intracommunautair en toch btw

wingman
Topic Starter

intracommunautair en toch btw

#1 , 23 aug 2014 06:19

Ik deed een aankoop online met mijn vennootschap gegevens.
De bestelbon werd mij gemaild met bedrag incl. btw en overschrijving naar een Belgisch rekeningnummer.
Ik krijg daarna de factuur en deze komt uit Nederland.
Ze hebben mij dus op een bestelling binnen de EU toch btw doen betalen.
Deze kan ik dus niet recupereren.
Mag dit? Zij willen de factuur niet wijzigen, noch de btw terugstorten.
Hun uitleg:
xxxx berekent btw over alle verkopen. Bij iedere verzending van een bestelling ontvangt u een factuur waarop de btw-heffing gedetailleerd is weergegeven. De btw tarieven voor landen binnen de EU zijn per land door xxxx aangepast op de btw-regel van dat betreffende land. Het terugvorderen van btw is daarom alleen mogelijk in landen buiten de EU.
Bedrijven en consumenten buiten Nederland hebben de mogelijkheid deze btw terug te vorderen. De voorwaarden en bepalingen hiervan zijn afhankelijk van de belastingwetgeving van het land waar u gevestigd bent. Indien u van mening bent dat u recht hebt op terugvordering van de btw, dan adviseren wij u hiervoor contact op te nemen met de belastingdienst in België.
Wij hopen u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Ook hebben ze mijn btw nummer niet op de factuur vermeld terwijl ze goed genoeg weten dat het om een bvba gaat.
Het is godgeklaagd dat diegene die preekt geen god is maar zich toch beter waant dan zijn onderdanen.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Juridisch actief: Nee

#2 , 23 aug 2014 10:51

Er zijn nog buitenlandse firma's die dit doen, je kan altijd proberen je BTW te recupereren, soms lukt dit wel.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

wingman
Topic Starter

#3 , 24 aug 2014 07:23

Dus wettelijk? Je mag dus kiezen als leverancier? Mijn boekhouder zegt dat ik de BTW kwijt ben.
Mijn BTW nummer moet toch op de factuur staan?
Het is godgeklaagd dat diegene die preekt geen god is maar zich toch beter waant dan zijn onderdanen.

Reclame

denlowie
Juridisch actief: Nee

#4 , 24 aug 2014 07:46

volgens de nieuwe wet moet de BTW nummer op de factuur vermeld zijn !

Maar mochten al de facturen die in Belgie geschreven worden zonder BTW nummer en die geen aftrek zouden kunnen doen, dan was Belgie wel een stuk rijker.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Handelspraktijken”