facebook

S2508
Topic Starter

facebook

#1 , 01 jun 2014 09:56

Ik verkoop dingen via een facebookpagina en organiseer af en toe winwedstrijden. Ik heb iemand ontdekt die met andere profielen (onbestaande namen) meedoet aan wedstrijden om zo meer kans te maken om te winnen, is dit tegen de wet is? Zoja, op welke gronden en wat zijn de gevolgen. Ze heeft ook al de naam veranderd van 1 van de onbestaande profielen naar de naam van de winnaar om zo een prijs te claimen, is dit tegen de wet? Zoja, op welke gronden en wat zijn de gevolgen. Het ging hierbij om iets kleins van ongeveer 20 euro.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW

#2 , 01 jun 2014 10:24

Goed gevonden, dat wel. Ik weet niet zeker welke regelgeving Facebook hanteert, maar ik dacht dat je niet verplicht bent uw echte naam te gebruiken.

Een goede oplossing is bij uw wedstrijdregels hier preventief tegen op te treden. Bv. er in zetten dat de organisatie het recht behoudt bepaalde inzendingen te weigeren als er vermoedens van bedrog zijn.

S2508
Topic Starter

#3 , 01 jun 2014 10:34

De gesprekken waarin ze toegeeft dat ze het heeft bedrogen heb ik allemaal opgeslaan als printscreens, kan ik hiermee naar de politie gaan?

Reclame

bambipower

#4 , 01 jun 2014 10:40

Ik zie er niets onwettig in... volgens mij kan je haar wel rapporteren aan facebook

https://www.facebook.com/help/www/167722253287296" onclick="window.open(this.href);return false;

Rene

#5 , 01 jun 2014 10:44

Ik dacht wel dat er bij FB er geen 'vreemde of valse profielen' toegelaten waren. Maar zijzelf moeten dat beoordelen.
En dat is voor hun geen prioriteit (vrees ik) Want hoe meer profielen, hoe meer reclame inkomsten.
Een blote borst op een foto laten zien vinden ze veel erger.

S2508
Topic Starter

#6 , 01 jun 2014 10:50

Dus wanneer er een winnaar wordt bekend gemaakt bij een wedstrijd en iemand verandert zijn facebook naar die naam voor de prijs te hebben dan mag dit?

Sent from my iPhone using Tapatalk

bambipower

#7 , 01 jun 2014 11:49

neen, een vals profiel opstellen mag niet... http://siriuslegaladvocaten.be/wordpres ... strafbaar/" onclick="window.open(this.href);return false;

probleem hier is : is het wel waard om hier tegenop te treden. Je kan een klacht indienen... maar of het iets gaat uithalen?
Bent u ook wel officieel bezig, als u spullen verkoopt via facebook? Geef je de inkomsten aan?
U moet dus ook zien, dat dit niet als een boemerang terugkomt

http://www.radio1.be/programmas/vandaag ... n-facebook" onclick="window.open(this.href);return false;

S2508
Topic Starter

#8 , 01 jun 2014 13:37

Het wordt verkocht met een ondernemingsnummer dus mij valt niets te verwijten. Een klacht indienen heeft dus eigenlijk niet veel zin? Hier zal geen gehoor aan gegeven worden?

Sent from my iPhone using Tapatalk

bambipower

#9 , 01 jun 2014 14:53

u kan altijd een klacht indienen bij de politie... of die er verder iets mee gaan doen, betwijfel ik. Misschien wordt de schuldige dan wel aangesproken door de politie, en zal ze misschien wel stoppen.

Terug naar “Handelspraktijken”