Er is, nogmaals, geen wettelijk grensbedrag. Er wordt enkel gesproken over 'occasionele activiteit zonder beroepskarakter'. De controleurs hebben hier een zekere vrijheid van interpretatie in, maar in de praktijk zijn vooral de criteria regelmaat, frequentie en aantal handelingen belangrijk.@Redrum: waarom niet? Je webwinkel heeft toch niet meteen succes? Het duurt anders wel even voor die goed op het web te vinden is enzo... Ik dacht dat de grens 2500 euro was (kan er lichtjes naast zitten). Het hangt er gewoon van af hoe groot je de verkoop van deze hobbymaterialen ziet. Er is wel nog minstens een bijkomend - belangrijk - nadeel: BTW kan je niet terugvorderen. Als niet te ambitieuze starter kan het echter een mooie uitgangspositie zijn. Ik geef gewoon graag alle opties, zonder vooraf te veronderstellen dat men het groots wil/moet aanpakken. Vele starters weten gewoon niet eens dat deze optie er is (en velen zullen er idd wellicht niet voor kiezen).
Ik vermoed dat jij verwart met de BTW-vrijstelling voor kleine ondernemingen met een omzet minder dan 5580 euro of de vrijstelling van sociale bijdrages bij een netto inkomen van minder dan 1341 euro. Deze beide vrijstellingen staan echter los van het ondernemingsnummer. Het misverstand duikt hier constant op, en dus nog eens duidelijk: als onderneming moet je een ondernemingsnummer hebben, zelfs al heb je een vrijstelling van BTW of 0 tarief sociale bijdragen.