Webwinkel starten

Redrum

Re: Webwinkel starten

#16 , 16 dec 2011 10:26

@Redrum: waarom niet? Je webwinkel heeft toch niet meteen succes? Het duurt anders wel even voor die goed op het web te vinden is enzo... Ik dacht dat de grens 2500 euro was (kan er lichtjes naast zitten). Het hangt er gewoon van af hoe groot je de verkoop van deze hobbymaterialen ziet. Er is wel nog minstens een bijkomend - belangrijk - nadeel: BTW kan je niet terugvorderen. Als niet te ambitieuze starter kan het echter een mooie uitgangspositie zijn. Ik geef gewoon graag alle opties, zonder vooraf te veronderstellen dat men het groots wil/moet aanpakken. Vele starters weten gewoon niet eens dat deze optie er is (en velen zullen er idd wellicht niet voor kiezen).
Er is, nogmaals, geen wettelijk grensbedrag. Er wordt enkel gesproken over 'occasionele activiteit zonder beroepskarakter'. De controleurs hebben hier een zekere vrijheid van interpretatie in, maar in de praktijk zijn vooral de criteria regelmaat, frequentie en aantal handelingen belangrijk.

Ik vermoed dat jij verwart met de BTW-vrijstelling voor kleine ondernemingen met een omzet minder dan 5580 euro of de vrijstelling van sociale bijdrages bij een netto inkomen van minder dan 1341 euro. Deze beide vrijstellingen staan echter los van het ondernemingsnummer. Het misverstand duikt hier constant op, en dus nog eens duidelijk: als onderneming moet je een ondernemingsnummer hebben, zelfs al heb je een vrijstelling van BTW of 0 tarief sociale bijdragen.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
jevuy

#17 , 07 okt 2014 20:24

Hey,

Waarschijnlijk veel te lang geleden dat er nog iets op dit topic is gezet, maar gesprek gaat hier over iets waar ik momenteel mee bezig ben.

Ik snap het idee dat een webwinkel moeilijk kan gezien worden als occasioneel verkopen.

Echter zit ik met de volgende situatie:
Ik speel een collectible card game, Magic. Ik lig hier met duizenden kaarten. Meeste zijn niets waard, maar er zitten er verschillende tussen waarvoor ik toch een aantal euros kan krijgen.
Daarnaast komen hier steeds kaarten bij doordat ik het spel regelmatig speel.
Nu heb ik zelf een website ontwikkeld waarop ik alle kaarten kan oplijsting, welke ik van de hand wil doen.
Er wordt een prijs gevraagd, maar ik geef duidelijk aan, dat het altijd mogelijk is om andere voorstellen te doen.
De site is vooral gemaakt, omdat het onbegonnen werk is om alles op 2dehands ofzo te zetten.
Omzet van deze site is met moeite 1000 euro per jaar, winst is zo goed als niets. Het idee is echt om mijn kosten aan het spel terug te krijgen door het verkopen van kaarten die ik niet meer nodig heb.

Verhaal gaat nog iets verder: ik ben al even bij een boekhouder geweest, en hij heeft me uitgelegd (beetje tegen zijn zin), dat ik eigenlijk niets anders kan dan in bijberoep beginnen.
Maar hier komen dan weer moeilijkheden:

* ik verkoop mijn eigen kaarten, waarbij het zelden nog mogelijk is om er een 'kost' tegen te zetten.
Dit wil zeggen dat ik op elke kaart 40% moet afgeven... Dit is gewoon niet echt haalbaar.
De enigste manier dat ik goed zou kunnen beginnen, is door simpel te starten door te sjoemelen

* Ik heb gelezen dat ik geen aanspraak meer kan maken op de vergoeding voor ouderschapsverlof (700/maand) op het moment dat ik in bijberoep zit.
Dit is ook niet echt haalbaar, aangezien ik geen 700 verdien op jaarbasis.

*...

Conclusie van een lang (en misschien wat warrig) verhaal:
ik zou graag mijn overtollige kaarten verkopen
ik zet nu al een aantal zaken op 2dehands, en link de mensen door naar een website met mijn volledige database
eigenlijk is dit ook geen enkel verschil met een excel mailen
ik kan ook zelden een echte kost tegenover de kaarten zetten
ik wil eigenlijk gewoon zo eenvoudig mogelijk mijn kaarten kwijt geraken om zo verder te kunnen spelen

Alvast bedankt,

Mvg,

Jeroen

Reclame

Terug naar “Handelspraktijken”