leningsovereenkomst na opzegging éénmanszaak

wieweet
Topic Starter

leningsovereenkomst na opzegging éénmanszaak

#1 , 25 feb 2010 08:18

3 jaar geleden begon ik een éénmanszaak. Een vriend uit Nederland heeft toen geld hiervoor gestort naar België maar nooit een overeenkomst opgemaakt. Eind 2009 heb ik de zaak stopgezet en nu komt hij met een overeenkomst om een deel terug te betalen. Kan dit nog na stopzetting van de zaak?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Juridisch actief: Nee

#2 , 25 feb 2010 09:28

en nu komt hij met een overeenkomst om een deel terug te betalen
Bedoel je dat hij nu voorstelt een overeenkomst te ondertekenen? Dat bent u uiteraard niet verplicht.

Was de "eenmanszaak" een afzonderlijke rechtspersoon? Vermoedelijk niet. In dat geval is de schuld een schuld van de natuurlijke persoon die deze heeft aangegaan, en blijft deze natuurlijke persoon ook na de stopzetting van zijn handelsactiviteit persoonlijke gehouden tot betaling van de schuld.

scorpioen

xena

#3 , 25 feb 2010 10:54

Bedoel je dat hij nu voorstelt een overeenkomst te ondertekenen? Dat bent u uiteraard niet verplicht.

niet verplicht maar als die overeenkomst een afbetalingsplan is en u weigert kan hij het ganse bedrag ineens opeisen

Reclame

wieweet
Topic Starter

#4 , 25 feb 2010 11:34

@scorpioen: idd natuurlijk persoon die zaak opricht dus persoonlijk verantwoordelijk.
Ik vraag me gewoon af of hij er nu nog kan mee afkomen. Alles werd stopgezet per 31/12/2009, ook mijn btw nummer op eigen naam.

scorpioen

#5 , 25 feb 2010 11:36

De stopzetting van de zaak verandert niets aan de schuld van de natuurlijke persoon.

scorpioen

Franciscus

#6 , 26 feb 2010 19:32

Er is kapitaal in de zaak gestoken dat staat in uw boekhouding - bij afsluiten moeten alle schulden betaald worden - dus dan moet die rekening voldaan worden.

Als u natuurlijk gelogen hebt bij het opstellen van uw plan en deze gelden staan niet vermeld dat is er al fraude gepleegd bij de oprichting en dat kan zijn gevolgen hebben.

In een case waar ik weet van heb waren familie en vrienden goed voor een substantieel bedrag aan inbreng enkele 10.000-den euro. Alles was opgenomen in rekeningen en gestort op rekening van pas opgerichte firma.
Na 3 jaar problemen met belasting deze hadden daar een eigen kijk op -5 jaar daarna is er pas een definitieve uitspraak gekomen in het voordeel van de firma u ziet maar...

Terug naar “Handelspraktijken”