Factuur en/of contracten opstellen eenmanszaak

Tom700
Topic Starter

Factuur en/of contracten opstellen eenmanszaak

#1 , 01 apr 2014 12:21

Dit is de situatie:

Ik ben van plan om op korte termijn te starten met een eenmanszaak. Hierbij zal ik voornamelijk rapporten en advies aanbieden aan mijn klanten. Deze klanten zijn bedrijven en particulieren. De rapporten en het advies dat ik aanbied kan ofwel per rapportering of per abonnement aangekocht worden. Bijvoorbeeld: Een bedrijf wil in mei 2014 een beroep doen op mijn diensten om een rapport te maken over de dagelijkse werking van het bedrijf. Een ander bedrijf wil een overeenkomst sluiten voor een termijn van zes maanden en gedurende die zes maanden elke week een nieuwe rapportering krijgen.

Nu is mijn vraag: Volstaat een factuur met de korte beschrijving als een overeenkomst? Of dient er specifiek een contract te worden opgesteld door advocaten waarin de overeenkomst ondertekend wordt door beide partijen en waar ik nadien moet factureren?

Uiteraard is een contract waterdicht en kan het bij discussies tot duidelijkheid leiden, doch zou ik zoveel mogelijk kosten willen vermijden bij de opstart en niet meteen een beroep doen op de prijzige advocaten.

Is het bijvoorbeeld mogelijk om op een factuur in enkele puntjes te vermelden dat de klant akkoord is met de dienst en zich correct aan de betaling zal houden?

Alvast bedankt.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
ddanck
Contacteer: Website

#2 , 07 apr 2014 12:24

Beste

Indien u zekerheid wenst, werkt u best met een bestelbon.

U laat de klant uitdrukkelijk de voorwaarden aanvaarden alvorens er facturen worden verstuurd.

Op die manier kan u veel discussie vermijden.

Wanneer voorwaarden voor het eerst worden vermeld op een factuur, kunnen deze vaak met succes geprotesteerd worden en dan staat u nergens.

En terzijde: een advocaat hoeft niet zo duur te zijn. Zelden moeten algemene voorwaarden van nul worden geschreven en duurt het dus geen weken om deze op te stellen. De uren die u aan een advocaat betaalt, spaart u bovendien snel uit doordat u niet voor elke factuur naar de rechtbank moet.
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

egeltje

#3 , 07 apr 2014 14:15

Unizo heeft modelcontracten. Ik zou toch niet te lichtzinnig omspringen met klanten. Er zitten overal oplichters, al is een contract ook geen garantie.

Verstuurd vanaf mijn HTC Desire X dual sim met Tapatalk

Reclame

Terug naar “Handelspraktijken”