Service Kost voor het verwerken van verlegde BTW

Supahirn
Topic Starter

Service Kost voor het verwerken van verlegde BTW

#1 , 09 dec 2014 16:37

Dag iedereen,

Los van het feit dat het onderstaande ongehoord en klantonvriendelijk is, betwijfel ik of het ook legaal is wat de webwinkel vraagt.
Het gaat om hifi corner een Nederlandse webshop. Ik had er een zakelijk account aangemaakt waar je kan ingeven dat je een Belgische vennootschap met BTW nummer hebt.

Echter bij het afrekenen bleek de BTW niet verlegd en knoopte ik via de chat een gesprek aan. Zij vertelden mij dat er een extra service kost aangerekend werd van 10 euro voor het verwerken van de factuur met verlegde BTW. Met extra administratie als reden.

Ik heb dit geweigerd en er op gewezen dat andere webshops dit automatisch verrekenen en ik niet de dupe kan zijn voor hun gebrekkige functionaliteit.

Hun antwoord was -houd je vast- dat ik de BTW kan recuperen via een procedure. Je weet wel, die procedure die we allemaal moesten doorstaan in het stenen tijdperk toen Europese Intracommunautaire BTW nog niet geregeld was bij wet.

Mijn vraag: Is dit wel legaal wat zij doen?

Daarna kreeg ik nog een e-mail dat wanneer ik me inschreef op hun nieuwsbrief ik 7,5 euro korting kreeg. Mijn antwoord was dat dit reeds verworven is, gezien ik dat kan doen los van deze bestelling.

Ik heb ze alle kansen geboden om die service kost te laten vallen en ze deden het principieel niet, het ging over een bestelling van +-700 euro iBTW. Zoals menig zaakvoerders heb ik weinig tijd voor dit soort onzin, maar mijn nieuwsgierigheid naar het legale kantje en mijn principes dreven me dan toch om dit bericht te plaatsen en Hifi Corner expliciet te benoemen.
Dank voor jullie input.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Rene

#2 , 09 dec 2014 21:11

Ik zou daar niets kopen.

Gewoonlijk na wat aandringen gaat dat bij de meeste firma's zonder probleem. Sommige willen wel niet leveren op een ander adres dan de hoofdzetel van je firma. Dit zou wettelijk zou zijn in NL. Andere kennen de Belgische trukken en kunnen het wel doen. Maar steeds BTW vrij als je natuurlijk een BTWnr hebt (Nu ondernemingsnr.)

Reclame

Terug naar “Handelspraktijken”