Beste,
Wij hebben een bvba waarin mijn man, ik en mijn zoon is ingeschreven. Gedurende verscheidene jaren is mijn zoon actief in dit bedrijf en ik denk om te minderen. Nu vraagt hij om mijn aandelen te kopen. Mijn vraag is, is dit een goede zaak ?
Een goede zaak voor wie? Het lijkt mij logisch dat je zoon eigenaar wil worden van de zaak die hij misschien ooit wil verderzetten. Als je dat nu belet dat riskeer je dat uw zoon zijn interesse in de zaak verliest. Dat is natuurlijk geen juridisch argument maar daar moet je toch rekening mee houden.
Het gebouw staat op grond dat privé is aangekocht (werken met recht van opstal), de rest is een vennotschap.
Wat zijn de voor en eventeel nadelen als ik toezeg? Hoe bereken ik de waarde van die aandelen?
dank
Het grootste voordeel is dat de toekomstige waardecreatide (door je zoon) onmiddellijk zijn eigendom wordt en daar dus geen successierechten op betaald worden.
HEt grootste nadeel is ongetwijfeld dat je een paar prachtige kansen om minder successierechten te betalen verspeelt.