eenmanszaak maatschappelijke zetel

walt
Topic Starter

eenmanszaak maatschappelijke zetel

#1 , 17 jan 2015 13:15

Beste forumleden,

Ik ga binnenkort een eenmanszaak opstarten. Bovendien zal ik binnenkort een appartement gaan huren, echter mag je daar meestal uw maatschappelijke zetel niet vestigen.

Een optie zou dus zijn om de zetel bij mijn ouders te registreren. Echter geldt er onbeperkte aansprakelijkheid bij een eenmanszaak.

In een worst-case, wat kan er gebeuren op dat adres? Moest ik ooit failliet gaan, kan het zijn dat ze dan op dat adres gaan aankloppen? Is er een bepaalde manier om dit in te dekken?

Mijn onderneming draagt niet veel risico, maar liever het zekere voor het onzekere!

Ik heb al wel de optie gezien om een postbus te huren waar je uw maatschappelijke zetel op kan vestigen. Echter tegen 95 euro per maand is dit eerder een overbodige kost.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Juridisch actief: Nee

#2 , 17 jan 2015 13:29

Een één mans zaak heeft geen maatschappelijke zetel, het kan een adres van vestiging hebben, meestal een werkplaats, maar de maatschappelijke zetel is u eigen domicilie, dus eigenlijk in een appartement waar je woont is je maatschappelijke zetel, daar kan de verhuurder niks aan doen zolang je de huur niet in onkosten brengt.
Een maatschappelijke zetel is voor de vennootschappen.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

berenod

#3 , 17 jan 2015 13:47

Je haalt eigenlijk het grootste nadeel van een eenmanszaak aan met deze vraag.

Bij een eenmanszaak is het persoonlijk vermogen niet gescheiden van je prive, m.a.w. je bent dus onbeperkt aansprakelijk.

Het geheel van goederen (roerende en onroerende), op gelijk welk adres, kan dus in beslag worden genomen door de schuldeisers en de schulden van de stichter kunnen zelfs worden verhaald op het vermogen van de echtgeno(o)t(e).

Indien u eigenaar bent van een woning kan u deze wel veiligstellen via een "verklaring van onvatbaarheid voor beslag" bij een notaris.
Voor zover ik weet is dit dus niet mogelijk voor een huurwoning, waar men sowieso enkel een inboedelbeslag kan uitvoeren...

Reclame

walt
Topic Starter

#4 , 17 jan 2015 14:10

Als ik met mijn vriendin ga samenwonen, is er dan een mogelijkheid om een soort van akte op te stellen waaruit blijkt dat zij eigenaar is van bepaalde zaken?

denlowie
Juridisch actief: Nee

#5 , 17 jan 2015 15:24

Als ik met mijn vriendin ga samenwonen, is er dan een mogelijkheid om een soort van akte op te stellen waaruit blijkt dat zij eigenaar is van bepaalde zaken?
Dit kan als ze facturen heeft van wat van haar is !

Maar niet alle deurwaarders houden zich daar aan en alles wat op u persoonlijk adres staat kan hij in beslag nemen, dus wees voorzichtig met je domicilie ook bij je ouders wanneer je daar ingeschreven bent zullen hun spullen zien verdwijnen.

Als je zelfstandig word is het eens goed nadenken wat risico loop ik, het gaat soms sneller fout dan je denkt ?

Daarvoor bestaan er ook vennootschap vormen waar je weinig tot totaal geen risico loopt !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

LeenW

#6 , 20 jan 2015 21:54

Een eenmanszaak staat steeds op de domicilie, zonder uitzondering.

Terug naar “Handelspraktijken”