advocaatkosten / intresten / schadevergoeding / dagvaardingskosten

avipopi
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

advocaatkosten / intresten / schadevergoeding / dagvaardingskosten

#1 , 21 jun 2016 13:17

Mijn situatie:

Als zelfstandig ondernemer (éénmanszaak) handel ik in de electronica sector. Dit betekent voor mij bij de meeste bestellingen, dat betalingen op voorhand moeten gebeuren. Nettobedrag + btw, maar ik werk op basis van projectverkoop (geen vaste inkomsten), en 90% van mijn facturen zijn aan medecontractant, omdat mijn clienteel bedrijven zijn.
Met een gemiddelde marge van 25% is mijn cashflow zeer laag. Bij grotere projecten betekent dit dat ik gemakkelijk 3000 - 6000 EUR aan btw moet voorschieten.

Op heden heb ik weliswaar mijn btw aangiften aangepast naar maandelijks, waardoor ik sneller de btw kan terugkrijgen en zo de cashflow te verbeteren.

De eerste 3 jaar van de activiteit was dit via aangiften per kwartaal. Op een bepaald ogenblik had ik niet genoeg middelen om enkele facturen van leveranciers tijdig te betalen, maar zeker niet met de bedoeling om wanbetaler te zijn of ze helemaal niet te betalen.
Een tweetal van die leveranciers hebben mij gedagvaard en een derde rekent via zijn advocaat schadevergoeding aan.
Tijdens de dagvaarding had ik reeds enkele openstaande facturen betaald, maar toch krijg ik een vonnis om alle dagvaardingskosten te betalen.

Mijn vragen:

1) kan ik of is het de moeite waard om hierop tegen te gaan om die kosten te minimaliseren of te annuleren?

2) indien niet en ik moet naast de hoofdsom, intresten en kosten betalen, kan ik dan een factuur hiervoor vragen?

3) zijn deze kosten fiscaal aftrekbaar?

Alvast bedankt voor de hulp!

Reclame

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding