Betalingstermijn van bestelbon of offerte?

anonvincent
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Betalingstermijn van bestelbon of offerte?

#1 , 27 apr 2016 12:30

Hallo lezers,

Begin 2015 ben ik als onderaannemer gestart aan een project.
Daarvoor heb ik een offerte opgesteld, maar die werd nooit expliciet goedgekeurd.
Uit het e-mailverkeer (afspraken deadlines, feedback van de klant, bijkomende aanpassingen, ...) kan wel heel duidelijk aangetoond worden dat het project aan mij werd toegekend.

Eind vorige maand werd het project opgeleverd en heb ik ook mijn factuur gestuurd naar het bedrijf dat mij in onderaanneming aannam.
Zij vertelden me dat de factuur geweigerd werd wegens het ontbreken van een bestelbon.
De project manager verantwoordelijk voor het project heeft me alsnog een bestelbon bezorgd.
Op de bestelbon wordt een betalingstermijn van 60 dagen na datum opgetekend.
In de voorwaarden van mijn offerte wordt echter een betalingstermijn van 14 dagen gehanteerd.

Ik besef dat de wettelijke betalingstermijn 30 dagen is, maar ik vermeld stellig 14 dagen omdat de ervaring uitwijst dat met een betalingstermijn van 30 dagen pas betaald wordt wanneer die termijn ruim verlopen is. Met een betalingstermijn van 14 dagen wordt de betaling meestal ontvangen rond de 30 dagen na factuurdatum.

Welke betalingstermijn is hier nu van toepassing?
Mijn betalingstermijn van 14 dagen, de wettelijke van 30 dagen, of die van hun bestelbon van 60 dagen?

Mvg,
Vincent

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie

#2 , 27 apr 2016 12:44

Als op de bestelbon 60 dagen staat dan is dit na 60 dagen, heb je het geld dringend nodig, dan kan je hun een wisselbrief vragen, en in je bank een speciale rekening voor openen, dit kost je natuurlijk wat centen ..
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

anonvincent
Topic Starter

#3 , 27 apr 2016 14:08

Ook als mijn offerte dateert van begin 2015 en hun bestelbon van vandaag?

Reclame

denlowie

#4 , 27 apr 2016 14:39

Het is de datum van factuur dat geld, als de betaling na 60 dagen is dan is dit na factuur datum, er zijn ook firma's die maar betalen 60 dagen einde maand, in de voeding of bederfbare waren is het meestal na 14 dagen te betalen.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Handelspraktijken”