Overname van een zaak

annmaiko
Topic Starter

Overname van een zaak

#1 , 21 nov 2009 12:00

Heb mijn zaak overgelaten. De kandidaat die het niet geworden is dreigt nu met een rechtszaak. Hij probeerde eerst via onze rug om de zaak in handen te krijgen door met de eigenares een afspraakje te regelen dat ze enkel verhuurd en dat hij geen overname zou moeten betalen.
Toen dit niet lukte maakte hij een nieuwe afspraak met ons. Nu het verkocht is beweert hij dat we een mondeling akkoord hadden. Hij geeft aan dat mailverkeer bindend is. In geen enkele mail staat iets over een overeenkomst, prijs, opstartperiode enz...
Heb gisteren al een eerste aangetekend schrijven ontvangen. Niet van een advocaat maar uit zijn eigen beweging. Hij legt me ten laste dat hij moreel en financieel schade geleden heeft. Hij heeft reeds een lening aangegaan voor de zaak. Maar dat heb ik hem nooit opgedragen te doen.
Kan dit iets worden.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 21 nov 2009 12:44

In principe niet - maar gezien dit wel een heikel punt is - wij beschikken niet over alle info- best contact opnemen met iemand die juridisch geschoold is.
Zo kan er op de JUISTE JURIDISCHE wijze worden geantwoord.

Normaliter is een mondeling contract ook een contract maar diegene die beweert moet dat wel bewijzen.
Emails zijn zeker een "begin van bewijs" - alleen iemand met wat kennis van IT kan daar wel mee knoeien.

Dus als u antwoord mag daarin uit niets blijken dat er al een vorm van overeenkomst was. Dus moet er zeker gelet worden op het taalgebruik van uw antwoord.

Door zijn mail/brief 'kan' tegenpartij dus al een 'begin van bewijs' aanmaken.

zaak? met een rechtsvorm - heeft hij ook een rechtsvorm - aan wie is aangetekend schrijven gericht - rechtsvorm of privé.... enz enz

annmaiko
Topic Starter

#3 , 21 nov 2009 15:51

Dus in feite mag men nooit als men iets verkoopt een mailke versturen met bijkomende informatie of vragen want daar kan men dan misbruik van maken?
Hij probeerde eerst achter onze rug om aan de zaak te geraken. Zette dan enorm veel druk door een belachelijk laag bod te doen en te verwittigen dat als we daar niet op ingingen hij op een andere manier wel aan de zaak ging komen. En dat zou allemaal kunnen?
Wat zou het ergste zijn wat ons nu kan overkomen? Komt dit ooit voor een rechtbank? Moet ik reageren op zijn schrijven? Of doe ik niks en wacht ik af tot er echt iets van een advocaat in de bus valt?
Het moet geweten zijn dat ik enkel de voornaam, een vaag emailadres en een gsm nummer heb van die kandidaat. Hij weet echter praktisch alles van ons. We hebben hem trouwens drie maal verwittigd dat de afspraak niet doorging dat de zaak verkocht was.

Reclame

annmaiko
Topic Starter

#4 , 21 nov 2009 15:54

PS die afspraak waarover ik het had diende om nog enkele zaken te bespreken. Onder andere, indien er een overname plaatsvond, hoe het dan zat met de inloopperiode, de overname van de goederen enz... Dus er was nog helemaal niks concreets afgesproken.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#5 , 21 nov 2009 17:09

In dat aangetekend schrijven dat u ontvng moet er toch een adres staan
Het is toch duidelijk dat partij één als ijn gegevens moet overmaken aan partij twee.

Hoe gaat u hem anders in gebreke stellen

Uit die uitleg zou kunnen blijken dat hij niet koosjer is ---
Maar zoals ik reeds gezegd heb dat hangt van zoveel factoren af - bent u een firma is hij een firma aan wie is wat gestuurd - u hebt zijn gegevens niet.

Dat zegt al veel

In onderhandelingen rond handelszaken waar ik bij was wisten partijen alle wettelijke gegevens van elkaar - na deze uitwisseling werden de bedrijfsgegevens boven water gehaald - de wettelijke (NBB -schulden) - de boekhouding - samen met de boekhouders en onze bank - de inventaris van de zaak - Ook tgnpartij heeft dat gedaan - zij moesten ook weten of er wel kon betaald worden -

Lening aangegaan - Welke bank gaat geld lenen voor overname van een bedrijf zonder dat er een businessplan is opgesteld en er financiële zekerheden zijn??klantenbestand enz enz --- de achtergrondinfo (buurt- collega's enz) en daarna is pas beslist om te kopen of niet
Serieus blijven ...maar ik was er niet bij dus
Wanneer die man u nu blijft lastig vallen ...overweeg zelf een klacht wegens stalking -lastig vallen dus ....
Gezien de feiten raadpleeg iemand die juridisch geschoold is en bij u alle ellementen kan bekijken.
Dab kan er ZEER gericht worden opgetreden

Terug naar “Handelspraktijken”