar geen factuur kan opmaken en dat ze mij dus niet uitbetaald.
Wat kan ik doen zodanig dat ze mij uitbetaald?
Moet ik een ereloonnota opmaken?
Alvast bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 02 sep 2013 23:40

Advocaat een vriendelijk briefje laten schrijven. Heeft altijd meer overtuigingskracht indien deze haar attent maakt op de meerkost die een geding met zich meebrengt, om nog maar te zwijgen van reputatieschade...

j.demoor

#3 , 04 sep 2013 08:14

“Art.491. Hij die ten nadele van een ander goederen,gelden...die hem overhandigd zijn onder de verplichting om ze terug te geven of ze voor een bepaald doel te gebruiken...bedrieglijk verduistert...wordt gestraft met..."(8 juni 1867 Strafwetboek).
‘Het moreel bestanddeel van het misdrijf misbruik van vertrouwen bestaat in de bedoeling van de dader om zich de hem toevertrouwde zaak toe te eigenen of ze aan de eigenaar te ontnemen en er aldus als eigenaar over te beschikken. De beweegredenen die hij daarvoor heeft zijn zonder belang‘[Cass. AR6315,29 maart 1994(Westcott t. Deep Sea Shipping),onuitg.,geciteerd door TRD&I 1994,819].

‘dat ze van bepaalde patiënten gelden heeft achter gehouden’

Leg klacht neer bij de politie indien ze u niet onverwijld betaalt wat ze achterhield.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

bluenina
Topic Starter

#4 , 06 sep 2013 18:29

Alvast bedankt voor de informatie. Onderwijl heb ik mijn dossier doorgegeven aan een advocaat. Door te praten met een andere verpleegpraktijk waar ze voor heeft gewerkt ben ik te weten gekomen dat ze daar net hetzelfde heeft gedaan als bij mij. Eveneens na aandringen door hun wou ze niet betalen. Spijtig genoeg is dit een rechtzaak geworden, ze hebben gewonnen maar mijn ex-collega is hiertegen in beroep gegaan.
Heb geen zin in een ellendig lange procedure of een rechtzaak maar ik hou van eerlijkheid en vind 3000 euro nu net niet zo onbelangrijk vermits ik de bewijzen zwart op wit heb.
Ik heb nu net dezelfde advocaat genomen als de andere praktijk die ze ook bedrogen heeft, daar is al aangetoond hoe onzuiver ze is.
Deze zaak kan ik niet verliezen maar wie betaalt mijn advocaatskosten want ik vrees dat ik dit eveneens voor de rechtbank moet laten komen, ze zal zowiezo niet betalen ondanks advocaat daar hebben ze me al voor verwittigd.
Moet ik nu ook nog klacht neerleggen bij de politie?

Vandebos

#5 , 06 sep 2013 21:09

Jawel, er is immers sprake van strafrechtelijk vervolgbare feiten. De procedure die u middels advocaat opstart is burgerrechtelijk.

Terug naar “Handelspraktijken”