prijs toltunnel

jef007
Topic Starter

prijs toltunnel

#1 , 05 aug 2016 10:45

ik lig in ambras met de transportfirma die containers vervoert voor mij van de haven Antwerpen naar mijn winkel elders.
Ik weet dat de Liefkenshoektunnel ongeveer euro kost voor een vrachtwagen met abonnement.
De transportfima rekent mij echter 40 euro aan.
1.Mag de transportfirma aan zijn klant een hogere tol ( 40 euro) aanrekenen dan wat hij zelf betaalt?
2.Op zijn factuur aan mij, rekent hij dat ook nog extra BTW aan van 21%, Kan dit?
3. hoe kan ik te weten komen dat hij effectief door die toltunnel gereden is? want andere transportfirma's zeggen me dat ze meestal niet door de toltunnel rijden, bvb als de extra reistijd beperkt is.

dank bij voorbaat

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken

#2 , 05 aug 2016 13:18

Aan hoeveel euro denk je dat een vrachtwagen moet betalen. €40 komt wel overeen met het tarief, heen en terug.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

jef007
Topic Starter

#3 , 05 aug 2016 14:29

een transportbedrijf betaalt met een abonnement 16 euro per keer.

de vraag is : kan het transportbedrijf een eigen hogere tol aan mij vragen?
of mag ze enkel de tol doorrekenen?

Reclame

denlowie
Juridisch actief: Nee

#4 , 05 aug 2016 16:07

Die ronden dit af 2 maal 16 is 32 € + hun administratie, ik denk dat 40€ geen cent teveel is.

zonder abonnement is het 19€ per keer !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

jef007
Topic Starter

#5 , 05 aug 2016 16:44

okee, maar de vraag is :

heeft men het recht om meer te vragen dan het wettelijk tarief?

gaan ze dan ook een hogere kmheffing vragen?

JPV
Juridisch actief: Ja

#6 , 05 aug 2016 16:56

men heeft recht te vragen wat overeen gekomen is. Check je overeenkomst of de algemene voorwaarden.

jef007
Topic Starter

#7 , 05 aug 2016 17:40

daar staat niets geschreven over extra kosten
er is ook geen overeenkomst, enkel een factuur

wat overeengekomen is, is dat hij een levering doet van de haven naar mij tegen een overeengekomen standaardbedrag
ik ben bereid extra kosten te betalen als de vervoerder die ook heeft ( tol, kmheffing......)
maar heeft hij het recht om een" eigen tarief" te hanteren? wat als hij morgen 50% BTW aanrekent?

mava105
Juridisch actief: Nee

#8 , 05 aug 2016 19:50

Vrachtwagen is niet verplicht een abo te nemen.

jef007
Topic Starter

#9 , 06 aug 2016 09:22

abonnement of geen abonnement, dat doet toch niets ter zake
de vraag blijft : mag de transportfirma mij een hogere tolheffing aanrekenen dan dat hij zelf betaalt?
en bij uitbreiding : mag hij zijn klant een hogere kmheffing aanrekenen dan dat hij zelf betaalt?

sloeberken

#10 , 06 aug 2016 09:32

Indien niet akkoord is er maar 1 oplossing, factuur protesteren. In vervolg een contract opmaken.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

LeenW

#11 , 07 aug 2016 18:45

1) Zie andere antwoorden
2) BTW is nooit een vraag van "kan dit?", de juiste vraag was "moet dit?" en het antwoord is ja.
3) Daar bestaan logs van die bij een gerechtelijke procedure opgevraagd kunnen worden.

Terug naar “Handelspraktijken”