Niet zelfstandig zaakvoerder

AnthonyB
Topic Starter

Niet zelfstandig zaakvoerder

#1 , 24 mar 2015 12:52

Beste,

Volgens onze statuten zijn we met twee zaakvoerders in ons bedrijf:
1. Eén zelfstandig zaakvoerder (en meerderheidsaandeelhouder)
2. Ik, zaakvoerder

Ik ben echter ingeschreven als werknemer, en krijg een loon zoals een werknemer loon krijgt.
Met andere woorden: volgens de statuten ben ik zaakvoerder, volgens mijn loonbrief ben ik bediende.

Aangezien ik er nergens iets over terug vind, deze vragen:
- Is deze regeling juridisch correct?
- Welke gevolgen heeft deze regeling?

Alvast heel erg bedankt voor jullie antwoord!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
ddanck
Contacteer: Website

#2 , 24 mar 2015 13:02

Beste

In principe kan men een functie als loontrekkende probleemloos combineren met een mandaat.

U moet dan wel aantonen dat u onder het gezag valt van de andere.

Bovendien kunnen natuurlijke personen die een leidende functie hebben of het dagelijks bestuur uitoefenen nooit tegelijk werknemer zijn.
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

denlowie
Juridisch actief: Nee

#3 , 24 mar 2015 13:22

Beste

Bovendien kunnen natuurlijke personen die een leidende functie hebben of het dagelijks bestuur uitoefenen nooit tegelijk werknemer zijn.
Dit klopt niet !

Normaal moet er één zelfstandige zaakvoerder zijn met uitzondering van de NV vennootschapsvorm, en er zijn nog mogelijkheden waar dit perfect kan..

Je kan perfect een onbezoldigd of zelfs bezoldigd zaakvoerder zijn, en toch nog ergens anders werknemer zijn, zeer veel bijberoepers die een vennootschap in bijberoep hebben.

Je kan ook perfect een leidende functie hebben en tegelijkertijd werknemer zijn, en zo zijn er enorm veel in België, alle grote bedrijven hebben zulke mensen in dienst, die ook het dagelijks bestuur waarnemen, neem maar alle CEO's.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

AnthonyB
Topic Starter

#4 , 24 mar 2015 13:30

Bedankt voor jullie snelle antwoorden! Ik geef nog wat toelichting op basis van jullie antwoord:
Je kan perfect een onbezoldigd of zelfs bezoldigd zaakvoerder zijn, en toch nog ergens anders werknemer zijn, zeer veel bijberoepers die een vennootschap in bijberoep hebben.
In mijn geval ben ik wel zaakvoerder (volgens de oprichtingsakte) én bediende (statuut op mijn loonbrief) in hetzelfde bedrijf.
Je kan ook perfect een leidende functie hebben en tegelijkertijd werknemer zijn, en zo zijn er enorm veel in België, alle grote bedrijven hebben zulke mensen in dienst, die ook het dagelijks bestuur waarnemen, neem maar alle CEO's.
Mijn functietitel is idd ceo, het statuut op mijn loonbrief is bediende.

Wat me nog niet helemaal duidelijk is:
- Word ik beschouwd als zaakvoerder (met oprichtersaansprakelijkheid, de vereiste bijdragen te betalen zoals een zelfstandige, ...)
- Of word ik beschouwd als werknemer (met alle rechten en plichten die bij dat statuut komen kijken)

Nogmaals bedankt!

Ter aanvulling: in de arbeidsovereenkomst word ik aangenomen als kaderlid.

denlowie

#5 , 24 mar 2015 14:34

Is het een NV?, zo niet welke onderneming vorm is het ?

Ben je aandeelhouder ?

AnthonyB
Topic Starter

#6 , 24 mar 2015 14:54

Het is een bvba, ik ben minderheidsaandeelhouder. (10%)

ddanck

#7 , 24 mar 2015 15:03

@Denlowie, ik denk dat je vergeet dat het over hetzelfde bedrijf gaat. Wat ik schreef, klopt dus, tenzij ook Securex zich vergist:
- http://www.securex.eu/lex-go.nsf/PrintR ... 39&Lang=NL" onclick="window.open(this.href);return false;
- http://www.euregioadviesgroep.com/nieuws/?id=9" onclick="window.open(this.href);return false;

@AnthonyB
In principe speelt het attractiebeginsel. Dat wil zeggen dat zowel uw loon als werknemer, als uw vergoeding als zaakvoerder wordt belast als bedrijfsleiderbezoldigingen.

denlowie

#8 , 24 mar 2015 15:28

Door het feit dat hij een minderheidsaandeelhouder is valt hij altijd onder gezag en toezicht van de meerderheid aandeelhouders.
Ik denk dat zeer veel kleine kmo's zo zijn, een bvba waar man en vrouw aandeelhouder zijn, man zelfstandig statuut en de vrouw ingeschreven als werkneemster, toch alle beiden zaakvoerders, en hebben allebeide een job als werknemer wel te verstaan niet in hun eigen BVBA, als je wilt kan ik gerust eens de ondernemingsnummer in je PB posten hoor..

Wanneer de zaakvoerder een vennootschap is, dan kan de vast vertegenwoordiger perfect werknemer zijn, daar heb ik zelfs veel voorbeelden van, en ze hebben daar reeds meermaals controle voor gehad van de sociale inspectie, en daar is niemand maar ook niemand zelfstandig !.

ddanck

#9 , 24 mar 2015 16:36

Het begrip gezag en toezicht hebben een zeer specifieke sociaalrechtelijke betekenis. Deze verschilt aanzienlijk van het feit dat minderheidsaandeelhouders zich moeten schikken naar de meerderheid. Dat laatste heeft weinig te maken met gezag en toezicht in de sociaalrechtelijke betekenis van het woord.

Terug naar “Handelspraktijken”