Verkeersovertredingen van voor het faillissement

eylis

Re: Verkeersovertredingen van voor het faillissement

#16 , 30 jul 2016 14:23

begrijp ik deze wettekst dan goed, dat kàn een rechter aan een persoon die persoonlijk faillisement aangevraagd heeft, zijn penale boetes kwijtschelden omwille van "zijn menselijke waardigheid"? Fraai is dat en dus inderdeed een precedent voor diegenen die in een persoonlijk faillisement zitten en willen hopen dat ze hun boetes (lees een betaling voor een sanctie) niet willen inlossen omwille van hun "menselijke waardigheid". dus zou poster een zaak moeten aanvatten om deze 2 boete te laten verschonen. Maar uit de tekst blijkt dat een rechter dit kàn beslissen, niet dat hij het zeker doet. Wel, poster: probeer het dan maar. Kosten om een zaak aan te vatten voor een bedrag van 200 euro aan te vechten. en niet zeker zijn dat je ze niet zal moeten betalen "omwille van je menselijke waardigheid". Voor die 200 euro boete weet je minstens waar je wél aan toe bent....

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Juridisch actief: Nee

#17 , 30 jul 2016 15:12

Even het door mij aangehaalde citaat verduidelijken.
Art. 82 Faillissementswet bepaalt: "Indien de gefailleerde verschoonbaar wordt verklaard, kan hij niet meer vervolgd worden door zijn schuldeisers". De wet voorziet ook twee uitzonderingen, dat is nu zonder belang.

De vraag is hoe moet men die wettekst interpreteren. Wat is het lot van penale boeten? Vallen die onder die tekst, kan men daar dus ook niet meer voor vervolgd worden, of vallen die niet onder die tekst en kan men daar nog voor vervolgd worden?

Uit de door mij geciteerde tekst begrijp ik dat hierover betwisting bestaat, men vroeger aannam dat men nog steeds kon vervolgd worden voor penale boeten, maar dat dit voor betwisting vatbaar is en men de tekst dus ook zo kan interpreteren dat penale boeten niet meer kunnen vervolgd worden.
Het valt te verwachten dat de Belgische Staat zal blijven vervolgen. De schuldenaar kan de zaak voor de beslagrechter brengen. Resultaat onzeker, maar zeker niet kansloos.

goednieuws
Topic Starter

#18 , 30 jul 2016 15:38

Voor zover ik weet zijn alleen schadevergoedingen voor lichamelijk letsel (als men bijv ooit een schadevergoeding moest betalen nav een ongeval etc) en alimentatie niet verschoonbaar? zo raar dat daar verder zo weinig over te vinden is. Ik heb nog nooit ergens iets gezien over boetes. Maar zo spant het er helemaal niet om. Ik vraag me gewoon af wat ik met die boetes moet. Mag ik die wel betalen? (of moet ik daarvoor naar de rechtbank zoals de deurwaarder zei?) je mag zolang die faling loopt ook niet zomaar dingen uit de faling gaan betalen? Ik zal dat dan toch aan de curator moeten vragen vrees ik.

Reclame

svekur

#19 , 30 jul 2016 16:00

Verkeersboetes staan totaal los van u faillissement, zelfs als je verschoonbaar verklaart word moet je deze nog betalen.
Is dit vanaf 18.04.2014 (nieuwe wet)?

denlowie

#20 , 30 jul 2016 16:02

Zo lang je faillissement niet is afgesloten is het aan de curator die moet bepalen wie het moet uitmaken wat en hoe.

Wat je bent zelfs nog niet verschoonbaar verklaart !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

goednieuws
Topic Starter

#21 , 30 jul 2016 16:11

Ja Lowie, maar de deurwaarders staan hier aan de deur met die brieven en die zeggen dat ik dat moet betalen, ook al ben ik persoonlijk failliet en is het faillissement nog niet afgesloten, dat zal nog wel even duren. Vandaar dus mijn vraag wat doe ik er nu mee. Voor zover ik weet mag ik ze niet eens betalen? Maar als ik niks betaal lopen de kosten alleen maar op, ik snap het gewoon niet goed wat er nu van me verwacht wordt.

denlowie

#22 , 30 jul 2016 16:32

Versta ook niet wat een deurwaarder bij u komt doen als het faillissement nog niet afgesloten is .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Handelspraktijken”