vraag ivm schulden na een overname

neal
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

vraag ivm schulden na een overname

#1 , 30 sep 2016 16:55

geachte,

een aantal jaren geleden startte ik met nog 2 andere een horecazaak onder een bvba
door privé problemen onderling hebben we onze zaak overgelaten aan persoon X die alsook onze bvba heeft overgenomen
met daarin een clausule dat gij zowel de aansprakelijkheid van de bvba alsook mijn hoofdelijk aansprakelijkheid overnam!
we konden een mooie boekhouding voorleggen er waren geen schulden enkel liep er nog anderhalfjaar een contract met een bier merk (geen verplichte afname in hectoliters, enkel verplicht aan het merk zelf gedurende 5jaar alsook vrij van leverancier)
Nu is de zaak failliet gegaan en heeft persoon X blijkbaar nooit huishuur betaald en nooit het juiste biermerk verkocht dus krijg ik de rekeningen
van huisbaas/....allemaal op mijn dak! Moet ik betalen of maak ik kans bij de rechtbank?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie

#2 , 30 sep 2016 17:09

Is het ooit gepubliceerd geweest in het staatsblad dat je geen zaakvoerder meer was ???

Een contractje tussen jullie beiden zo gaat dit niet bij vennootschappen, de zaakvoerder moet gepubliceerd zijn geweest anders ben je nu nog de zaakvoerder en gaat jij de schulden betalen !

Ga naar deze link en je vult het BTW nummer in en je ziet wie er zaakvoerder is.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

mava105

#3 , 30 sep 2016 20:04

In de meeste overnamecontracten staat gewoonlijk een clausule dat de overlater verantwoordelijk blijft voor de goede uitvoering van dat contract. Indien overnemer dan geen huur betaald, komt men bij u te biechtte.
Heb zo zaken meegemaakt waar 4 x werd overgelaten in de loop van de 9 jaar huur en waar zelfs uiteindelijk de oorspronkelijke overlater naar de kassa werd geroepen (met uiteindelijk zelfs DW beslag op zijn inboedel.)

Reclame

scorpioen

#4 , 30 sep 2016 21:49

Werd de huurovereenkomst door u afgesloten of door de bvba?
Als u de huurovereenkomst hebt aangegaan, en die daarna hebt overgelaten, blijft u mee gehouden tegenover de verhuurder (zie ook bericht van mava105).

Terug naar “Handelspraktijken”