Goedenavond,
Korte schets van de achtergrond: ik ben 100% in loondienst bij een externe werkgever, maar ben tevens onbezoldigd zaakvoerder en vennoot in een eigen bvba met enkele andere vennoten. Aan deze eigen bvba heb ik in feite enkel maar financiële middelen ter beschikking gesteld. Omwille van het feit dat ik onbezoldigd ben en niet actief bezig ben in de vennootschap, betaal ik hiervoor ook geen sociale bijdragen (ook aangezien er al sociale bijdragen betaald worden ikv mijn 100% loondienst bij mijn werkgever).
De bvba waar ik deel van uitmaak als vennoot heeft nu vers geld nodig om voor het eerst iemand in dienst te kunnen nemen. Er worden alsmaar meer contracten op 2 jaar afgesloten voor een bepaalde dienst, waarbij de inkomsten gezien de sector erg zeker zijn (zeer beperkte kans op wanbetalers). Momenteel heb ikzelf een hoeveelheid cash geld die ik wens te investeren en daarom dacht ik aan volgende mogelijkheid:
Is het juridisch gezien toegestaan een firma op te richten (een 100% eigen nieuwe bvba) met als enige doel om pas opgestarte contracten van de andere bvba waar ik als vennoot deel van uitmaak over te kopen? Als ik de contracten overneem bij hun aanvang voor bv. 75% van hun reële waarde over de gehele contractuele looptijd (bv. 2 jaar), dan heeft de bvba die geld nodig heeft onmiddellijk cash geld ter beschikking door de verkoop van hun contracten aan mijn nieuwe bvba, zonder dat ze daarvoor een lening dient aan te gaan bij een bank (= geen risico voor de vennootschap). Tevens doet mijn bvba voordeel omdat ik in dit geval +/- 15% rente per jaar heb (over de looptijd van 2 jaar); ik kocht de contracten bv. voor 3630 EUR terwijl ze 4800 EUR waard zijn (ingeval de klant 200 EUR per maand effectief betaalt over de hele looptijd). Bijkomende vraag: kan de fiscus in dit geval bepaalde limieten stellen, aangezien dit scenario te herleiden is naar een bepaalde winstmarge voor een bepaald risico?
Tenslotte, als ik mezelf, als enige zaakvoerder in deze eigen bvba, ook weer geen loon of dividenden uitkeer, hoef ik dan nog steeds geen sociale bijdragen te betalen?
Alvast bedankt voor jullie advies,
Mvg,
D.