Beste,
Ik zou een deel van mijn privé woning willen verhuren aan mijn vennootschap (bvba)
Het betreft een deel van mijn living waar bureau, tafel, bureaustoel en opbergkast staan.
Is het nodig of heeft het een voordeel dat ik deze ruimte afsluit van de living (gyproc wand of dergelijke?) voor de fiscus?
Ik had als huurprijs 200 euro per maand in gedachte.
En zou dit gedeelte van de living willen verhuren aan de bvba als gemeubelde ruimte. correct dat dan:
-40 procent (80 euro) per maand als roerende goed voor meubilair met 50% kostenaftrek en slechts 25% belastingtarief in de PB --> 70 euro netto
-60 procent (120 euro) per maand als onroerend goed met kostenaftrek van 40% en 50% belastingtarief in de personen belasting--> 120 -48*50procent = 96
totaal haal ik dus op deze manier 166 euro per maand naar mijn privé en betaal ik maar 34 euro belastingen in mijn personenbelasting (op maanbasis). correct?
Dient zo een contract geregistreerd te worden. welke punten moeten er zeker instaan?
per kwartaal of per maand over te schrijven naar privé? Kan ik nu nog voor april en volgende maanden van 2016 dit toepassen?
Hoe zit het met gas en elektriciteit? voor welk gedeelte aftrekbare kost? forfait of bewijzen?
Wat zijn gangbare tarieven voor Laptop (met internet), smartphone, en printer?
Hoe worden deze belast in de personenbelasting?
Idem voor een remorque (aanhangwagen) die ik enige tijd geleden (en dus privé) heb aangekocht en regelmatig nodig heb voor de vennootschap. 50 euro per maand is aanvaardbaar (kost al minimum 20 euro per dag op websites).
Reden dat ik zoveel mogelijk wil verhuren is omdat ik pas vanaf het eerste kwartaal van 2017 naar hoofdberoep ga overstappen.
En wil toch kosten voor de bvba wil maken die inkomsten zijn in mijn privé komen zonder bepaalde bedragen te overschrijden ( zodat ik de sociale bijdrage kan beperken)
Alvast bedankt