Startende Eenmanszaak (nicht in dienst nemen)

boos
Topic Starter

Startende Eenmanszaak (nicht in dienst nemen)

#1 , 24 jan 2014 22:03

Ik zou graag mijn nicht in dienst nemen.
Mijn eenmanszaak is pas geopend sinds 17-01-2014.

Ik run een online webshop en wil haar als administratief medewerkster aannemen die orders verwerkt, inpakt, verzend etc.
voor 20 uren per week, brutoloon gaat 9,50 cent zijn.
arbeidscontract bepaalde duur voor 6 maanden.
Ik zal de belastingen, loon kosten moeten betalen natuurlijk maar heb wel wat spaargelden ook liggen om dat te kunnen volhouden.

Graag meer tips en info

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 25 jan 2014 11:00

Kunnen we bij de kern van de zaak blijven?

Vandebos.

denlowie
Juridisch actief: Nee

#3 , 25 jan 2014 11:29

Ga naar een sociaal secretariaat daar weten ze exact de lonen, dit zal +/- 12€ zijn.

Je zal ook in aanmerking komen van grote korting van de rsz omdat het je eerste aanwerving is !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

boos
Topic Starter

#4 , 25 jan 2014 12:55

Bedankt denlowie,

als ik het goed tel is het 20 x 12,- = 240 euro per week? maar zonder loonkosten en belastingen neem ik aan ?

denlowie

#5 , 25 jan 2014 13:05

Bedankt denlowie,

als ik het goed tel is het 20 x 12,- = 240 euro per week? maar zonder loonkosten en belastingen neem ik aan ?
Dit is natuurlijk zonder loonlasten, maar ik schreef het al, je zal een serieuze korting krijgen voor eerste werknemer.

Mocht er geen loon korting zijn dan mag je rekenen op rsz(verlofgeld) + eindejaarspremie + verzekering + geneeskundig onderzoek + ecco cheques + belastingen op personeel enz.. 240 + 240 dit zou je zeker minstens 500€ kosten per week voor 20 uur werk.

Nu zal je het eens moet vragen aan het sociaal secretariaat en ik denk dat het toch nog een 400€ zal zijn alles inbegrepen!

En vergeet ook niet je zit ook met het gewaarborgd maandloon bij ziekte.

Werknemers zijn zeer duur !!!

boos
Topic Starter

#6 , 25 jan 2014 14:35

Ecco cheques word niet gebruikt , het gaat hier om een bepaalde duur contract van 6 maanden.

denlowie

#7 , 25 jan 2014 15:19

Die eco cheques bepalen niet zoveel de kost, voor de vermindering te verkrijgen moet ze minimum 27,5% van een voltijds equivalent presteren .

Voor de eerste werknemer geniet de werkgever een vermindering van 1000 euro per kwartaal gedurende vijf kwartalen, en 400 euro tijdens de volgende acht kwartalen.
De nieuwe werkgever die een eerste werknemer aanwerft, heeft eveneens recht op een tegemoetkoming in de kosten voor het sociaal secretariaat.

Als ze dus 20 uur per week werkt zal je daar dan de helft van in mindering krijgen !

boos
Topic Starter

#8 , 25 jan 2014 15:56

Oke, en wanneer er een weekcontract word gegeven, en bestaat er in Belgie ook zo iets in Nederland als Payroll?

denlowie

#9 , 25 jan 2014 16:43

Als er in België je geen werk geeft dan kan je altijd je economisch werkloosheid aanvragen.

Weekcontracten brengt wel veel werk mee en je moet dit zeer goed bijhouden wat dimona aangiftes betreft, dit zou ik je ten stelligste af raden.

Als je echt nog niet veel werk geeft is het soms interessanter om ze via een interim buraux te werk te stellen, zij in orde en ook u in orde en geen werk aan.

Als je geen werk geeft voor 20 uur per week is het wel de moeite om iemand aan te werven, doe zelf wat uren per week, het is ook niet sociaal interessant voor je nicht, en ze is familie en daar kan op termijn ruzie van komen en dit wil je zelf toch niet !

Waarom doe je de zaak niet te samen in bijberoep, zou veel goedkoper uitkomen !

boos
Topic Starter

#10 , 25 jan 2014 16:55

Kan ik mijn nicht dan zelf aanmelden bij een interim bureau en hoe krijg ik de rekening van het interim bureau? schieten hun het geld voor?

Terug naar “Handelspraktijken”