stopzetten samenwerking

NamelessGhoul
Topic Starter

stopzetten samenwerking

#1 , 11 feb 2016 21:03

Hoi

Ik ben enige andere aandeelhouder (22%) in een BVBA maar geen zaakvoerder, ik werk als zelfstandige in deze vennootschap.
Ik zou graag willen stoppen om ergens anders te gaan werken. Er werd nooit een contract opgesteld voor deze samenwerking. Ik werk nu ongeveer 5j op zelfstandige basis met haar in dit bedrijf.

Is mijn vennote verplicht mijn aandelen over te nemen?
Als zij deze niet overneemt, zelfs niet voor een symbolisch euro? Wat moet ik daar dan mee?
Ben ik verplicht tot een soort opzegtermijn?
Ben ik verplicht iets te tekenen dat ik niet voor bedrijf x of y mag werken?

Alvast bedankt voor jullie raad!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Fortuin

#2 , 13 feb 2016 01:56

Wat bedoelt u met "als zelfstandige werken in deze vennootschap"? Ofwel bent u zaakvoerder, ofwel niet.

Ik veronderstel dat u gewoon vanuit een eenmanszaak alle maanden een factuur stuurt naar de vennootschap, die uw vennoot-zaakvoerder dan betaald?

NamelessGhoul
Topic Starter

#3 , 13 feb 2016 09:11

Neen, in de statuten staat dat ik geen zaakvoerder ben, enkel zij. Er gebeurt geen facturatie van mijn kant. Ik krijg een loonbrief van een sociaal secretariaat met als bezoldiging bedrijfsleider.

Ik heb die structuur niet bedacht, ik heb alles ter goeder trouw geloofd wat zij mij aanraadde te doen. Maar ik denk dat het van in het begin een soort truuk was om minder loonlasten te betalen en om me de indruk te geven dat ik toch een belangrijke asset was voor het bedrijf.

Ik heb ook nu gemerkt dat ik gedurende 2015 niet ben uitgenodigd voor een Algemene Vergadering voor boekjaar 2014. Geen aangetekend schrijven en geen AV.

Reclame

Terug naar “Handelspraktijken”