Mijn broer is onlangs gestart als zelfstandige. Hij houdt zich normaal gezien bezig met alles behalve de administratie etc. Dat doe ik normaal gezien.
Nu, vorige week heeft hij een vertegenwoordiger van Proximedia over de vloer gekregen. De vertegenwoordiger vertelde een heel mooi verhaal, deed een aanlokkelijk voorstel, gaf een ietwat andere voorstelling van wat er daadwerkelijk in het contract stond en mijn goedgelovige broer heeft getekend.
Nu hangt hij vast aan een contract van min. 48 maanden en zal hij maandelijks om en bij de 200 EUR moeten betalen voor een website (die hij zelf al heeft) etc.
Onder B2B-contracten geraak je niet zomaar uit, dat weten we. Een bijkomend probleem echter is dat mijn broer momenteel nog geen inkomsten heeft, laat staan dat hij maandelijks 200 EUR kan ophoesten voor diensten die hij zelfs niet nodig heeft.
In de overeenkomst staat o.a.: "artikel 3 - inwerktreding van het contract. (...) ONLINE heeft evenwel het recht deze overeenkomst te ontbinden ingeval ONLINE, na een onderzoek van de financiële toestand van de abonnee of op grond van de technische bijzonderheden van zijn verzoek, zou achten geen gevolg te kunnen geven aan de onderhavige overeenkomst. In dat geval wordt de overeenkomst ontbonden, zonder dat de abonnee uit dien hoofde aanspraak kan maken op enige andere vergoeding dan de terugbetaling van de eventueel betaalde dossierkosten.(...)
Is er een mogelijkheid dat we de overeenkomst toch nog kunnen opzeggen, net omdat mijn broer nog geen inkomsten heeft en hij daardoor de abonnementskosten dus niet kan betalen?