#4 , 27 apr 2016 14:06
Het (mee) bedenken van het concept, het ontwerpen van de website, het omzetten van het ontwerp naar CSS, HTML, JS, een theme voor een of ander CMS, de implementatie van dat CMS, custom development voor een module hier of daar, implementatie van een betaalplatform, content writing, dev/staging/live environment opzetten, ... neemt wel wat tijd in beslag hoor.
Stel dat de webmaster 50 EUR per uur rekent, dan heeft hij 60 werkuren gefactureerd.
60 werkuren voor het traject van concept tot oplevering van een website is zeker niet overdreven.
Het werk van een familielid of kennis die wat handig is en een website kan maken mag je niet vergelijken met het werk van een vakman, of het nu om een website gaat of over een ingebouwde kast.
Kijk na in de verkoopsvoorwaarden welke eigendomsrechten de opdrachtgever en opdrachtnemer hebben.
Doorgaans heeft de opdrachtnemer de auteursrechten op het opgeleverde werk.
De eigendomsrechten zouden (volgens een eerlijk contract) steeds aan de opdrachtgever moeten toegekend worden.
Afhankelijk van wie welke rechten heeft, heeft de opdrachtnemer al dan niet het recht om een website offline te halen wanneer een betaling uitblijft.
U kan de webmaster hier wel op attent maken, maar een rechter zal uiteindelijk in uw nadeel oordelen gezien u uw betalingsverplichting niet nakomt.
De webmaster kan alle beschikbare middelen aanwenden om een betaling te vorderen als hij kan aantonen dat er een overeenkomst is.
Uw vriendin zal waarschijnlijk aan het kortste eind trekken.
Naar mijn mening is in gesprek gaan met de webmaster een goeie start om bijkomende kosten (aanmaningen, deurwaarder, gerechtskosten, ...) te vermijden.
Vriendelijke groeten,
Vincent