Dienstverlening weigeren zonder betaling laatste factuur

breac
Topic Starter

Dienstverlening weigeren zonder betaling laatste factuur

#1 , 10 okt 2013 12:24

In bijberoep heb ik de afgelopen jaren enkele websites gebouwd. Voor praktische redenen host ik al mijn websites bij eenzelfde provider. Ik koop voor elke klant een geschikt abonnement bij de provider en reken dit dan door aan de klant. Ik krijg automatisch een email van de provider als het hosting abonnement voor één van mijn klanten vervalt, aangezien ik voor elke klant als technisch contact sta opgegeven. Ik contacteer op mijn beurt die klant en vraag of hij wil verlengen. Indien dit het geval is doe ik het nodige, schiet ik het bedrag voor en factureer de kost dan door naar de klant.

Ik heb met geen enkele klant een contract of wat dan ook waarin staat dat ik hiertoe verplicht ben. Ik doe het meer als service, want als de hosting niet vernieuwd wordt is de website offline + in vele gevallen wordt zelfs de domeinnaam in quarantaine geplaatst voor enkele weken. Voor sommige klanten zou dit dus een klein fiasco zijn.

Ik heb één klant die me nog een factuur van 3000 euro moet maar deze niet kan betalen (zeggen ze via telefoon). De vervaldag voor deze factuur is al meer dan 70 dagen gepasseerd. De hosting voor deze klant vervalt binnen een maand en de klant wil sowieso dat deze verlengt wordt (kostprijs 255 euro). Ik heb hen via mail op de hoogte gebracht dat ik de hosting niet verleng zolang de laatste factuur niet betaald is (om wat druk uit te oefenen).

Mijn vraag is: kan ik dit maken? Als ze toch weigeren te betalen en ik doe niets heeft dit als gevolg dat hun website offline is en er belangrijke data (die zij via een tool op de website hebben geplaatst) verloren gaat gaan. Kunnen ze mij achteraf iets maken?

Bedankt.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 10 okt 2013 12:52

Laat dit via aangetekend schrijven (met ontvangstbewijs) aan de klant weten. dan ligt het aan hem, en aan hem alleen als zijn website offline gaat, met alle gevolgen van dien. Vraag wel het volledige bedrag op, want ik vrees dat je anders naar de rest zal kunnen fluiten.

Reclame

Terug naar “Handelspraktijken”