zoon vraagt om mijn aandelen te kopen.

paulien
Topic Starter

zoon vraagt om mijn aandelen te kopen.

#1 , 23 feb 2010 13:56

Beste,
Wij hebben een bvba waarin mijn man, ik en mijn zoon is ingeschreven. Gedurende verscheidene jaren is mijn zoon actief in dit bedrijf en ik denk om te minderen. Nu vraagt hij om mijn aandelen te kopen. Mijn vraag is, is dit een goede zaak ?
Het gebouw staat op grond dat privé is aangekocht (werken met recht van opstal), de rest is een vennotschap.
Wat zijn de voor en eventeel nadelen als ik toezeg? Hoe bereken ik de waarde van die aandelen?
dank

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
glenn1976
Contacteer: Website

#2 , 23 feb 2010 14:12

ik raad u aan contact op te nemen met je boekhouder om een antwoord te krijgen op deze vragen.

Hij zal kunnen helpen bij het bepalen van de waarde van de aandelen en eventuele problemen in verband met het recht van opstal (wanneer loopt het af?)

Erik Verschoren
Contacteer: Website

#3 , 23 feb 2010 21:24

Beste,
Wij hebben een bvba waarin mijn man, ik en mijn zoon is ingeschreven. Gedurende verscheidene jaren is mijn zoon actief in dit bedrijf en ik denk om te minderen. Nu vraagt hij om mijn aandelen te kopen. Mijn vraag is, is dit een goede zaak ?
Een goede zaak voor wie? Het lijkt mij logisch dat je zoon eigenaar wil worden van de zaak die hij misschien ooit wil verderzetten. Als je dat nu belet dat riskeer je dat uw zoon zijn interesse in de zaak verliest. Dat is natuurlijk geen juridisch argument maar daar moet je toch rekening mee houden.
Het gebouw staat op grond dat privé is aangekocht (werken met recht van opstal), de rest is een vennotschap.
Wat zijn de voor en eventeel nadelen als ik toezeg? Hoe bereken ik de waarde van die aandelen?
dank
Het grootste voordeel is dat de toekomstige waardecreatide (door je zoon) onmiddellijk zijn eigendom wordt en daar dus geen successierechten op betaald worden.
HEt grootste nadeel is ongetwijfeld dat je een paar prachtige kansen om minder successierechten te betalen verspeelt.

Reclame

bartvdv

#4 , 23 feb 2010 21:27

Als het vruchtgebruik afloopt, wie wordt dan de eigenaar van het gebouw? En wordt de vennootschap dan niet plots een stuk minder waard?

paulien
Topic Starter

#5 , 24 feb 2010 08:28

het vruchtgebruik loopt af in 2015 ( dacht ik), het is de bedoeling dat de zoon de zaak overneemt en wij willen dat hij tijdig met deze ovename kan beginnen, nu is hij jong en extra investeringen moet hij tijdig doen.
De zaak is wel een familiebedrijf met een nieuwbouw op ambachtszone, dat ondertussen (grond en gebouw) veel in waarde is gestegen. We willen dat hij die overname nu gaat doen, of toch deels zodat bij eventueel overlijden , ziekte.. alles is geregeld.
Hij is er klaar voor, geestelijk maar ook qua bekwaamheid en ook zijn partner trekt aan het zelfde koord.
Trouwens ik ben zeker toe aan een stap terug en wil de kans aan hen (en zijn partner later) overlaten.

bartvdv

#6 , 24 feb 2010 08:42

Het lijkt mij beter dat je deze vraag voorlegt aan je accountant. Zij kennen je boekhouding; en waarschijnlijk doen zij ook de persoonlijke belastingaangiftes. Kortom zij kennen het best jouw financiële situatie en algemene draagkracht.

Als dit jouw enig kind is, dan erft hij later sowieso de aandelen, en misschien zijn er wel andere mogelijkheden (bv. patrimoniumvennootschap) die financieel goedkoper en waamee je je toekomst veilig(er) kan stellen.

Je bedrijf verkopen aan een direct familielid is niet hetzelfde als aan een vreemde.

Terug naar “Handelspraktijken”