Winstgevende bedrijf failliet laten gaan

denlowie
Juridisch actief: Nee

Re: Winstgevende bedrijf failliet laten gaan

#61 , 23 jan 2016 20:33

Er word altijd een curator aangesteld, daar men nooit weet hoeveel schulden er zijn, 4 weken na het vonnis word er een vergadering gehouden van de schuldeisers het zijn zij die aan de curator hebben laten weten dat ze nog centen moeten.
Bij een faillissement kunnen altijd lijken uit de kast vallen, zoals vergeten gemeente en provincie taksen, energie en bepaalde rekeningen van banken.

Als er natuurlijk geen schulden zijn dan zal de curator er ook geen werk maken om iets te zoeken omdat dit dan niet nodig is.

Er is wel een raar verhaal dat je hier brengt, je heeft soms 30.000€ schulden en den dag nadien zijn er geen schulden, dan hoef je geen faillissement aanvragen maar een vereffening en ontbinding van de zaak, dit kan een boekhouder voor u.

Na alles dit je hier heeft geschreven denk ik dat er in jullie VOF toch iets niet pluis is.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
boos
Topic Starter

#62 , 24 jan 2016 02:15

Ontbinden is toch de zaak laten vallen?
Ik wil dat de zaak niet meer zal bestaan en kan dit zonder faillesement?

denlowie

#63 , 24 jan 2016 08:36

Ontbinden is toch de zaak laten vallen?
Ik wil dat de zaak niet meer zal bestaan en kan dit zonder faillesement?
Ja, maar je man en zijn broer moeten ook tekenen voor akkoord, maar als er toch schulden zijn word dit automatisch een faillissement, daar heb je een boekhouder voor nodig die de vereffening kan doen.

Reclame

boos
Topic Starter

#64 , 24 jan 2016 23:10

Hallo

Ik heb ook eens nagedacht om deze zaak nu niet failliet te laten gaan.
Ondertussen wel een andere eenmanszaak starten en zo nieuwe klanten maken waar ik enkel zaakvoerder ben, als de andere bedrijf geen schulden meer heeft dan ga ik verder met mijn eenmanszaak.
Is dit perfect mogelijk?

denlowie

#65 , 25 jan 2016 08:19

Wel opletten wat je schrijft , niks houd je tegen om een één man zaak te starten, maar als u VOF later toch failliet verklaart word gaat je één man zaak mee in het faillissement en ben je dit ook kwijt.
Richt een goedkope vennootschap op en ze kunnen je niks doen !

Xenophon

#66 , 25 jan 2016 08:32

Ik zou sterk aanbevelen om eerst die VOF op te kuisen en pas daarna te kijken voor een nieuwe zaak (best een rechtspersoon met beperkte aansprakelijkheid) op te richten. In het bijzonder indien de toestand rond de bestaande VOF richting (frauduleus) faillissement mocht evolueren.

Ik begrijp ook niet goed hoe er de ene dag 30 000 EUR schulden kunnen zijn in de VOF en de dag erop geen vuiltje aan de lucht. U doet wat u wil maar m.i. bent u niet goed bezig en zou dit wel eens zeer slecht kunnen aflopen.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

boos
Topic Starter

#67 , 25 jan 2016 14:36

Er is schuld inderdaad en die ga ik oplossen door mensen terug te betalen, dus door verkopen onder een andere eenmanszaak en de inkosmten van die eenmanszaak te gebruiken om de schuldeisers van de VOF te betalen en zo helemaal de VOF schulden vrij maken.
Daarna de boeken zelf neerleggen en verder gaan met mijn eenmanszaak.
Snappen jullie dit nu ?

En wat bedoeld u met goedkope vennootschap ? welke vorm is dat en hoe

Xenophon

#68 , 25 jan 2016 14:49

Ik denk dat wij het goed genoeg snappen maar dat u niet 100% begrijpt dat het allemaal zo eenvoudig niet is als u zich inbeeldt.

Goedkope vennootschap kan bvb een starters bvba (indien verenigbaar met uw VOF) zijn, maar daar hangen allerhande voorwaarden aan, niet in het minst een financieel plan. Ik zou u echter ten stelligste adviseren om eerst en vooral schoon schip te maken met die VOF; meer problemen hebt u niet nodig.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

boos
Topic Starter

#69 , 25 jan 2016 15:36

Wat bedoeld u verenigbaar met de vof?
Ik wil niets met die andere zaakvoerders te maken maar hebben.

boos
Topic Starter

#70 , 27 jan 2016 15:50

Iemamd

boos
Topic Starter

#71 , 30 jan 2016 21:15

....

mava105

#72 , 31 jan 2016 09:02

Ik denk dat je alle mogelijke antwoorden al gekregen hebt. Als je er niet tevreden mee bent, is het nutteloos verder aan te dringen, want er zijn geen andere mogelijke antwoorden meer.

Terug naar “Handelspraktijken”