Is deze constructie mogelijk?

zinc
Topic Starter

Is deze constructie mogelijk?

#1 , 25 apr 2015 11:30

Beste forumleden,

Mijn situatie:
Ik ben nu bijna een jaar zelfstandige in hoofdberoep ingeschreven als eenmanszaak. De omzet zal tegen de 56 000 euro zijn. De winst die ik zal maken zal ongeveer 12 000 euro zijn. De sociale bijdragen blijven beperkt tot het minimum van 679 euro. Nu heb ik wel opzettelijk veel onkosten (reclameborden, flyers, folders, grafisch ontwerp, servers, wagen...) gemaakt om de belasting te beperken en alle zaken aan te kopen die ik in de komende jaren zal nodig hebben.

Het probleem:
Ik heb nu alle onkosten gemaakt die ik kan maken. Het probleem stelt zich nu dat ik bijna geen kosten meer kan of wil maken. En omdat ik nog bij mijn ouders woon heb ik bijna geen privé kosten.

Oplossing:
Nu dacht ik eraan om samen met mijn broer een BVBA op te richten waarvan ik de zaakvoerder zal zijn en hij onbezoldigd zaakvoerder zal zijn. Ik keer mijn eigen een minimumloon uit van 800 euro/maand en laat de rest van de winst ( +-21 000 euro) in de BVBA staan.

Nu is mijn vraag: Is deze constructie mogelijk en is dit voor mij puur fiscaal wel interessant?

PS: Ik heb een boekhouder maar had graag ook jullie advies ontvangen.

Alvast bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Juridisch actief: Ja

#2 , 25 apr 2015 11:37

Tuurlijk is dat mogelijk. Maar ga je dat geld in de BVBA laten staan tot je dood bent? Ga je je ganse leven van 800 euro leven? Hoeveel pensioen denk je later dan te hebben?

zinc
Topic Starter

#3 , 25 apr 2015 12:33

Ik zou dit voor 2 jaar willen doen. Nu ik nog bij mijn ouders woon en weinig vrije tijd heb is 800 euro voor mij zeker voldoende om van te leven.

Wat er voor mij nog niet duidelijk is, zijn de sociale bijdragen die dienen betaald te worden. Wanneer ik mij een loon van 800 euro uitkeer dan moet ik daarop sociale bijdragen betalen + vennootschapsbijdrage. Correct?

Maar moet ik dan ook nog bijkomend de minimum kwartaal sociale bijdrage van 679,73 betalen aangezien ik mijn activiteiten in hoofdberoep blijf uitoefenen?

Reclame

basejumper

#4 , 25 apr 2015 12:36

Een vennootschap oprichten is fiscaal zinvol vanaf circa 50.000 € winst per jaar. Met een winst van 12.000 e per jaar is er dus nog veel afstand af te leggen vooraleer je dat resultaat zal bereiken.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

bartvdv

#5 , 25 apr 2015 12:43

En op welke manier ga je dan later het geld uit de vennootschap halen ?

denlowie
Juridisch actief: Nee

#6 , 25 apr 2015 12:46

Wat er voor mij nog niet duidelijk is, zijn de sociale bijdragen die dienen betaald te worden. Wanneer ik mij een loon van 800 euro uitkeer dan moet ik daarop sociale bijdragen betalen + vennootschapsbijdrage. Correct?

Maar moet ik dan ook nog bijkomend de minimum kwartaal sociale bijdrage van 679,73 betalen aangezien ik mijn activiteiten in hoofdberoep blijf uitoefenen?
Je betaald vennootschapsbijdragen, en je betaald sociale bijdragen in hoofdberoep dus het minimum.

Maar vergeet niet dat een BVBA veel kosten met zich mee brengt en als je een kleine winst heeft zal er niet veel meer van over zijn.

De boekhouder zal verdubbelen, jaarlijks je jaarrekening indienen, en vergeet ook niet dat vennootschappen altijd gecontroleerd word door de belastingen en de BTW.

Een vennootschap onder de vorm van een BVBA is niks voor een klein bedrijf.

En kosten maken pur voor de belastingen dan ben je verkeerd bezig hoor, en als je de winst laat in de vennootschap betaal je vennootschapsbelastingen en als je u geld eruit haalt betaal je nog eens 25% belastingen, en dan heb je twee maal de kassa gepasseerd.!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

zinc
Topic Starter

#7 , 25 apr 2015 13:16

Iedereen bedankt voor jullie reacties!

Afgaande van jullie reacties is mijn constructie puur fiscaal gezien nadeliger.

Het is dus beter om het komende jaar +-31 000 euro winst te maken in een eenmanszaak, de sociale bijdragen te verhogen naar 1584,39 euro/kwartaal en daarop belasting te betalen i.p.v. over te stappen naar een BVBA. Of zijn er andere constructies mogelijk waar ik toch nog meer geld kan overhouden?
Laatst gewijzigd door zinc op 25 apr 2015 13:24, 2 keer totaal gewijzigd.

denlowie

#8 , 25 apr 2015 13:24

Het geld dat je stort voor je sociale bijdragen is wel ook voor je toekomstig pensioen, een zelfstandige krijgt zoals een werknemer pensioen op het bedrag dat hij heeft verdiend, wie veel betaald heeft een hoger pensioen !!

zinc
Topic Starter

#9 , 25 apr 2015 13:32

Het geld dat je stort voor je sociale bijdragen is wel ook voor je toekomstig pensioen, een zelfstandige krijgt zoals een werknemer pensioen op het bedrag dat hij heeft verdiend, wie veel betaald heeft een hoger pensioen !!
Ik denk eerlijk gezegd nog niet aan mijn pensioen (ben 26 jaar oud). Ik ben nu aan het denken om zoveel mogelijk geld te sparen in de komende twee jaar om een appartement/huis te kunnen kopen. Dus ben ik op zoek naar een oplossing die voor mij puur fiscaal het meest voordelige is wanneer ik bijna geen kosten heb om toch nog zoveel mogelijk van de winst over te houden.

denlowie

#10 , 25 apr 2015 13:43

Als je veel winst wil maken moet je u onkosten zeer beperken, hoe minder kosten hoe meer winst, hoe meer winst zal je natuurlijk meer belastingen betalen max 45%, als het in kosten gaat ben je wel veel meer kwijt.

zinc
Topic Starter

#11 , 25 apr 2015 15:25

@denlowie

Dat is nu juist het probleem dat ik heb. Hoe meer winst ik maak, hoe meer belastingen ik moet betalen. Het grootste deel van de winst die ik maak heb ik ook niet meteen nodig. Bij een eenmanszaak kan je niet zeggen dat je jezelf een minimumloon uitkeert. Uw volledig inkomen is belastbaar in de personenbelasting.

Maar zoals je zegt brengt een BVBA langs de andere kant veel kosten met zich mee. Mss best om het eens door de boekhouder te laten bereken? Of is er geen twijfel mogelijk dat ik met mijn constructie minder zal overhouden?

En is er nu geen enkele andere constructie mogelijk waarbij ik zoveel mogelijk van de winst behoud die ik maak in de komende 2 of 3 jaar zonder daar veel belastingen op te betalen?

denlowie

#12 , 25 apr 2015 15:50

Ik begrijp als je kosten maakt je minder belastingen betaald maar het geld is dan ook weg, als je er belastingen op betaald heb je er toch nog 55% van op je rekening.
Het is zoals sommige denken als ze overuren doen dat ze alles aan de staat geven, je houd altijd in alle omstandigheden 40% van je verdiend loon over, als je geen overuren doet dan hou je 0% ervan over, dit is ook zo als zelfstandige, je kan nooit meer centen hebben als je meer kosten maakt, met het gevaar dat sommige kosten verworpen worden bij de belastingen, of dat ze maar voor een bepaald % in aftrek kunnen kommen.

zinc
Topic Starter

#13 , 26 apr 2015 14:15

Ik heb een recent artikel gevonden met cijfervoorbeeld waarbij ze laten zien dat een BVBA met een winst van +=22000 euro fiscaal voordeliger is dan een eenmanszaak.

Is er iemand die dit kan nalezen aub en mij laten weten of hun rekenvoorbeeld juist is?

Hierbij de link naar het artikel: http://tvd-accountancy.be/nieuws/2014-0 ... essant.pdf

basejumper

#14 , 26 apr 2015 14:34

Beste

Vrij simpel. deze berekening berekent winst binnen vennootschap versus buiten vennootschap waarbij winst op jaarbasis circa 2700 € is. De simulatie gaat uit van personenbelasting 0 euro; betekent dus dat u u zelf 0 € loon gaat uitbetalen? En die winst ad 2700 euro bent u quasi al kwijt aan erelonen accountant. Als er geen loon uitbetaald wordt aan zaakvoerder van minimaal 36.000 euro kan de vennootschap trouwens niet genieten van de verlaagde vennootschapsbelasting.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

zinc
Topic Starter

#15 , 26 apr 2015 15:28

@basejumper

De kosten van de boekhouder zijn in het cijfervoorbeeld verwerkt. Ze rekenen voor een eenmanszaak 2000 euro boekhoudkosten en 4500 euro voor een BVBA. Bij mijn boekhouder ligt de kost ongeveer 35% lager dan in hun rekenvoorbeeld.

Maar na het nog is grondig te bekijken denk ik niet dat dit voor mij geschikt is. Dit zal enkel interessant zijn voor iemand die veel geld verdiend in zijn bijberoep en dan nog genoeg tijd heeft om zijn zaak uit te baten.

Terug naar “Handelspraktijken”